Дигитализацията на ваучерите ще изсветли още повече икономиката

Борис Милев - управител на "Томбоу България"

Борис Милев - управител на "Томбоу България"
Борис Милев - управител на "Томбоу България"
Борис Милев - управител на "Томбоу България"
Борис Милев - управител на "Томбоу България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Борис Милев е управител на "Томбоу България" от май 2023 г. Работи в компанията през последните 13 години като търговски директор и генерален мениджър, а преди това - като мениджър на бизнес карти за корпоративни клиенти в OMV. Той е бакалавър по маркетинг от УНСС - София.

Up Tombou получи лиценз за оператор на ваучери за храна преди 20 години. Каква е равносметката ви за изминалия период? Кои постижения и реализирани цели отчитате като свой актив? Как се разви през това време пазарът на ваучерите за храна в България?

Up Tombou има 32-годишна история, но действително от получаването на лиценза за оператор на ваучери за храна изцяло се концентрирахме в развиването на ваучерите за храна и други социални продукти. Преминахме през много успехи и така през 2014 станахме част от международната Up Group (позната като "Чек Дежене"), която e най-опитният оператор и тази година чества 60 години. През всичките години сме показвали изключителна загриженост към клиентите и сме се старали да имаме решения за всичко, да предоставим най-богатата мрежа за ползвателите и да консултираме работодателите за изменения в нормативната база. Вярвам, че именно това се отплати, и се гордеем да обслужваме над 5000 работодателя, които предоставят ваучери на своите повече от 220 000 служители. Това ни спечели над 25% пазарен дял.

Тази година сте изправени пред ново бизнес предизвикателство - от 1 януари започна дигитализацията на хартиените ваучери за храна. Какво означава този преход за Up Tombou? Какви промени носи той и какъв е вашият отговор на тях?

Още 2010 г. в старанието ни да сме иновативни внесохме първи проект за дигитализация. Макар да отне доста време, се радваме, че и сега бяхме част от екипа, който спомогна за настоящата дигитализация на ваучерите за храна. Дигитализацията е голямо предизвикателство, особено в кратките срокове, които са заложени. Но ние обичаме предизвикателствата и сме амбицирани да предоставим най-доброто преживяване както на работодателите, така и на служителите. Предизвикателството не е просто да пуснеш продукт, а да го направиш такъв, че всички по веригата да имат усещането, че всичко е много лесно. За целта разработихме лесна за ползване платформа, където работодателите да могат да управляват картите и служителите си и всяко зареждане с няколко клика. Целта е управлението на електронните ваучери да не затормозява работодателите, а да ги улеснява. От друга страна, за потребителите сме разработили мобилно приложение, така че сами да могат да проверяват наличност, трансакции, търговски обекти, приемащи ваучерите, ПИН кода си, да блокират временно и отблокират картата си, да я качват в дигиталния портфейл на телефона си и много други. Всичко това е направено с цел удобство на потребителя и абсолютно никакъв ангажимент към работодателя в случай на проблеми. Разбира се, за всичко това огромна помощ получихме от Up Group. В допълнение - бързо разширяваме мрежата за дигиталния ваучер. Още от края на февруари вече работим с всички големи вериги в България и хиляди други търговски обекти, като ежедневно разширяваме партньорската си мрежа.

С какво дигитализацията на ваучерите ще подобри тяхното управление и приложение? Какви ще са ползите от нововъведението за всички участници в процеса - работодателите, служителите, търговските обекти?

Много са ползите. При работодателите няма забавяне за производство. В нашата платформа работодателят управлява картите и служителите си, като може да ги зарежда от неговата платформа за ТРЗ. Така изчезва необходимостта от подписване на протокол от всеки служител, тъй като зареждането е дигитално и протокола ще го издадем ние. Няма възможност някой служител да поръча ваучери, да ги забрави в касата и да им изтече срокът. Няма ежемесечна доставка, защото картите са с дълга валидност.

При служителите ползите са още повече. Ваучерите могат да се използват за плащане на точна сума. Автоматично се изразходва първо най-старият ваучер, така че да не изтече срокът. Може да ни подават информация за нови обекти, които биха желали да включим в партньорската ни мрежа директно през приложението. Не могат по погрешка да изперат и унищожат ваучерите и още много други ползи.

За търговските обекти също има много ползи. Чисто финансово приемането, проверката, поставянето на дата и печат на ваучера, отчетът от касиерите, отчетът от управителя към оператора, забавянето на средствата, изпращането с куриер, по погрешка приети невалидни ваучери или такива на оператор, с който няма договор - всичко това отпада. А това за малките и средните обекти струваше от 5% до 20% извън таксите. Забавянето на касата, докато се приемат и броят ваучерите, водеше до забавяне в обслужването (по-малък брой обслужени клиенти) и напрежение в чакащите на опашката. Сега с дигиталните ваучери всичко е бързо и точно. Във веригите може да се ползват и касите за самообслужване. С нашите ваучери има възможност и за плащане с телефон, което е огромно удобство за потребителите. В момента се отваря възможност и за целия сектор на заведения за хранене да си повишат оборота, приемайки дигитални ваучери. В крайна сметка те за това са създадени. За хранене. С хартиените ваучери не беше удобно и затова масово се ползваха във веригите, но сега със сигурност ще има пренасочване към заведения за хранене.

Не трябва да забравяме и най-важния участник - държавата. Благодарение на дигитализацията на ваучерите още повече ще се изсветли икономиката, тъй като освен плащането на ПОС с картата и всички останали плащания са по банков път. Това е и основната цел - все повече малки и средни търговски обекти, както и малки и средни работодатели да изсветлят бизнеса си. В това отношение заслугата за дигитализацията е преди всичко на министър Василев и екипа му начело с г-жа Людмила Петкова в МФ, които въведоха всички предпоставки за дигитализацията, при това в съвсем кратки срокове. В никоя друга държава не се е случвало с такива темпове, но пък ние бяхме на опашката и сега целта е да задминем много други държави, където процесът все още не е приключил.

Чрез какви мобилни инструменти ще работят ваучерите в цифровия им вариант? Ще затруднят ли те фирмите - за въвеждането и менажирането им, и служителите - за ползването им и извършването на необходимите действия?

Ваучерите съществуват във вариант карта (пластика) и виртуална карта. Може да се ползва само виртуалната, но потребителите все още не са готови. Затова ние препоръчваме всеки да си има реална карта, а който потребител желае, ще си я виртуализира. Дори в съседните Гърция и Турция, където използването на виртуална карта е над 35%, наличието на реална карта е над 95%. Трябва още време, за да се измени усещането на потребителя за необходимост от физическа карта. Не трябва да се забравя, че е забранено тегленето от банкомат, а потребителите са обикновени служители. Това са хора в производствени цехове, заводи и като цяло трудещи се. Не всички са с високи заплати и модерни телефони. Достатъчно е 10% да не искат да ползват виртуална карта, за да има фрустрация, а ние не целим това. Искаме всички да са щастливи и улеснени с ползването на дигиталните ваучери. Именно затова при нас и порталът за управление, и мобилното приложение, и картата като такава са създадени да бъдат максимално лесни за ползване. За тези потребители, които не желаят да ползват приложение, също имаме решение и то е чрез обаждане към кол-центъра ни. Забелязваме обаче, че приложението ни масово се сваля и ползва и са единици тези, които се обаждат по телефон. Това вероятно се дължи и на лесното активиране, което при нас е директно с SMS към телефона, на който е свалено приложението. Освен това имаме видеоинструкции за всички. И за работодателите, и за ползвателите. Направихме и два изключително успешни уебинара, на всеки от които присъстваха повече от 1000 души. Всичко, което правим, цели преходът за всички наши клиенти да е без затруднения.

Дигитализацията превръща ли ваучерите в своеобразен тип електронни пари? Какво е общото и различното между банковата и ваучерната карта?

Не. Ваучерите твърдо не са електронни пари. Те са специален инструмент, който може да се ползва само в съответната държава, в затворена мрежа от търговски обекти, за определен вид стоки и имат срок на валидност. Целта им е социална насоченост, изсветляване на икономиката и бързо потребяване, което води до предвидимо събиране на данъци. Единственото общо е, че електронните ваучери се използват на същата инфраструктура.

В какво виждате по-големите възможности, които дава електронният ваучер за разширяване на неговото приложение и за развитие на пазара?

Електронният ваучер има изключително много приложения, защото има проследимост. В много държави се ползва за подпомагане на определени групи от населението и за конкретни цели, тъй като може да бъде всячески ограничаван и ползването му таргетирано. Примерно община Х иска да подпомогне местния бизнес. С електронния ваучер може да се гарантира, че средствата ще бъдат харчени в общината. Държавата иска да помогне на мигранти, но целево. За храна например. Примерите са всевъзможни, но нека първо да приключим успешно с мигрирането на ваучера за храна от хартиен на дигитален носител. Ние от Up Tombou сме горди, че дори на този ранен етап стотици работодатели и хиляди техни служители ползват нашите дигитални ваучери, като обратна връзка е изключително позитивна. Напълно в крак с предвидения период - юни, ще сме изцяло дигитални.