Главният прокурор няма право да надзирава дейността на държавните органи

Такава възможност е съществувала в Живковската конституция, но не и в действащата

Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов
Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов
Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов    ©  стоп кадър Novini.bg
Изявление на главния прокурор Иван Гешев, председателя на Националния оперативен щаб генерал-майор проф. д-р Венцислав Мутафчийски и главния секретар на МВР Ивайло Иванов    ©  стоп кадър Novini.bg
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Андрей Янкулов е адвокат, а преди това прокурор в Софийската районна и Софийската градска прокуратура. През 2014 г. е служебен зам.-министър на вътрешните работи, а от края на 2014 г. до февруари 2016 г. е зам.-министър на правосъдието, където отговаря за местата за лишаване от свобода. Публикуваме негов коментар във facebook. Заглавието е на редакцията.

Главният прокурор говори вече няколко пъти за "надзора за законност".

Главният прокурор не осъществява надзор за законност върху дейността на държавните органи и гражданите.

Просто не притежава такова правомощие нито в мирно, нито във военно, извънредно и прочее време.

Имал го е по конституцията от 1971 г. (т.нар. Живковска конституция). Чл. 133 ал 1 от нея гласи: "Надзор за точното и еднакво изпълнение на законите от министерствата и другите ведомства, местните държавни органи, стопанските и обществените организации, длъжностните лица и гражданите се осъществява от главния прокурор."

В новата конституция такъв текст няма и това не е случайно, а съвсем целенасочено - да няма подобен надзор.

Според нейния чл. 126 ал. 2 главният прокурор "осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори".

Няма и дума за министерства, други ведомства, граждани и пр. Тоест обхватът на надзора за законност от главния прокурор очевидно е намален до дейността на прокурорите, а не на всички в държавата.

Подобен текст като несъществуващия чл. 133 от Живковската конституция няма в новата и за прокуратурата като институция, ако приемем, че идеята й е била просто "надзорът" да не се упражнява еднолично, а колективно.

Прокуратурата и по Живковската, и по сегашната конституция има правомощието "да предприема действия за отмяна на незаконосъобразни актове" (отменят се от други органи) - чл. 133, ал. 4 от Живковската, респективно чл. 127, т. 5 от сегашната.

Това е съвсем различно от "общия надзор за законност", защото ако съвпадаше с него, нямаше нужда това едно и също нещо да бъде разписано по различни начини и в различни алинеи в чл. 133 от ЖК.

Нито едно от другите сегашни правомощия на прокуратурата по чл. 127 от конституцията не предполага да надзирава дейността на всеки в държавата. Има правомощие да надзирава само изпълнението на наказанията (а досега не съм чул и една дума за ситуацията в местата за лишаване от свобода, за които именно трябва да говори главният прокурор, защото оглавяваната от него институция трябва да надзирава точно тях) и други принудителни мерки (например принудително лекуване на психично болни). Текстът казва буквално "следи за спазване на законността", но не по принцип и по всякакви начини, каквито намери за добре, защото изрично след "законността" е написано "КАТО" и са посочени точните и изчерпателно изброени правомощия, само чрез които може да следи за спазване на законността.

В една правова държава държавните органи могат да упражняват само толкова и такива правомощия, каквито законът им е дал. Другото се нарича произвол - всеки с власт може да реши да си прави всичко, каквото му харесва.

бел. ред.

На 15 март президентът на Казахстан Касим-Жомарт Тоакаев издаде указ за въвеждане на извънредно положение в страната. С указа той възложи надзора на законност по изпълнение на мерките и ограниченията по време на извънредното положение на главния прокурор на Казахстан.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Slick avatar :-|
    Slick
    • + 14

    За момента не виждам някой да му обръща внимание, но не е лошо премиер и президент да му го напомнят. И с СМС става.

    Нередност?
  • 2
    indreal avatar :-(
    indreal
    • + 11

    За чудене ли е, че милиционерите още живеят в реалностите на Живковската конституция (или поне лелеят за нейните времена)...

    Нередност?
  • 3
    astronavt avatar :-|
    Киро минев
    • - 2

    Вероятно Прокуратурата се позовава на чл 16- ал1- т 3 от Административнопроцесуалния кодекс

    Участие на прокурора в административния процес

    Чл. 16. (1) Прокурорът следи за спазване на законността в административния процес, като:

    3. започва или встъпва във вече образувани по този кодекс производства и когато прецени, че това се налага от важен държавен или обществен интерес.
    (2) Прокурорът упражнява предоставените му от закона права съобразно правилата, установени за страните по делото.

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 3
    • + 6

    К-вируса отдавна погълна изцяло вниманието на публиката и обезсмисли редовното присъствие в новините на човека с каскета. На него му доскуча извън телевизора и реши да се вкара в новините. Още повече във властта зее определен вакуум.

    НС приема на коляно извънредно законодателство, но много видимо пропуска да посочи органът, който ще координира и провежда ограничителните политики за времето на черезвичайното.
    Има някакъв щаб с 5-6 специалисти по всичко, но той няма правомощия да налага мерки. Директорът му - коремен хирург с пагони - само ни се кара. Всяка вечер. Понякога и по-често.

    Логично е решенията и мерките по извънредното законодателство да ги взема МС, но в закона от днес такъв текст няма. И продължава да е неясно с какво право здравният министър (счетоводител по образование!) още преди ЗИПоложение да е приет от НС, праща полиция и жандармерия да блокират един български град?!

    Да не говорим, че в карантинираното Банско има всичко на всичко 5 ОПЛ и още двама-трима специалисти на 12 хил. население, в аптеките няма предпазни средства, липсват и най-належащите медикаменти, доставките на храни са бавни и тегави. Абе - концлагер!

    Това не е град в карантина, това е карантинен лагер по модела от Първата война. В такива, далеч от войската, са откарвали болните от холера или коремен тиф войници и е имало един санитар, който да им дава водица, докато Господ не си ги прибере. Който оцелее - оцелее...

    Това, което се случва с Банско е позор! И за оня гологлавия с пагоните и за цялата поникьосана властова върхушка!

    Ето затова и Гешев реши, че както върви, нищо не пречи и той да гепи някаква манивела и да вземе държавата на ръчно управление.
    Да не е по-прост от останалите?

    Както се вижда, те се посбутаха и му направиха място да върти и той манивелата...

    Нередност?
  • 5
    mironikon avatar :-|
    mironikon
    • + 3

    До коментар [#3] от "astronavt":

    Административния процес..... не където реши!

    Нередност?
Нов коментар