🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нов фонд ще търси финансиране за обновяване на сградите

Първоначалният ресурс, с който ще разполага Националният декарбонизационен фонд, е 140 млн. лева, но планът е да се акумулират 7 млрд. лева

Очаква се с Националния декарбонизационен фонд да спре кампанийното финансиране на сградния фонд у нас, уверяват от администрацията.
Очаква се с Националния декарбонизационен фонд да спре кампанийното финансиране на сградния фонд у нас, уверяват от администрацията.
Очаква се с Националния декарбонизационен фонд да спре кампанийното финансиране на сградния фонд у нас, уверяват от администрацията.    ©  Pixabay.com
Очаква се с Националния декарбонизационен фонд да спре кампанийното финансиране на сградния фонд у нас, уверяват от администрацията.    ©  Pixabay.com
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • "Фонд за енергийна ефективност и възобновяеми източници" се превръща във важния за зеления преход Национален декарбонизационен фонд.
  • Той се очаква да заработи до края на годината със 140 млн. лв. първоначален капитал.
  • Най-важният въпрос е по какъв начин ще набира и как ще предоставя средствата.

Държавата най-накрая ще създаде работещ Национален фонд за декарбонизация. "Фонд за енергийна ефективност и възобновяеми източници" (ФЕЕВИ) ще бъде преобразуван в Национален фонд за декарбонизация. Това съобщи инж. Николай Налбантов, директор дирекция "Енергийни стратегии и политики за устойчиво енергийно развитие" в Министерството на енергетиката. Това ще се случи с промени в Закона за енергийна ефективност, който съвсем скоро ще бъде публикуван за обществено обсъждане, за да може през април да бъде приет от Министерския съвет и внесен в Народно събрание, допълни той.

Макар да звучи бюрократично, този фонд ще се окаже важен за много хора, които например искат да намерят средства за съфинансиране на проектите си за саниране на блока, за различни зелени практики, използване на ВЕИ, а защо не и за електромобили.

Финансирането няма да е безплатно, а ще се предоставя под формата на кредитни средства с по-облекчени процедури за съфинансиране в политики по енергийна ефективност, обновяване на многофамилни и жилищни сгради. Но все пак това ще бъде сигурен източник на подкрепа за хората.

Все още липсва ясна информация с какъв ресурс от средства ще разполага фондът. Той би могъл да акумулира заемен капитал от 7 млрд. лева от различни източници и европейски фондове, но трябва да представи разработени схеми и програми. Ролята на държавата и на министерствата е да посочат как точно ще се управлява и какви гаранционни и кредитни схеми ще има той, каквато информация до момента обаче няма. Структурирането на този нов фонд е задължителна реформа по Плана за възстановяване и устойчивост. Изпълнението й е в ръцете на Министерство на енергетиката.

Сред основните задачи на фонда е осигуряването на устойчиво и постоянно финансиране за обновяване на сградния фонд, в което да приключи моделът на кампанийно финансиране, който се прилага в последните 15 години.

С колко пари тръгва фонда

"Важно е да отбележим, че той е основен източник за обновяване на жилищния фонд, но нека не си въобразяваме, че ще се излеят безвъзмездно средства", каза Налбантов и допълва, че целта е с финансови посредници да се разработят финансови инструменти и кредитни линии, които да финансират съответни мерки. Кои ще са финансовите посредници и капиталът, с който ще разполага, не мога да кажа.

По план първоначалният ресурс, с който ще разполага фондът, е малко над 140 млн. лева. Това ще са средства от Националния план за възстановяване и устойчивост и по мярката на общините за подмяна на уличното осветление в общините с енергоефективно. Те получават финансиране, като половината трябва да изплатят във фонда, след като инвестицията започва да се връща от спестените разходи за енергия. Очаква се това да са около 120 млн. лева. Освен това се очаква по RepowerEu също да постъпят средства във фонда. По непотвърдена информация на "Капитал" ФЕЕВИ в момента разполага с още толкова.

Така че пари има и от управлението на новия декрабонизационен фонд зависи дали той ще заработи ефективно с реален ресурс, или както други подобни инициативи ще затъне в бюрокрация и процедури.

В отговори до "Капитал" министерството на регионалното развитие посочи, че се очаква фондът да започне реално да функционира през тази година. Ще бъдат предоставяни средства за енергийно обновяване както на публични, така и на частни сгради. Очаква се фондът да има продукти за обновяване както на многофамилни, така и на еднофамилни жилищни сгради, посочиха от ведомството.

Нов модел за обновяване на сградния фонд

Чрез създаването на НДФ ще се осигури устойчиво и постоянно финансиране за обновяване на сградния фонд и ще се приключи с модела на кампанийно финансиране, който се прилага в последните 15 години, допълниха от там. Планира се фондът активно да работи с финансовите институции и финансирането на мерки за енергийна ефективност да бъде осъществявано чрез тях и ангажирането на техни средства. Предоставянето на гаранционни инструменти следва да бъде част от инструментите за работа на НДФ. Предстои да се отворят и възможности чрез Българската банка за развитие. Но всички варианти оттук нататък ще бъдат гаранционни схеми, а не безвъзмездни средства.

Важно е въпросите за структурирането на финансови инструменти с подкрепа от ЕС и отключването на частното финансиране за обновяването на жилищните сгради да се разглеждат заедно. През 2024-2025 г. България трябва да разработи програмните документи за Социалния климатичен фонд на ЕС, който предвижда предоставяне на средства за енергийно обновяване на жилищния фонд и ще бъде насочен към енергийно бедните. Очаква се този фонд пък да започне да предоставя финансиране след одобряване на разработените програми документи през 2026 година. Но разговорите кой ще поеме неговото управление още не са започнали, посочват от администрацията.

Какво е ФЕЕВИ

"Фонд за енергийна ефективност и възобновяеми източници" функционира от 2004 г. и управлява финансови ресурси, получени от Глобалният екологичен фонд на ООН чрез Международната банка за възстановяване и развитие (Световна банка) - с 10 млн. щатски долара, правителството на Австрия - с 1.5 млн. евро, правителството на България - с 3 млн. лева, и частни български спонсори. Останалите донори нямат право на глас във вземането на решение и фондът ще се управлява изцяло от управителния съвет, финансовите институции са приключили своята финансираща роля в него, посочиха източници от енергийното ведомство. Той е независимо от всички държавни институции и агенции юридическо лице. Политическото решение е бъдещият Национален декарбонизационен фонд да бъде независима институция, вместо да бъде съсредоточена в някое от министерствата.

ФЕЕВИ е структуриран като самофинансиращ се търговски механизъм и съсредоточава усилията си върху подпомагане на енергийна ефективност за намаляване на емисиите и върху поощряване развитието на работещ пазар на енергия в България.

Досега фондът е финансирал над 190 проекта за енергийна ефективност за стойност над 80 млн. лв. и е допринесъл за над 90 хил. т CO2 eq спестени емисии на парникови газове. В управителния съвет влизат председателят на Агенцията за енергийно и устойчиво енергийно развитие, представители на Министерството на енергетиката, на околната среда и водите и енергийни експерти. За организациите в сектора е изключително важно как ще работи новият декарбонизационен фонд и с какъв ресурс ще разполага, за да може да изпълни необходимите инвестиции в сектора.

Защо не работи пазарът на финансови инструменти за саниране

В момента две са основните пречки за реално отваряне на пазара на финансови инструменти за подобряване на енергийната ефективност и това е 100 процентовия грант и липсата на либерализация на пазара. Виждаме, че когато има безвъзмездна помощ други финансови инструменти е трудно да се реализират. Показва го и фактът, че редица общини съвсем наскоро поискаха държавата да плати санирането на всички проекти в резервния списък за саниране.

Според доклада на Европейската инвестиционна банка за структурирането на фонда от преди повече от година по 300 -400 млн. лева са нужни годишно за инвестиции в енергийна ефективност в сградния фонд до 2030 година. Тези средства няма как да се намерят само чрез периодични програми със 100% безвъзмездна помощ, коментира тогава при представянето на доклада Марко Марков от екипа на Европейската инвестиционна банка. Недостигът на средства е 65% до 2030 г., но те само ще се увеличат, коментират консултантите.

Няма нужда от финансова капитализация на Националния фонд за декарбонизация, защото съществуват вече добре структурирани финансови инструменти, които просто трябва да бъдат координирани и управлявани, допълни Марков.

Всъщност заключенията на доклада са, че създаване на изцяло нов Национален фонд за декарбонизация и създаване на нещо от нулата не е добрият вариант, което най-много ще забави процеса. Тръгна се към друг подход за използване на съществуващата структура на Фонда за енергийна ефективност и възобновяема енергия, разказа Роберт Пернета от Европейската инвестиционна банка на събитие по темата преди година. Това е много малка структура и трудно би могла да координира целия процес, но и всички финансови инструменти, коментира Пернета. Според ЕИБ по-успешно ще бъде да се създаде звено, което да координира вече съществуващи структури, поясни Пернета.