🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

AI бюлетин: Изкуственият интелект вече прави следващия си еволюционен скок; Google обмисля AI търсенето да е платено

Седмичните новини от "Капитал" и Digitalk за изкуствен интелект

CoPilot | Designer    ©  CoPilot | Designer
Бюлетин: DemistifAI DemistifAI

Седмичният бюлетин на Капитал и Digitalk DemistifAI е вашия източник на информация за еволюцията на изкуствения интелект и неговото въздействие върху бизнеса.

DemistifAI е седмичен бюлетин от екипите на "Капитал" и Digitalk, посветен изцяло на темата за изкуствения интелект. Чрез него ще може да получите от достъп на едно място до актуална и надеждна информация за развитието на изкуствения интелект и неговото въздействие върху бизнеса, задълбочени анализи и прогнози до интересни приложения и добри практики на технологията в България и по света. Ако искате да се абонирате към този бюлетин, натиснете ТУК.

Здравейте,

ChatGPT постави началото на вълната от генеративен изкуствен интелект, която ни залива вече от година и половина. И ако 2023 г. премина под знака на създаването на текстове или изображения на база на подадени към машините запитвания, 2024 е годината на мултимодалните модели. Те разширяват възможностите на AI, като позволяват да се обработват и комбинират различни източници на данни, в това число текст, изображения, аудио- и видеосъдържание, за да се осмисли целият контекст.

А приложенията на тази технология наистина са впечатляващи - от разпознаване на емоции, през обобщаване на видеозаписи, до автономните автомобили и виртуалните асистенти. За последното интересни разработки вече споделиха от Apple, които очакват да трансформират напълно начина, по който общуваме със Siri и не само. Новото решение на технологичния гигант може на практика да "вижда" какво има на даден екран, да разбира контекста и препратките. От Apple се надяват по този начин да се осигури едно напълно "хендсфри" изживяване, позволявайки на потребителите да дават задачи на асистента на база на това, което има на екраните им.

А ако вече се чудите коя е следващата стъпка в развитието на технологията, отговор има. Учени от Женевския университет са успели да създадат подобна на човешката комуникация между AI модели, така че те да могат да си предават знания без намеса на хората, използвайки обработка на естествен език (NLP). На практика вече една AI мрежа, обучена да изпълнява дейност въз основа на писмени инструкции, може да опише своите знания на друг изкуствен интелект, който без подготовка да изпълнява успешно същата задача. Подобни функционалности създават широки възможности за автоматизиране на производството и повишаване на ефективността.

Game chAInger

Google обмисля да направи AI функциите на търсачката платени


Какво се случи

Миналата седмица излезе информация, че Google обмисля да започне да таксува потребителите за някои от своите услуги, които разчитат на генеративен изкуствен интелект. Компанията разглежда различни опции, включително вграждането на AI подпомогнато търсене в премиум абонаментните услуги, които вече дават достъп до новия Gemini AI асистент в Gmail и Docs.

Защо това е важно

Този ход би бил най-сериозната промяна в търговския модел на онлайн гиганта, след като досега компанията, притежавана от Alphabet, никога не е искала пари за своите основни продукти. Изглежда, Google се опитва да намери своето място в бързо развиващия се сектор на изкуствения интелект и да се справи с капитализирането на AI революцията, без да заплаши своя рекламен бизнес, който финансира търсачката. Всъщност приходите на Google от търсачката и свързани реклами достигат 175 милиарда долара за миналата година, което е над половината от всички продажби на компанията.

Какво следва

Засега гигантът не потвърждава информацията, като се очаква, дори ако промяната бъде приложена, традиционната търсачка да остане безплатна и рекламите да продължат да излизат в резултатите. Дали обаче това ще e нещото, което потребителите търсят, е друг въпрос, след като само след няколко години е доста вероятно да видим намаляване на използването на Google Search и масово пренасочване към гласови AI асистентите. Всичко това би разклатило сериозно познатия бизнес модел на Google и би заплашило значителна част от приходите на компанията.

Повече по темата може да прочетете ТУК.

AI в бизнеса

Геймингът е поредната област, която може да се възползва от AI, a пример дава българската компания Augment Esports Tech. Тя предоставя AI софтуерно решение, което събира данните от действията на играчите в електронните спортове и помага за анализирането на прилаганите стратегии. Така технологията допринася за подобряването на уменията на професионалните геймъри при подготовката им за предстоящи турнири.
Друга интересна иновация предлага и българският стартъп SessionStack, който залага на възможностите на машинното обучение и изкуствения интелект, за да създаде решение за анализ на дигитални преживявания в сферата на онлайн търговията. Алгоритъмът открива слабите места в процесите на електронните магазини, извлича възможностите за повишаване нивата на конверсия и предоставя готови за прилагане идеи за подобрения на клиентското изживяване.
Изкуственият интелект има вече и широки приложения в маркетинга, където специалистите внедряват технологията за създаване на снимки, видеа и разнообразно съдържание от измислени инфлуенсъри. В статията може да прочетете няколко практически идеи за използване на AI в маркетинга.
Световната здравна организация (СЗО) създаде аватар, задвижван от изкуствен интелект, за да помогне за предоставянето на информация по основни здравни теми. Сара може да общува на 8 езика, включително английски, испански, хинди и китайски, а потребителите могат да взаимодействат с него чрез видео или текст 24 часа на ден.

Регулации

Големите технологични компании влязоха в полезрението на антитръстовите регулатори и може би ще бъдат принудени да преосмислят AI стратегиите си. На 25 март Европейската комисия започна разследване срещу Apple, Alphabet и Meta. Регулаторите в Брюксел смятат, че мерките, които американските технологични гиганти са въвели, за да се съобразят със Закона за цифровите пазари - широкообхватен нов закон, предназначен да гарантира честна конкуренция в технологичната индустрия на ЕС, не са на ниво.

Подкаст

Генеративен AI за регенеративно земеделие



Константин Харалампиев, съосновател на Agrovar, разказва как компанията му разработва платформа, "задвижвана" с AI, която анализира голямо количество информация за земеделското стопанство, посевите и други параметри, за да даде индивидуален контекст.