🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ESG Awards 2023: Какви са стратегиите за устойчиво развитие на компаниите

Най-разпространени са усилията за намаляване на емисии, енергийна ефективност, грижите за служителите, обученията, сочат изводите от втория конкурс на PwC

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пътят към декарбонизация на икономиката е дълъг, а предизвикателството е огромно: в годините между 2000 и 2022 г. въглеродната интензивност на световната икономика е намалявала средно с 1.4% годишно. 2022 година отчита напредък: 2.5%. Но ако искаме да постигнем целта от задържане на ръста на глобалната температура до 1.5°C над прединдустриалните нива, е необходим темп от 17.2% годишно. Дори да завишим целта до опасните 2°C, то пак е необходим темп на декарбонизация от 6.5% годишно.

Това няма как да се случи само с държавни мерки и политики - бизнесът и компаниите имат ключова роля за достигането на целта за нулеви емисии през 2050 г.

Това показват данни, споделени от Албена Маркова, съдружник "Консултантски услуги" и ръководител на платформата за устойчивост на PwC в Централна и Източна Европа, по време на награждаването на отличените във второто издание на конкурса за устойчиви бизнес практики ESG Awards, организиран от консултантската компания PwC с медийното партньорство на "Капитал". Конкурсът отличава компании с ESG бизнес практики (екологично, социално и корпоративно управление) в четири големи категории: стратегии, иновации, образователни програми и лидери в устойчивото развитие.

Категория "Стратегия" без изненада и тази година бе най-оспорваната в конкурса и събра най-много кандидатури - общо 48 сред близо 100 подадени, а раздадените награди бяха общо 10. Най-голям е интересът към подкатегорията "Стратегия Климат" - с 14 кандидатури. Анализът на PwC по нея показва добри тенденции. Например 93% от кандидатствалите компании в тази подкатегория измерват емисиите си в Обхват 1, 2 и 3, т.е. не само преките и непреките емисии от дейността на компанията, но и емисиите по веригата на доставки, 64% имат разработен план за декарбонизация, а 50% са поели ангажимент за Net Zero. Най-популярните мерки са използване на ВЕИ енергия, повишаване на енергийната ефективност на сградите, изисквания към доставчиците и подизпълнителите за намаляване на приноса им към промените в климата. Открояват се и мерки като обучения на служителите по темата и приобщаване към стратегията на компанията и инвестиране в R&D дейности за декарбонизация на компанията.



Награда за "Стратегия Климат" получи Прокредит банк. Финансовата институция има цялостна стратегия за устойчивост със заложени цели, които покриват всички нейни дейности. Още през 2015 г. банката целенасочено започва да предоставя услугите си през дигитални канали, с което пести нуждата от много на брой офиси и чести посещения от клиенти. Редом с това тя въвежда опцията за работа от вкъщи за всички ресори в банката, организира обучения и дискусии със служителите си за устойчивост, увеличава използването на електричество за сметка на фосилни източници, а над 60% от автопарка й е електрифициран. Но Прокредит банк влияе положително върху климата и със зелените кредити, които е разпознала като устойчиви според научните принципи. "Целта е да постигнем максимално висок зелен кредитен портфейл, който към текущата дата е 30% от всички активни кредити, които сме отпуснали", казват от институцията.



Специалната награда за Дигитално климатично решение взе Ampeco
- българска компания, която разработва софтуерна платформа за оператори на мрежи от зарядни станции за електромобили. Платформата има две открояващи се функционалности, които допринасят максимално за щадящо климата зареждане на електромобили: зареждане със слънчева енергия, което позволява на собствениците на соларни панели да приоритизират използването на тази енергия; и динамично управление на натоварването, което пък позволява на опериращите по-голям брой станции и сгради да преразпределят натоварването ефективно между станциите и да приоритизират натоварването. През 2022 г. чрез платформата на "Ампеко" са заредени близо 50 млн kWh електрическа енергия, с която водачите са изминали близо 250 млн. км. Така са спестени най-малко 3200 т CO2е, които биха били отделени от изгаряне на дизел или бензин от автомобил с двигател с вътрешно горене. Особено впечатляващ е фактът, че тези спестявания са постигнати от сравнително малка компания - към края на 2022 г. за "Ампеко" работят под 50 служители, днес те вече са над 100.

Темата "Биоразнообразие" привлича все повече интерес от бизнеса, но дейностите са още в начален етап. Според анализа на PwC четири от шестте кандидати са изготвили оценка на съществеността за негативното въздействие върху биоразнообразието, две са са заложили обосновани количествени цели за опазване на биоразнообразието, а само един активно проследява финансовите рискове и възможности, свързани с биоразнообразието. Популярните мерки като цяло са насочени към опазване на местообитания при изграждане или разширяване на индустриалните обекти. По-често пък фокусът е върху опазването на орнитофауната (щъркели, лешояди и други защитени видове).



"Електроразпределение Юг" взе наградата за "Стратегия Биоразнообразие".
Журито е оценило целенасочените усилия на компанията към опазване на птиците. Един от начините е изграждането на нови мрежи чрез полагането им под земята. Това има силно благоприятно въздействие върху птиците, като премахва двата основни риска за тях - от сблъсък с проводниците или токов удар при кацане върху ел. стълбове , а също е щадящо и за дървесната растителност. Друга мярка е идентифицирането и обезопасяването на рискови за птиците трасета и участъци от електроразпределителната мрежа (например по миграционния път Via Pontica или в зони с птици с много висок консервационен статус) в партньорство с неправителствени организации.

Компанията полага усилия и за защита популацията на белият щъркел, като обезопасява гнездата им и монтира специални гнездови платформи върху стълбовете - от 2009 до 2022 г. "Електроразпределение Юг" в обезопасила 3130 гнезда на бял щъркел в Югоизточна България и над 72% от рисковите гнезда върху стълбове с проводници. Компанията ще продължава да реализира проекти за опазване и възстановяване на биоразнообразието и през 2024 г.



Специалната награда "Модел, основан на биоразнообразие" отиде при Bee Smart Technologies. Българската компания разработва комбинация от технологични и бизнес решения, които да гарантират опазването на пчелите. Един от продуктите на компанията представлява малък компютър, който чрез сензорите си засича температура, влага, преместване и акустичен анализ на честотата, с която жужат пчелите. "За нас биоразнообразието е важен аспект, който оказва влияние както върху природата, така и върху здравето и благосъстоянието на обществото". Затова компанията реализира холистични решения като "Осинови кошер" - абонаментната услуга, която финансира пчеларите, предоставяне на клиентите ѝ истински мед, семена на медоносни растения и се ангажира с възстановяване на горите. Помага на компаниите в навигирането през парадигмата на ESG като предоставя достъп до безпрецедентни данни за полезното въздействие на корпоративно осиновените кошери. Не на последно място реализира дарителски кампании за пчелни семейства и кошери, организира обучения и информационни кампании за важността на пчелите.

Седем са подадените кандидатури в подкатегорията "Стратегия Кръгова икономика". Според данни от Световната банка до ⅔ от глобалните въглеродни емисии, 90% от загубата на биоразнообразие и две трети от смъртността от замърсяване са директно свързани с добива, употребата и изхвърлянето на първични суровини. Кръговата икономика е единственото устойчиво решение на проблема. Внедряването на кръгови принципи сред българските компании обаче е все още избирателно, съгласно бизнес модела, отбеляза Албена Маркова в презентацията си. Повечето от седемте кандидата в подкатегорията представят дейности за цялостно предотвратяване на образуването на отпадъци, намаляване на образуването им и особено - повторна употреба и рециклиране.



За Стратегия "Кръгова икономика" бе отличен Kaufland Bulgaria.
Като голям търговец на храни с отговорност към хората и природата Kaufland работи за ограничаване на замърсяването, ефективно използване на ресурсите и намаляване на емисиите парникови газове. В България веригата разгръща амбициозната REset Plastic стратегия на групата Schwarz, която стъпва на визията "По-малко пластмаса - затворен цикъл на суровините". През 2022 г. Kaufland отчете годишен спад от 27% в употребата на пластмаса, с което преизпълни с 4 години заложените цели. Поетите ангажименти по стратегията включват намаляване на употребата на пластмаса с минимум 20% до 2025 г, максимална рециклируемост на пластмасовите опаковки на всички собствени марки и включване на средно 25% рециклат в опаковките им. От 2020 г. Kaufland не продава пластмасови прибори и съдове за еднократна употреба, като ги заменя с устойчиви алтернативи. Това е и първият у нас хипермаркет, който предложи многократна торбичка за хляб от 100% рециклирана пластмаса. Това са само малка част от десетките постижения на веригата за намаляване на пластмасата. През март т.г. Kaufland въведе първите в ритейла у нас автомати за обратно приемане на опаковки в пет хипермаркета в София, Пловдив и Варна. Интересът към станциите за рециклиране е огромен и се увеличава всяка седмица.



Специалната награда за Кръгов бизнес модел отиде при Ride Share Bulgaria/SPARK.
Компанията зад успешната градска кар-шеринг услуга SPARK в България има ключова роля в развитието на електрическата мобилност и споделените услуги за транспорт в България, но тя отчита и други постижения освен, че предлага удобство и пести време и средства на клиентите си. За 7 години автопаркът на компанията се е увеличил от 30 на 750 електрически автомобила и вече над 200 000 клиенти - част от тях са и корпоративни и ползват услугата за транспорт за своите служители, партньори и т.н. Една кола на SPARK се кара от до 10 различни човека на ден, които я използват като алтернатива на личните си автомобили или пък изобщо не притежават такива. А това означава много спестени транспортни емисии. С все по-масовото навлизане на ESG стратегии и политики при компаниите в България въглеродната следа придобива още по-голямо значение. Възможността да се заменят частично или изцяло служебните автомобили с двигатели с вътрешно горене с електрически е удобен, бърз и успешен инструмент за подобряване на ESG рейтинга на компаниите, казват от компанията.

Подкатегориите Стратегия за Грижа за служителите и за Ангажиране на заинтересованите страни са сред най-популярните, като са привлекли общо 13 кандидатури. 80% от тях са внедрили конкретни политики, насочени към премахване на дискриминацията, 30% - за защита на човешките права на работниците по веригите, а всички осъществяват реално взаимодействие със заинтересованите страни. Сред най-честите мерки са пакети с придобивки, надграждане на спектъра от корпоративни политики с фокус изграждането на култура, подкрепяща принципите на многообразие, равнопоставеност и приобщаване и т.н.



В подкатегорията "Стратегия Грижа за служителите" бе отличена Lidl Bulgaria.
Като част от Schwarz Gruppe "Лидл България" е ангажирана в грижата за служителите си и зачитането на правата на човека. Компанията например е разработила стриктен процес и за подаване на сигнали за неправомерно поведение, подписала е й принципите на ООН за овластяване на жените и насърчава равнопоставеността и многообразието.

Част от мерките в тази посока са увеличаване на дела на жените на ръководни длъжности, създаването на положителен баланс работа-личен живот за всички, равни възможности за кариерно развитие за всички служители, достъп до възможности за обучение и развитие и още. Компанията предлага на служителите си и широк пакет от придобивки - от финансови стимули като ваучери за храна през здравни програми - допълнително здравно осигуряване и застраховки, до насърчаване на активен начин на живот - например с карти за спорт.

Лидл България е и първата компания в ритейл сектора, която се присъединява към Хартата на многообразието в страната и първата със сертификат "Компания - приятел на детето".



Наградата за Стратегия Ангажираност към заинтересованите страни получи "ФАНТАСТИКО ГРУП".
В компанията вярват, че добрият екип е в основата на всеки успех, но също, че е отговорност на бизнеса да бъде част от развитието на регионите, в които работи. През април 2023 г. веригата постави началото на най-голямата си социално отговорна инициатива "Фантастико до теб". Фондът на тази програма всяка година ще подкрепя проекти в шест ключови области: образование и култура, здравеопазване, подкрепа на уязвими групи, социално предприемачество, спорт и околна среда. Още през първата година от създаването на "Фантастико до теб" са подпомогнати 19 проекта на обща стойност близо 200 000 лв. Общият принос на компанията и клиентите й през последните 5 години надхвърля 3 700 000 лв., с което са достигнати над 20 000 души (хора в неравностойно положение, деца със специални потребности, бежанци, пострадали от бедствия и др.)
Две награди бяха дадени и в подкатегорията за отговорно управление и вътрешни обучения. Популярните мерки тук са въвеждане на специфични корпоративни политики, механизми за подаване на сигнали за закононарушения, вътрешните ESG обучения в цялата компания, включително ръководство и служители. От PwC отчитат някои дефицити - например почти половината кандидати не правят разлика между стратегия за устойчиво развитие и ESG доклад.


Носител на отличието за "Стратегия Отговорно" управление и вътрешни обучения е Пощенска банка.
Финансовата институция е изградила система за отговорно и открито корпоративно управление и бизнес поведение, която отговаря на приложимите законови изисквания и най-добрите международни практики.

Устойчивостта е ключов показател за успеха на всяка банка. И все пак не съществува устойчивост без нормативно съответствие. Устойчивата банка трябва да бъде етична банка. Пощенска банка гарантира това с Кодекса си за етично и бизнес поведение. Той адресира не само вярата на компанията в откритата комуникация, многообразието и приобщаването, безопасния труд и екологичната отговорност, но и актуалната обстановка във финансите и технологиите, дигиталните разплащания и трансакции, прилагането на законодателството за противодействие на киберпрестъпността и изпирането на пари.

В банката функционира специално създаден управленски орган по въпросите на устойчивото развитие и околната среда, който наблюдава дейността по отношение на значимите положителни и отрицателни въздействия и гарантира постепенното и ефективно прилагане на Принципите за отговорно банкиране.



Transpress спечели Специална награда за Отговорно управление чрез приобщаване. Транспортната компания е Номер 1 в превоза на палетни пратки в България, като е на пазара вече 30 години и има екип от близо 1000 професионалисти, 430 товарни автомобила и 13 логистични центъра. Компанията превозва над 2 млн. пратки годишно и в последните две години е отличена като Най-добър работодател в транспортния сектор в България. Компанията впечатлява журито с програмата си за привличане на жени професионални шофьори в този иначе доминиран от мъже транспортно-логистичен сектор, като 1/3 от мениджърските позиции дсъщо са заети от жени. Това решава поне три проблема на сектора: недостига на професионални шофьори; постигане на по-добри резултати в екипите чрез допълване на качествата на двата пола; и научно доказано увеличаване на устойчивостта по време на кризи.

Компанията насърчава жените в избора на такава кариера чрез частично финансиране за придобиването на свидетелство за правоуправление, с допълнително практическо обучение и възможност за стаж и постоянна работа в Transpress, и в същото време подкрепя постигането на успешен баланс между личния живот и работата, включително в ролята им на майки.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар