🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Планът за превъоръжаване на Япония не привлича местните компании

Ниските печалби и потенциалното уронване на публичния имидж са проблемите за компании като Mitsubishi Heavy Industries

Японският премиер Фумио Кишида посети Украйна през тази седмица
Японският премиер Фумио Кишида посети Украйна през тази седмица
Японският премиер Фумио Кишида посети Украйна през тази седмица    ©  Reuters
Японският премиер Фумио Кишида посети Украйна през тази седмица    ©  Reuters
Темата накратко
  • Японското правителство има трудности при привличането на местните компании за изпълнение на амбициозните си цели.
  • Военната индустрия е тема табу в японското общество, като много компании категоризират този тип производство като "специално".
  • Същестува и риск от влошаване на търговските отношение с Китай.

Войната в Украйна и нарасналото геополитическо напрежение накараха редица държави да преосмислят военната си политика. Германия обяви, че 100 млрд. евро ще бъдат насочени към въоръжените сили, а най-рязката промяна беше тази, която обяви японското правителство. В края на миналата година Токио представи петгодишен план за въоръжаване, който се оценява на поне 320 млрд. долара. Според него през следващите пет години страната ще се въоръжи с ракети, способни да стигнат до Китай, както и други оръжия, които да подготвят страната за продължителен конфликт. Това е тотална смяна на курса за Япония, която конституционално се отказа от война през 1947 г., като подобна промяна в плановете неизбежно ще изисква съдействието на местната индустрия.

Това обаче се оказва най-голямата пречка пред премиера Фумио Кишида, след като редица от големите компании, които имат и военни подразделения, са изразили сериозни притеснения относно увеличаването на дейността си. Една от главните причини за несигурността са ниските маржове на печалба, които са обичайни за местната индустрия. В опит да отговори на скептицизма правителството подготвя законодателство, което включва повишаване на маржовете на печалба за военно оборудване от няколко процента до 15%, макар и източници на Reuters да твърдят, че най-вероятно това няма да бъде достатъчно.

Съществуват и притеснения заради несигурността какво ще се случи с потенциалните нови заводи, за които се изискват сериозни инвестиции, след приключванто на петгодишния план за превъоръжаване. За подобен проблем съобщава Reuters, като агенцията е провела разговори с членове на компании, участвали в преговори с правителството. Същите източници твърдят, че правителството подготвя изменение на законите, според което държавни фабрики ще могат да се използват от частните компании за разширяване на производството, без това да носи финансов риск. Както и за другата правителствена мярка, така и за тази има съмнения дали би била достатъчна.

Според Масахиса Сато, влиятелен депутат от управляващата партия и бивш заместник-министър на отбраната, подобни инвестиции биха били трудни за оправдаване пред акционерите. Според него в страната няма "патриотичен дълг", какъвто има в Америка, а акционерите са концентрирани единствено върху максимализирането на печалбите.

За най-голямата отбранителна компания в Япония - Mitsubishi Heavy Industries, която разработва следващия японски изтребител и нови ракети с по-голям обсег, военните договори представляват само една десета от общите приходи - 29 млрд. долара миналата година. По-голямата част от бизнеса й са компоненти за граждански самолети, оборудване за електроцентрали и машини. Производителят на климатици Daikin произвежда и боеприпаси; Toshiba произвежда и военни батерии, а Mitsubishi Electric - радари и ракети заедно с хладилници и прахосмукачки.

Пацифизмът все още е характерна японска черта

Макар и големите компании, които произвеждат и военно оборудване, като Toshiba, Mitsubishi Electric и Daikin да снабдяват армията от години, те го правят възможно най-дискретно. Причината за това е общественото мнение, което не одобрява военните дейности, като японските компании често наричат своите военни продукти "специално оборудване".

По време на преговорите голяма част от частните предприятия са изразили най-сериозни съмнения именно относно потенциалната вреда за публичния им имидж от продажба на оръжие, пише Reuters. Масахико Араи, ръководител на отдела за отбранителни системи на Mitsubishi Electric, казва пред агенцията, че приветства предложенията на правителството и се надява, че приносът към сигурността на Япония ще бъде от полза за фирмата.

Най-голямото му притеснение е какво ще се случи след края на петгодишния военен план на Япония, добавяйки, че други компании "са обезпокоени от риск за репутацията". Неговото подразделение осигурява около 4% от продажбите за 34 млрд. долара, които компанията реализира през миналата финансова година.

Служител от друг голям японски доставчик на отбрана, който е пожелал анонимност поради чувствителността на въпроса, каза, че прякото участие в регионалното напрежение може да е лошо за бизнеса. "Рискът за репутацията ни тревожи много", каза служителят. "Имало е случаи, когато нашите китайски клиенти са изразявали неудобството си, когато се появи темата за отбраната", добавя той.

Макар и дипломатическите отношения между Токио и Пекин да не са в най-добрия си период в момента, Китай остава най-големият търговски партньор на страната и загуба на местни клиенти може да доведе до сериозни финансови последствия. Освен това много японски компании и до днес използват втората най-голяма икономика в света за своя производствена база.

Въпреки това се усеща все по-голямо публично одобрение за увеличения фокус върху отбраната. Проучване на общественото мнение, публикувано от правителството този месец, показва, че има нарастваща обществена подкрепа за по-голяма армия, тъй като регионалното напрежение с Китай и Северна Корея ескалира. В проучването от 1602 души 41.5% заявяват, че искат разширяване на Силите за самоотбрана, спрямо 29.1% в последното проучване преди пет години.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    b.davidkov avatar :-|
    masay

    Просто японците помнят Хирошима.

    Нередност?
Нов коментар