Свали ме, ако можеш

Компанията, която прави летящи мишени

Летящите мишени на фирма "Телесис" ООД се сражават с военни от Сърбия, Словакия, Украйна и Словения
Летящите мишени на фирма "Телесис" ООД се сражават с военни от Сърбия, Словакия, Украйна и Словения
Летящите мишени на фирма "Телесис" ООД се сражават с военни от Сърбия, Словакия, Украйна и Словения
Летящите мишени на фирма "Телесис" ООД се сражават с военни от Сърбия, Словакия, Украйна и Словения
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив"

"Животът" на един от безпилотните самолети на Стоян Аврамов е 20 излитания и 19 кацания. На двадесетото излитане РУМ-Р-01 "загива", поразен от ракета въздух-въздух на изтребителите или земя-въздух на противовъздушните батареи.

Защото РУМ-Р-01 е съкращение от "радиоуправляема мишена – реактивна". Летящата високоскоростна реактивна мишена е създадена с цел да бъде сваляна. Но дори като мишени безпилотните самолети на пловдивската фирма "Телесис" ООД са в състояние да изпотят и най-добрите въздушни асове, както и зенитчиците на земята. С мишените на фирма "Телесис" ООД се "сражават" и военни от Сърбия, Словакия, Украйна, Словения. Тя има натовски сертификат, така че потенциалният пазар за българските радиоуправляемите мишени е доста по-голям.

Животът на една мишена

"Телесис" с управител и съсобственик Стоян Аврамов е основана преди повече от двадесет години и макар никога да не е надхвърляла 15 щатни служители, събира инженери и специалисти, запалени от авиацията и специалната електроника. Част от дейността й са проекти за модернизация и поддръжка на комуникационни и навигационни системи. Отделно направление е продажбата и оборудването с авионика на леки двуместни самолети на чешката фирма TL-Ultralight, от които в България са продадени и летят над 10 броя.

Логичното продължение е производството на собствени летателни апарати въпреки редицата песимистични икономически и технологични доводи. "Когато започнахме разработването и производството на безпилотни самолети, причината освен тръпката по авиацията беше и нуждата на българските ВВС, с които имам дълга и професионална и емоционална връзка. Впрочем в България в областта на безпилотната авиация е започнато да се работи преди 50 години. През 2010 г. се стигна до участието ни в международен търг за безпилотни летателни апарати за нуждите на ВВС. Оттогава за съжаление сме единствената фирма в България, която сертифицирано и серийно произвежда безпилотни летателни апарати и в следващите няколко години ще продължи да доставя на армията безпилотни реактивни мишени" - разказва за своята работа Аврамов.

В "Телесис" е проектиран и се произвежда по съвременни композитни технологии целият корпус на летателния апарат, както и значителна част от електрониката в него. Според специалистите от компанията всеки летателен апарат от този клас е преди всичко електронно изделие. Макар че има двигател и криле, електрониката е тази, която изпълнява задачите и направлява самолета, за да не се "дава" лесно на тези, които искат да го свалят.

Една РУМ-Р-01 е дълга 3 метра, крилете имат размах също 3 метра, тежи до 40 килограма, лети със скорост до 450 километра в час на височина до 6000 метра и отдалечение от пункта за управление до 60 км. През цялото време на полета тя трябва да имитира възможно най-пълно радиолокационните, инфрачервените и други характеристики на реална въздушна цел и да предава видео и телеметрична информация за резултатите от стрелбата. Трябва да е оборудвана с електроника и да отговаря на изискванията на ICAO и EASA, за да е безопасна за останалите граждански самолети.

Цената на безпилотния самолет е около 50 000 евро. Но ракетата, с която слагат точка на "живота" на РУМ-Р-01, струва поне 20 пъти по толкова. Това е един от най-добрите начини да бъдат проверени и доказани характеристиките, както на използваните въоръжения, така и подготовката и качествата на използващите ги летци, зенитни и морски разчети.

Освен мишени, наблюдатели

Вторият тип безпилотни летателни апарати, произвеждани от пловдивската компания, се използват за наблюдение. Този безпилотен самолет се нарича "Терес-02". При него важна е не толкова скоростта, колкото времето на престоя във въздуха. И ако РУМ-Р-01 лети във въздуха до 1 час, то "Терес-02" лети до 8-10 часа.

Оборудван е с бутален двигател и максималната му скорост е до 200 километра в час. "Терес-02" е дълъг 3 метра, а крилата му имат размах 4 метра, височината на полета е до 3000 метра. Унифициран е по много от модулите с РУМ-Р-01, но основното е, че носи специализирана сензорна платформа, която позволява наблюдение през деня и през нощта.

Потребителят диктува какви задачи иска да изпълнява "Терес-02" и от това зависят оборудването, сензорите и цената му. Но с него могат да се наблюдават опасни райони, да се издирват пострадали, да се облита цялата граница на България с едно зареждане на гориво. Потребител на "Терес" могат да бъдат Гражданска защита, МВР, Противопожарна защита, казва Аврамов. Към момента потребители са частни лица и компании.

Накъде в бизнеса

Въпреки че този клас летателни апарати не са класифицирани като оръжия, търговията с тях и износът им не е така популярен като масовите безпилотни дронове и авиомодели. Аврамов казва, че се сблъсква с факта, че в тази област (национална сигурност и отбрана) развитите държави имат стриктна политика по използване и стимулиране на местни технологии. "За съжаление България за разлика от държавите, дори и в региона, не може да се похвали с ясна визия за използване и още по-малко за стимулиране на подобни технологии, които иначе са привлекателни с ниската си ресурсоемкост и висока ефективност", констатира той.

Съвместното участие в инициативи на NATO, макар и широко афиширано, засега като че ли не води до реални проекти за българската индустрия, а е заменено от "карго"-политиката за бързо закупуване на вносни изделия. Това е както по-лесно за българските военни, така и по-апетитно заради големите комисиони.

"Телесис" има много идеи за бъдещето – от високоскоростно "камикадзе" за борба с противникови безпилотни апарати до реактивна платформа за борба с градоносни облаци. Но клиентите на тези идеи засега нямат интерес.

Изданието е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 19-25 октомври (пакетна цена 4 лв.). Можете да го поръчате и самостоятелно (7 лв.), като пишете на [email protected]. Всички текстове по темата вижте тук.

Все още няма коментари
Нов коментар