Мила Чобанова: Няма как да не присъстваш във веригите, ако желаеш да се развиваш

Собственикът и управляващ директор на "Здравословен живот" пред "Регал"

"Онлайн търговията с доставка в цялата страна е във възход и все повече клиенти пазаруват онлайн продукти."
"Онлайн търговията с доставка в цялата страна е във възход и все повече клиенти пазаруват онлайн продукти."
"Онлайн търговията с доставка в цялата страна е във възход и все повече клиенти пазаруват онлайн продукти."    ©  Цветелина Белутова
"Онлайн търговията с доставка в цялата страна е във възход и все повече клиенти пазаруват онлайн продукти."    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук. Изданието на хартия или в електронен вариант може да поръчате тук.

Профил

Мила Чобанова е собственик и управляващ директор на "Здравословен живот" - компания за търговия с биопродукти и промотираща здравословен начин на живот. Завършила е две бизнес специалности в Lafayette College в САЩ.

Проектът "Здравословен живот", един от първите създадени в този бранш през 2009 г., я мотивира и личностно, и професионално. Към момента фирмата е сред най-големите вносители и дистрибутори на биологични продукти за българския пазар и притежава www.zdravosloven.com - портал за здравословен начин на живот с авторски статии и рецепти и онлайн магазин за биохрани, хранителни добавки, козметика, препарати и стоки за дома.

Защо и как се роди проектът "Здравословен живот"?

- Създадохме проекта през 2009 г. с партньора ми Никола и съпруга ми Михаил. "Здравословен живот" беше една от първите компании за биопродукти, когато био беше още доста непозната дума в България. Идеята беше всеобхватна - да предложим микс от продукти и услуги, свързани със здравословния начин на живот.

Редом с портала и онлайн магазина отворихме първия биосупермаркет в София, в "Лозенец". Веднага надградихме със собствен внос и дистрибуция, както и с медицински център, съчетаващ успешни практики от традиционната и алтернативна медицина.

Винаги съм се впускала с много плам и лично отношение в проектите си, имах огромни и бързи очаквания и за този. Благодарение на това успяхме да се наложим като марка и да станем разпознаваеми.

За съжаление обаче българската реалност с времето ни приземи. Този сектор не се развива с темповете, с които ни се иска. Има развитие, разбира се, но обемът не е достатъчен за бърза експанзия. Липсва информационна кампания и подкрепа на държавно ниво, всеки в бранша се бори сам с проблеми и пречки, които са сходни за всички ни. Хубавото все пак на този по-бавен растеж е, че позволява да се елиминират грешките на тези все още млади бизнес начинания.

Коя част от бизнеса ви се оказа най-устойчива с времето?

- През годините надграждахме с доста идеи, някои оцеляха, други не. Пазарът е основно продуктово ориентиран така че основен акцент е вносът на биохрани, напитки и стоки за дома и тяхната дистрибуция. В момента работим с мрежа над 250 активни специализирани биомагазина, вериги, петролен канал и конвенционални магазини в София и страната.

Онлайн търговията с доставка в цялата страна също е във възход и все повече клиенти пазаруват онлайн продукти, които не могат да намерят в кварталния магазин или го правят за лично удобство.

Какви проблеми срещате при продажбите и защо онлайн каналите сякаш се развиват по-активно от физическите места за продажби?

- Развитието на интернет търговията е факт, но конкретно в сектора на хранителните продукти повечето хора предпочитат все още посещението в специализираните магазини – да пипнат, да видят нови предложения, да дегустират, да получат съвет или препоръка. Онлайн като че ли е канал за продажби повече на биокозметика, почистващи препарати, хранителни добавки. Насочен е към потребители, които имат любими продукти и знаят какво поръчват.

За търговията на едро динамиката е разделена в две посоки – присъствие в специализираните био- и натурални магазини и присъствие във веригите. Истината е, че в България няма как да не присъстваш във веригите ако желаеш да се развиваш. Те могат да създадат по-сериозната част от бизнеса, да направят нишата по-популярна за масовия потребител, да вдигнат обемите на продажби.

Към момента в България няма силна верига от биомагазини, както например има в други държави като Германия, Италия, Франция. Няма дори и перспектива за такава. Няколко от водещите фирми в биобизнеса имат представителни биомагазини в София с по няколко обекта, както и в Пловдив и Варна, но това все още е далече от идеята за масовост.

Какво още пречи за по-динамичното развитие на пазара според вашия опит?

- Освен ограничения брой специализирани магазини проблем са и трудните условия за влизане в големите конвенционални супермаркети. Те са непосилни за много от малките компании вносители от биосектора, а също и за малките биопроизводители. За разлика от много други страни, в които се насърчава консумацията на местна продукция и директната връзка между производител и краен клиент, тук това липсва. Освен няколко спорадични фермерски пазара реално не съществува стабилно изградена структура и информационен канал за насърчаване на местно биопроизводство. Не случайно през последните години броят на биопроизводителите в България се е увеличил неимоверно, но вътрешният пазар не го е разбрал, защото 90% от тази продукция се изнася.

Ниската покупателна способност и доходите също играят своята роля. Няма как да имаме очаквания за бърз ръст на фона на тази пазарна среда.

Може ли да направим извод, че потребители на тези продукти са предимно хора с по-високи доходи?

- От една страна, наистина става дума предимно за млади, динамични, работещи хора от София и големи градове - някои с деца, други без и като цяло с добри доходи. Това са хора, които следят и се грижат за здравето си. Имаме обаче и групата 50-65+ години - това са, да речем, родители, които са били "запалени" от децата си. Има и такива, които са търсили определен продукт - например биооцет, и малко по малко са започнали да купуват и други базови продукти - варива, брашно, които са на достъпни цени. Така че невинаги определящи са доходите, желанието за трайна здравословна промяна в ежедневните навици е водещо.

Кои са в момента най-интересните и обещаващи подниши на пазара?

- За пазара в България в момента здравословните алтернативи на "джънк" храните - чипсове, снаксове, бисквити и солети за деца, а и не само за деца, са особено успешни продукти - можеш да ги купиш както от магазина, така и от кафене или бензиностанцията, докато си на път.

Безглутеновите храни се увеличават като дял, тъй като има доста хора с хранителни проблеми. Суперхраните набират все по-голяма популярност. Насипните биохрани е ниша, която много се разраства. Те носят възможност за по-масов пазар - в ресторанти, квартални магазини, пекарни и др.

Какви са особеностите на вашия бизнес модел?

- Най-големият актив на "Здравословен живот" е малкият, но прекрасен екип от хора, за които водещо в бизнеса е лично отношение и близкия контакт с клиента. Този пазар е достатъчно малък все още, за да може да се комуникира по този начин. Това ни е силата, че човекът отсреща знае с кого говори, а нивото на услугата стои константно високо. Тази философия е била водеща при подбора на хората, които работят за нас.

При подбора на продукти винаги съм наблягала на няколко основни критерия: първо и задължително – биологичният произход, второ - цената, която да е съобразена с българския пазар, трето - вкусът, защото все пак става дума за храна, и четвърто - добрият търговски вид, за да изпъква в разнообразието от продукти.

Как се информирате за новостите в сектора?

- И в този сектор си има моди, разбира се, затова се ходи и по изложения, за да следим тези трендове и нови продукти. Biofach в Германия е най-важното събитие в Европа, но всички големи биопазари като Италия, Франция, Австрия и Испания, а вече и страните от Централна Европа имат големи местни изложения.

С екипа ми следим и сайтове на супермаркети в чужбина за нови продукти, хитови предложения, тенденции и диети. Вегетариански и вегански блогове също са интересни по отношение на рецепти. Голяма част от хората търсят тази информация, за да знаят как да приготвят продуктите, които купуват. Това е много важна добавена стойност, която създава чувство за общност.

Какви са плановете ви за бъдещето и как очаквате да се развие пазарът?

- Надеждите ни са насочени към това и тук да се появи голяма верига биосупермаркети, а конвенционалните вериги да започнат да предлагат малко по-преференциални условия за листване на производители и търговци на биопродукти. Конкретно пред дистрибуцията на "Здравословен живот" е планът за влизане във все повече конвенционални магазини и разработване на биорегали и в тях.

Иначе покрай "Здравословен" осъзнах, че истината в това да затвориш цикъла се крие в производството. От няколко години със съпруга ми се занимаваме и с биологично пчеларство. Тази година, живот и здраве, ще извадим първа реколта биологичен мед - засега в полите на Белмекенския дял на Рила, богат както на акация, липа, така и на местни горски билки, а догодина - и в Казанлъшко, само че на биологична лавандула. Целта е продукцията да бъде основно за износ, но надеждата ми е тези прекрасни продукти да намират все повече място сред българските пазари и домове.

Интервюто взе Ани Коджаиванова

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал