🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата плаща още 91.5 млн. лв. за безплатно саниране на последните 48 блока

Заедно с първите одобрени 756 жилищни сгради по плана за възстановяване приключва ерата на безплатното енергийно обновяване

Националната програма за саниране започна с 50% грант, но при липсата на интерес и съмненията най-лесното политическо решение беше тя да стане безплатна. Днес все още плащаме цената на това решение.
Националната програма за саниране започна с 50% грант, но при липсата на интерес и съмненията най-лесното политическо решение беше тя да стане безплатна. Днес все още плащаме цената на това решение.
Националната програма за саниране започна с 50% грант, но при липсата на интерес и съмненията най-лесното политическо решение беше тя да стане безплатна. Днес все още плащаме цената на това решение.    ©  Велко Ангелов
Националната програма за саниране започна с 50% грант, но при липсата на интерес и съмненията най-лесното политическо решение беше тя да стане безплатна. Днес все още плащаме цената на това решение.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Енергийните обследвания и сертификати на тези сгради обаче са от преди осем години.
  • Това означава ли, че държавата ще плати два пъти с публичен ресурс едно и също нещо?
  • Въпросите около намирането на финансиране за енергийна ефективност стават все повече.

Парите за саниране никога не са достатъчни. Първата програма, насочена към обновяване на старите панелни блокове, започна с 50% подкрепа към хората, но след сериозен отпор и липса на интерес премина към 100% грант.

По сключените още през 2015 и 2016 г. договори за енергийно обновяване на жилищни сгради обаче не достигна финансов ресурс за 52 сгради. След години на чакане и неясноти, нови програми и модели за подкрепа въпросните сгради все пак ще бъдат санирани. За 48 от тях сега държавата ще плати 91.5 млн. лева, като средствата са от държавния бюджет и са 100% безвъзмездно финансиране. На практика обновяването ще е безплатно за живеещите в тези сгради, съобщиха от Министерство на регионалното развитие и благоустройството за "Капитал".

Останалите четири, в община Русе, са получили отрицателна оценка за конструктивна устойчивост и няма да бъдат финансирани.

Това стана възможно, след като през декември 2023 г. министерството подписа двустранни споразумения за трансфер на средства с шест общини - Добрич, Каварна, Столична община, Пловдив, Тутракан, Хасково. Сегашното ръководство на МРРБ осигури средствата за подобряване енергийната ефективност на тези сгради, при условие че не са финансирани от друг източник с публични средства и нямат конструктивни проблеми, обявиха от ведомството.

За обновяване на тези сгради има подписани договори от 2015 г. и изготвени технически и енергийни обследвания, което лиши собствениците от възможност да кандидатстват по действащата понастоящем програма по Плана за възстановяване и устойчивост. Това ще са последните жилищни сгради заедно с одобрените 756 блока по първи етап на плана за възстановяване, които ще бъдат безплатни за гражданите.

Първите 27 млн. лв. вече са изплатени на общините

През 2023 г. бяха одобрени промени във вътрешноведомствените разходи на МРРБ за 2023 г. за 29.2 млн. лева. Първият транш от 27.4 млн. лева е преведен към общините в края на 2023 г., съобщиха от ведомството. Това дава възможност да бъдат започнати процедури съгласно Закона за обществените поръчки за общините Добрич, Каварна, Пловдив, Столична община, Тутракан и Хасково.

Допълнително в одобрения бюджет на министерството за 2024 г. са предвидени други 28 876 000 лева за енергийно обновяване на тези жилищни сгради. Общата прогнозна стойност за обновяване на жилищните сгради в рамките на крайния срок се предвижда да достигне 91.5 млн. лева, обобщиха от администрацията.

Общата сума на средствата, насочени към общините, и общият брой на жилищните сгради за обновяване са разпределени, както следва:

• Добрич - 10 275 500 лв. за 8 сгради;

• Каварна - 2 642 000 лв. за 3 сгради; • Пловдив - 1 230 500 лв. за 1 сграда; • Столична община - 53 911 012 лв. за 24 сгради;
• Тутракан - 4 775 750 лв. за 2 сгради;

• Хасково - 18 612 135 лв. за 10 сгради.

Има ли двойно финансиране при част от проектите?

Важният въпрос е, при положение че сградите са одобрени за саниране преди повече от осем години, това предполага, че енергийните обследвания и сертификати не са актуални и ще трябва да бъдат изготвяни отново, защото най-малкото те са подготвени за енергиен клас C, a вече се изисква енергиен клас B.

Със законови промени в края на 2023 г. за енергийния клас на жилищните сгради, след изпълнение на строително-монтажните дейности, включващи единствено дейности за подобряване енергийната ефективност, сградите след въвеждане в експлоатация трябва да са постигнали клас В на енергийна ефективност, посочиха от регионалното министерство. В тази връзка за всички сгради от групата, за които са изготвени енергийни обследвания и сертификати и същите са с изтекъл срок на валидност, общинските и районните администрации са задължени съгласно сключените споразумения да възложат изготвянето на нови, допълниха от там.

Не може с публичен ресурс да се плаща два пъти, това си е двойно финансиране, което е недопустимо, смятат специалисти в бранша.

Обновяването на сгради през 2024 г. по Националната програма от 2015 г. изправя администрацията пред нелеки предизвикателства: За обновяване на тези сгради има подписани договори от 2015 г. и изготвени технически и енергийни обследвания, което лиши собствениците от възможност да кандидатстват по действащата понастоящем програма в рамките на Плана за възстановяване и устойчивост.

"Очевидно сградите трябва да бъдат обновени, за да отговорят на 8-годишните очаквания на хората. Енергийните одити обаче, изготвени в далечната 2016 г., не вършат работа през 2024 г. поради несъответствия с действащите понастоящем по-високи нормативни изисквания за енергийна ефективност.

Кой ще плати за нови енергийни одити при 100% грант и задължително правило за харчене на публичен ресурс да няма двойно финансиране е трудна дилема. Другият сложен въпрос е свързан с отпуснатия бюджет, доколкото разчетите вероятно са направени на база старите енергийни одити, с които сградите е трябвало да бъдат обновени до клас С на енергопотребление, а през 2024 г. обновяването трябва да е минимум до клас В, откъде ще дойде допълнителният финансов ресурс", коментира за "Капитал" Цвета Наьова от "Българо-австрийска консултантска компания".

От регионалното министерство посочиха, че 32 от последните 48 сгради по тази програма не са одобрявани разходи и до нейното приключване за тях не са плащани разходи за изготвяне на технически паспорти и енергийни сертификати. Във всички сключени споразумения за трансфер на средства за тези сгради има включена клауза, че не се допуска двойно финансиране на разходи, вече финансирани от националната програма.

Със средства от МРРБ ще бъдат финансирани само разходи за технически и енергийни обследвания, които не са финансирани по линия по националната програма. Но от администрацията не конкретизираха за кои сгради и за какви пари става дума.

Но подчертаха пред "Капитал", че двойното финансиране на един и същ разход е недопустимо, като във всички споразумения за трансфер са заложени съответни клаузи. Но припомнят, че обследванията за енергийна ефективност не са безсрочни и всеки публичен или частен възложител следва периодично да изготвя ново обследване за енергийна ефективност на сграда, независимо дали кандидатства за публично финансиране. В допълнение, сроковете на валидност на сертификатите за различен клас енергийна ефективност са различни. Наличието на валидни сертификати за енергийна ефективност за всички сгради е важно условие за провеждането на ефективна политика за декарбонизация на сградния фонд.

Това означава, че ако сертификатите и енергийните обследвания са изтекли, ще бъдат направени отново, което според администрацията явно не противоречи на разбирането за двойно финансиране.

Всички тези проблеми показват с пълна сила острата необходимост от постоянно действаща програма, с ясни правила и прогнозируемост, за да се избегнат подобни ситуации от действието на спорадични инициативи, през петилетка и при различни условия, обясни Наньова.

Какво предстои за националната програма за саниране

Националната програма за енергийна ефективност в жилищни сгради фактически приключва, като за целта вече е прието постановление на Министерския съвет. По този начин ще могат да бъдат разплатени извършените разходи и да се ограничи размерът на изплащаните лихви по забавени договори, посочиха от регионалното ведомство.

Въпросните последни 48 сгради ще се реновират на база директни споразумения между МРРБ и общинските администрации. Общините ще носят цялата финансова отговорност, за разлика от предходната програма, когато тя бе поета от Българска банка за развитие, подчертаха от администрацията.

В случай че бъде взето решение и осигурено финансиране за нова програма за жилищно обновяване, ще бъдат разгледани различни механизми за осъществяването ѝ. В момента Министерството на енергетиката подготвя структурирането на Национален декарбонизационен фонд. Според "Дългосрочна стратегия за обновяване на националния сграден фонд от жилищни и нежилищни сгради до 2050 г." и Националния план за възстановяване и устойчивост този фонд ще бъде основният механизъм за финансиране на проекти за енергийна ефективност в сградния фонд.

Последните сгради с "безплатни" пари трябва да са готови до края на 2025 г.

Срокът за изпълнение на енергийното обновяване на въпросните жилищни сгради е 24 месеца от датата на сключване на споразуменията, или до края на 2025 г. трябва да бъдат въведени в експлоатация. Предвижда се бъдещите програми за финансиране на мерки за енергийна ефективност на жилищните сгради да не използват модела на 100% безвъзмездно финансиране и гражданите да съфинансират част от разходите за подобряване на тяхната собственост, посочиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Въпросите за финансирането на санирането остават без отговор. Всички с нетърпение очакват повече информация как ще се случва това оттук нататък. Знаем, че по плана за възстановяване над 2000 сгради с проекти за 2 млрд. лева остават извън възможността за саниране. С 80% грант ще бъдат финансирани още 250 сгради и числата не се променят особено. Поне 300 млн. лева са необходими до 2030 г. за обновяване на жилищните сгради, за да изпълним поставените цели, показват последни оценки на Европейската инвестиционна банка.



Възможно е да се помисли за национална програма с четиригодишен хоризонт и годишен бюджет от около 500 млн. лв. публичен ресурс, каза на среща с Националното сдружение на общините в понеделник регионалния министър Андрей Цеков. Но министерството по-късно уточни в отговори до редакцията, че националната програма няма да бъде подновена, очаква се стартирането на новия фонд за декарбонизация. Министърът и кметовете бяха единодушни, че в процеса за финансиране на санирането трябва да участват Министерството на финансите, Министерството на енергетиката, Българската банка за развитие и др. Важно е обществото да прояви разбиране, че влагането на публични средства на ЕС в проекти от частен интерес и в бъдеще ще изисква солидарно участие.

Общините и министърът обсъдиха, че проверката на всички 3068 сертификата от Агенцията за устойчиво енергийно развитие би отнела твърде дълго време, а срокът по Националния план за възстановяване и устойчивост ще изтече. "Необходимо е да се избере най-прагматичният подход спрямо ситуацията и очакванията на гражданите", подчерта министърът.

"Социалната необходимост от енергийно обновяване не е работа единствено на МРРБ. Политиката за енергийна ефективност и нейното бъдеще е въпрос, повдигнат на политическо ниво", информира Цеков. Той припомни, че основният инструмент за финансиране на сгради - Националният декарбонизационен фонд, е към Министерството на енергетиката.

Това става на фона на крайно предложение на общини от инициативата "ЕкоЕнергия" държавата да плати санирането на всички подадени проекти, попаднали в резервния списък.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Само за протокола: в БГ саниран блок - няма! Има само изолирани.

    Нередност?
Нов коментар