🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Водената от САЩ коалиция ще се опита да създаде безопасен коридор в Червено море

Все повече транспортни компании отклоняват корабите си около Южна Африка заради атаките на хутите

Планът е американски и съюзнически кораби, както и на други страни, да осигуряват защита от дронове и ракетни атаки от подкрепяните от Иран хуси в Йемен, вместо да ескортират търговски кораби в конвой през протока Баб-ал-Мандеб.
Планът е американски и съюзнически кораби, както и на други страни, да осигуряват защита от дронове и ракетни атаки от подкрепяните от Иран хуси в Йемен, вместо да ескортират търговски кораби в конвой през протока Баб-ал-Мандеб.
Планът е американски и съюзнически кораби, както и на други страни, да осигуряват защита от дронове и ракетни атаки от подкрепяните от Иран хуси в Йемен, вместо да ескортират търговски кораби в конвой през протока Баб-ал-Мандеб.    ©  Reuters
Планът е американски и съюзнически кораби, както и на други страни, да осигуряват защита от дронове и ракетни атаки от подкрепяните от Иран хуси в Йемен, вместо да ескортират търговски кораби в конвой през протока Баб-ал-Мандеб.    ©  Reuters

Водената от САЩ военна коалиция и корабособственици се стремят да затегнат сигурността в Червено море - ключов транспортен път за световната търговия в Близкия изток, след като над 100 кораба се насочват към заобикаляне на Африка, за да избегнат атаките на подкрепяните от Иран бунтовници хути.

Операция Prosperity Guardian - военноморска оперативна група в Червено море, обявена от Пентагона в понеделник, планира да създаде сигурен коридор за търговско корабоплаване с най-малко половин дузина съюзници, твърдят пред Financial Times трима души, запознати с въпроса.

Планът е американски и съюзнически кораби, както и на други страни, да осигуряват защита от дронове и ракетни атаки от подкрепяните от Иран хуси в Йемен, вместо да ескортират търговски кораби в конвой през протока Баб-ал-Мандеб, през който минават 10% от морската търговия. Лидерите на хусите твърдят, че тяхната кампания е отговор на офанзивата на Израел срещу "Хамас", която също е подкрепена от Иран.

"Кораби и самолети от цял свят се присъединиха и ще продължат да се присъединяват към Съединените щати в провеждането на морско наблюдение и предприемането на необходимите защитни мерки за защита на търговското корабоплаване от заплахата, представлявана от хусите", каза говорителят на Съвета за национална сигурност Джон Кърби.

Официален представител на САЩ уточни, че планът е в начален етап и може да се промени.

Инициативата започва в момент, в който огромен брой кораби започнаха да се пренасочват около Африка след нападенията срещу поне 15 кораба в региона от 18 ноември насам. Изглежда, че хутите атакуват кораби, свързани с Израел, въпреки че някои от тях от години нямат никаква или са слабо свързани със страната.

Според швейцарската логистична група Kuehne+Nagel до сряда 121 плавателни съда, които могат да превозват 1.6 млн. 20-футови контейнера, са се пренасочили около нос Добра надежда, като компанията очаква броят им да нараства. Като се включат корабите за насипни товари и танкерите, броят им е много по-голям.

Според оценки на доставчика на данни Kpler, цитирани от FT, промяната на търговските потоци ще лиши Египет от значителни приходи, генерирани от корабите, преминаващи през Суецкия канал, докато този месец се очаква Южна Африка да постигне месечен рекорд във вноса на корабно гориво, тъй като повече кораби спират да зареждат в нейните пристанища.

Все повече кораби търсят въоръжена охрана

Kpler също така наблюдава увеличаване на броя на корабите, които изпращат сигнал за искане за "въоръжена охрана на борда" към крайбрежните власти, докато преминават през протока Баб ел-Мандеб, в опит да предотвратят нападения.

Димитрис Маниатис, главен оперативен директор на Seagull Maritime, компания за морска сигурност, заяви, че запитванията са "нараснали неимоверно" в отговор на нападенията на хутите и отвличането на кораба "Руен" , собственост на БМФ, край бреговете на Сомалия. "Това е златна треска", заявява той и добавя, че корабните компании искат екипи от шест до осем охранители, за предпочитане с опит в бойните действия. "Досега бяхме максимум трима."

Крис Фарел, търговски директор на Neptune P2P Group, друга компания за морска сигурност, заявява, че техните "телефони не са спрели да звънят" за услуги по оценка на риска и обучение на екипажите за идентифициране и реагиране на рискове. Няколко фирми за сигурност обаче предупреждават, че частните охранители не могат да се справят с ракети и дронове, контролирани от организирани военни групи.