🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как Данаил Кирилов отмени жребий, защото не му харесва

В рамките на вътрешния мониторинг, който замени наблюдението на Брюксел, властите сами ще се наблюдават и сами ще се оценяват

Парадоксално е, че Данаил Кирилов, който реализира серия от пърформанси по повод системата за случайно разпределение на делата, замислени като атака срещу председателя на ВКС Лозан Панов, сега отменя една законно проведена процедура по случаен избор, защото не му харесва резултатът
Парадоксално е, че Данаил Кирилов, който реализира серия от пърформанси по повод системата за случайно разпределение на делата, замислени като атака срещу председателя на ВКС Лозан Панов, сега отменя една законно проведена процедура по случаен избор, защото не му харесва резултатът
Парадоксално е, че Данаил Кирилов, който реализира серия от пърформанси по повод системата за случайно разпределение на делата, замислени като атака срещу председателя на ВКС Лозан Панов, сега отменя една законно проведена процедура по случаен избор, защото не му харесва резултатът    ©  Велко Ангелов
Парадоксално е, че Данаил Кирилов, който реализира серия от пърформанси по повод системата за случайно разпределение на делата, замислени като атака срещу председателя на ВКС Лозан Панов, сега отменя една законно проведена процедура по случаен избор, защото не му харесва резултатът    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Министърът на правосъдието отмени изрядно проведен жребий за участие в новия орган за наблюдение на върховенството на закона.
  • Управляващите сами ще наблюдават работата си по съдебната реформа и борбата с корупцията и сами ще се оценяват.
  • Ситуацията е в юридически тупик, а от Брюксел следят отблизо скандала.

Една "ведомствена" новина от Министерството на правосъдието остана затрупана миналата седмица от неспирното риалити на корупционни сапунки. Зад нея обаче се крие много ясна илюстрация на случващото се там - имитация на граждански контрол и подигравка с усилията на Европейския съюз да наложи някакъв по-ефективен поглед върху опитите за съдебна реформа и борба с корупцията. Накратко, правосъдният министър Данаил Кирилов отмени резултата от изрядно проведен жребий в Министерството на правосъдието, без да се чувства задължен да даде обяснения дори и на участниците в жребия.

Жребият трябваше да избере неправителствени организации, които да влязат в Гражданския съвет към новия орган за наблюдение на съдебната реформа, който да подмени мониторинга на Брюксел. Само че една от излъчените организации се случи опонент на властта, а в миналото - свързана с бившия правосъден министър Христо Иванов. И настоящият правосъден министър Данаил Кирилов, който досега реализира серия от пърформанси в защита на случайния подбор на делата (за да атакува председателя на ВКС Лозан Панов), сега просто обяви зачертаването на законно проведена процедура по случаен избор с изцяло несъстоятелни мотиви. На всичкото отгоре министърът крие заповедта за отмяната, която би следвало лесно да бъде съборена в съда. От ЕК следят отблизо сюжета, защото в момента текат разговори по новия европейски механизъм за оценка на върховенство на правото във всички държави членки.

Жребият, който правосъдният министър не хареса

Жребият за определяне на неправителствените организации и представители на работодателите, които ще участват в Гражданския съвет към новия вътрешен механизъм за мониторинг на съдебната реформа и борбата с корупцията, бе проведен на 2 юни (за състава на Гражданския съвет вижте в карето по-долу).

Кой влиза в Гражданския съвет

Гражданският съвет към Съвета за координация и сътрудничество има 8 членове, са казва в постановлението за създаване на новия вътрешен механизъм за мониторинг. Пет от тях са действащите към момента професионални организации на магистратите - трите съдийски съюза, Асоциацията на прокурорите и Камарата на следователите. Освен тях в Гражданския съвет е предвидено и участие на:

  • една организация с опит в областта на превенцията и противодействието на корупцията,
  • една организация с опит в съдебната реформа и
  • една работодателска организация, призната на национално равнище.


Българската търговско-промишлена палата (БТПП) бе излъчена като организация, представител на работодателите. А в категорията организация със сериозна експертиза в областта на съдебната реформа е избрана фондация Български институт за правни инициативи (БИПИ). Фондацията повече от 10 години наблюдава назначенията на ръководни позиции в съдебната система, както и изборите на ръководствата на контролни и регулаторни органи, които извършва парламентът. Изпълнявайки този ангажимент, БИПИ се превърна в естествен опонент на управляващите заради критиките му към конкретни политики и методи. Същевременно тя се свързва с името на бившия правосъден министър Христо Иванов, който беше програмен директор на фондацията до август 2014 г., преди влизането му в политиката.

Няколко часа след провеждането на жребия министерството пусна съобщение, че Данаил Кирилов "не приема" проведената процедура за избор на неправителствени организации и насрочва нова. Заповедта на министъра (ако изобщо съществува) не е публикувана, нещо повече - тя се пази в тайна. С нея не разполага дори БИПИ, която настоява да я получи, за да може да я обжалва. "Капитал" също поиска да се запознае с нея, но безуспешно.

Единствената налична информация до момента е краткото и доста неясно съобщение на пресцентъра, от което всъщност не може да се направи дори категорична преценка дали министърът отменя само избора на БИПИ или и на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). Според прессъобщението министърът е недоволен, че в жребия са участвали само двама кандидати, което всъщност е валидно и за двата проведени жребия - БИПИ се състезаваше със сдружение "Асоциация Форум", а в категорията работодателски организации освен БТПП участваше само Сдружение за стопанска инициатива. Изводът, че е отменен само изборът на БИПИ, косвено може да се изведе от анонса, че се дава нов 60-дневен срок за кандидатстване на "всички юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на обществено-полезна дейност".

В тази абсурдна ситуация БИПИ изпрати писма до европарламента, Европейския съвет, ЕК, ГРЕКО, Венецианската комисия и дипломатическите мисии в България, с които ги информира за юридическия тупик на процедурата по новия вътрешен механизъм. БТПП на свой ред публикува позиция, в която определя поведението на министъра като илюстрация на нетърпимост и се прогнозира, че жребий ще се провежда, докато не се спечели от "удобна организация".

Случилото е демонстративен административен и властови произвол. Очевидно е, че Кирилов не е научил чак на 2 юни, че и в двете категории кандидатстват само по две организации, но и така да е, това не е основание да отменя една законно проведена процедура по случаен избор, защото не му харесва резултатът. Това, което в прессъобщението на министерството не се споменава, е, че по същото време за член на Гражданския съвет е определена Асоциация "Прозрачност без граници", без да се тегли жребий, защото в категорията "НПО с опит в борбата срещу корупцията" се е явила само една организация. Подобно разминаване не може да има обяснение.

Смокиновият лист на вътрешния мониторинг, който Брюксел ни препоръча

Същинският парадокс обаче е, че този министерски произвол се случва в контекста на създаването на национален механизъм за мониторинг на върховенството на закона.

През октомври м.г. под благосклонния поглед на предишния председател на ЕК Жан-Клод Юнкер управляващите в България успяха да спазарят едно обещание - да бъде премахнат мониторингът на Брюксел върху съдебната реформа и борбата с корупцията у нас. Последният (засега) мониторингов доклад на ЕК от октомври м. г. обяви, че макар пред страната ни да има още предизвикателства, препоръчително е наблюдението да падне, като се подмени с вътрешен мониторинг. Месец по-рано, през септември м.г., българското правителство много досетливо прие постановление за създаване на Национален механизъм за мониторинг на борбата с корупцията и организираната престъпност, съдебната реформа и върховенство на закона, както и на Съвета за координация и сътрудничество, който ще осъществява този мониторинг. Неофициално участници в процеса споделяха, че идеята за създаване на този орган за вътрешен мониторинг, е подсказана от "приятели" в Брюксел, за да може да се използва в евродоклада като аргумент, с който ЕК да си измие ръцете.

Управляващите, които ще наблюдават собствените си реформи и ще се оценяват

Според ПМС №240/2019 г. новият Съвет за координация и сътрудничество ще осъществява мониторинг на родна почва чрез координация в сферата на изпълнителната власт, сътрудничество и диалог с други държавни органи и с неправителствените организации и чрез цялостното проследяване и единно докладване за постигнатия напредък.

Съветът се състои от двама съпредседатели - вицепремиерът с ресор правосъдие (в момента това е Екатерина Захариева) и представляващият Висшия съдебен съвет (Боян Магдалинчев), както и един заместник-председател - министърът на правосъдието (Данаил Кирилов). Членове на съвета са: председателите на върховните съдилища, главният прокурор, главният инспектор в Инспектората към ВСС, председателят на антикорупционната комисия КПКОНПИ, министрите на вътрешните работи и на финансите. В този състав Съветът ще "проследява" върховенство на закона, съдебна реформа, борба с корупция по високите етажи и с организираната престъпност, но интересното е, че това проследяване ще става на база на подадена информация от ресорните институции. А еманацията на неговата дейност е изготвянето на регулярни доклади върху тази информация. И понеже членовете на съвета, който трябва да наблюдава съдебната реформа, върховенството на закона и борбата с корупцията, са именно ръководителите на основните звена, които трябва да осъществяват тези дейности и реформи, се получава една гениална и непробиваема формула: тези, които трябва дасвършат работата,подават информация за свършеното на самите себе си, а след това сами се оценяват. Най-забавното в цялата тази схема е, че от докладите на съвета не следва нищо. Те се публикуват на страниците на институциите и толкова.

Персонализирано нещата звучат така: Екатерина Захариева, Боян Магдалинчев, Лозан Панов, Георги Чолаков, Иван Гешев, Теодора Точкова, Сотир Цацаров, Младен Маринов и Владислав Горанов гласуват изготвен от секретариата на съвета доклад за оценка на съдебната реформа и върховенството на закона и борбата с корупцията в България. От всички тях единствено Лозан Панов не е част от статуквото, което всъщност извоюва тази перверзна замяна на мониторинга на ЕК с вътрешен мониторинг. Но мандатът на Панов приключва след година и половина, а при следващия избор статуквото няма да допусне такава грешка.

Камъчето в обувката

Единственото камъче в обувката при тази грижливо изготвена бутафорна схема, одобрена от Брюксел, е условието към Съвета за координация и сътрудничество да се създаде Граждански съвет от неправителствени организации, които участват като наблюдатели. Идеята за Граждански съвет от представители на НПО сектора, разбира се, не е дошла от Данаил Кирилов или колегите му в кабинета. Брюксел обаче държи на гражданското участие и контрол, защото това са стандарти на управлението при демокрацията.

Сегашният сюжет ще има развитие, което предстои. Според ПМС 240/2019г. провеждането на жребия трябва да бъде последвано от издаване на съвместна заповед от двамата съпредседатели (Екатерина Захариева и Боян Магдалинчев), с която да се определят поименния състав на участниците в Гражданския съвет. Рано или късно те ще трябвада предприемат някакви действия, които също подлежат на съдебен контрол.

Цялата история, обаче, е ясна индикация, че управляващите в България не желаят независим граждански контрол. Още повече, че тя се случва на фона на цялостната офанзива към независимите организации в гражданския сектор, паралелно и с атаката и срещу избора на членове на Съвета за развитие на гражданското общество към МС. И за пореден път доказва, че независимото гражданско общество, паралелно с независимите медии и съд, остават основната спирачка пред произволна власт.

Биляна Гяурова-Вегертседер: Това е политическо късогледство

И до момента, повече от седмица след провеждането на жребия, няма яснота какво е положението чисто юридически. Изборът беше проведен чрез жребий, т.е. на случаен принцип, а както е известно - министърът се заяви като радетел на случайния принцип. И буквално часове след това това излезе прессъобщение на МП, в което се казва, че министърът не приема избора - една странна формулировка, чието значение не ми е известно (в крайна сметка може много хора да не приемат министъра, но това не го прави по-малко министър). Точно затова писмено поисках от министъра документа, с който той отменя изцяло или частично тази процедура с посочване на основанието, както и въз основа на което назначава нова процедура. Още нямам отговор, но за мен на практика процедурата не е приключила.

Това е лош стратегически ход, политическо късогледство, което създава допълнителна репутационна щета на министерството, а и на държавата като цяло. В момента се работи по изготвянето на първия доклад по новия механизъм на ЕК за проследяване на върховенството на закона във всички държави членки и това означава, че от Брюксел наблюдават какво се случва в отделните държави членки.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • + 6

    Старата констатация на в. "Сега", че "Където стъпи Данаил Кирилов, правото капитулира", се е превърнала в аксиома.
    Да си припомним и идеята му да се въведе механизъм за разследване на "тримата големи" в съдебната власт - а атаката бе насочена единствено към председателя на ВКС Л. Панов.
    Бедни ми, бедни Кирилов...

    Нередност?
  • 2
    kenpachi avatar :-|
    Димитър Стойчев
    • + 2

    Тоя наведения не го ли даваха как целува ръка на вожда...Само като му видиш физиономията и ти е ясно за къв мишок става въпрос.

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 2

    До коментар [#1] от "Bramasole":

    По стандартите на ГЕРБ това трябва да е силен, положителен атестат за ефективност.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал