🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Неизвестна индийска компания е внесла милиони барели петрол от Русия

Gatik Ship Management увеличи танкерите си от два в края на 2021 г. до 58 през април

Индия пое по-голямата част от руския сорт Urals, който Русия преди това изнасяше за пазара на ЕС
Индия пое по-голямата част от руския сорт Urals, който Русия преди това изнасяше за пазара на ЕС
Индия пое по-голямата част от руския сорт Urals, който Русия преди това изнасяше за пазара на ЕС    ©  Reuters
Индия пое по-голямата част от руския сорт Urals, който Русия преди това изнасяше за пазара на ЕС    ©  Reuters
Темата накратко
  • Gatik Ship Management се превръща в глобален лидер в бранша от началото на войната.
  • Компанията е част от група заедно с Buena Vista Shipping, като налице са доказателства за връзка с "Роснефт".
  • Съмненията са, че Русия е учредила и двете компании.

Войната в Украйна промени петролния пазар, като Русия беше принудена да търси нови купувачи за суровините си или да се придържа към наложения от Г-7 и Европейския съюз (ЕС) таван на цените. Една от страните, които сериозно увеличи вноса от Москва в този период, е Индия, като разследване на Financial Times показва, че това се случва благодарение на компания, която допреди две години е твърде малка за подобни дейности.

Gatik Ship Management е предприятие около което има редица неизвестни - произходът и собствеността на бизнеса са мистерия, докато корпоративните записи са оскъдни. Групата е регистрирана като износител в Индия на 31 март тази година, но не фигурира в официалния корпоративен регистър на Индия. Първият възможен начин за разплитане на неяснотата е адресът, на който е регистрирана фирмата - търговският център Neptune Magnet Mall. Там се помещава и друга подобна компания - Buena Vista Shipping, макар и тя да е почти толкова мистериозна колкото Gatik.

Руската връзка

През 2021 г. Gatik разполага с едва два танкера, като до април тази година броят им се увеличава до 58. По този начин компанията се превръща в един от най-големите играчи в сектора, което се дължи на факта, че едва десет предприятия разполагат с повече от 50 танкера. Това е и една от причините експерти в сферата да смятат, че реалният собственик на Buena Vista и главен финансов донор на Gatik е руската "Роснефт".

Новопридобитият флот на Gatik е използван до голяма степен за транспортиране на петрол от Русия, главно до пристанища в Индия, показват данни от проследяването на танкери. Анализ на данните на аналитичната компания Kpler показва, че индийската група е доставила най-малко 83 млн. барела руски суров петрол и петролни продукти. Това количество би задоволило търсенето в Обединеното кралство за повече от два месеца. Повече от половината от тези количества идват от "Роснефт".

Смята се, че реалните данни са дори по-големи от тези, с които разполага Kpler. "Беше неизбежно след санкциите на Запада руските петролни компании да искат да се включат в корабоплаването и мисля, че Gatik е най-добрият пример за това, което се случва", каза Виктор Катона, ръководител на анализите на суров петрол в Kpler. "Една компания в страна, която се смята за приятелска на руската държава, се появява от нищото, купува огромно количество танкери за по-малко от година и почти изключително обслужва руските потоци", добави той пред FT.

Купуването на танкери се е ускорило през декември - точно когато беше обявен таванът на цените на руския петрол. Данните на Kpler показват, че за този месец 13 плавателни съда са се присъединили към флота на индийската компания, а до април нито един от корабите не е бил застрахован от западни компании. Всички кораби на Gatik с изключение на два са регистрирани на компании, регистрирани на Маршаловите острови, и собствеността върху тези компании не е публична. Това дава възможност за неспазване на максималната цена, което допълнително дава тежест на твърдението, че "Роснефт" стои зад двете компании. Любопитно допълнение към историята е свързано с изпълнителния директор на "Роснефт" Игор Сечин. В свое интервю през 2016 г. той заявява, че любимата му музикална група е кубинският джаз оркестър Buena Vista Social Club. Връзката между групата и предполагаемата компания собственик Buena Vista е очeвидна, докато един от танкерите на Gatik също носи това име. Собственикът на танкера, регистриран в Маршаловите острови, като че ли не оставя съмнение за връзката на индийските компании с "Роснефт" - Social Club.

Застаряващите кораби в нарастващия флот на Gatik преди това са превозвали петрол по целия свят, показват записите за корабоплаването. След като са придобити от индийската група обаче, те започват да се фокусират силно върху маршрута Русия - Индия. По този начин Gatik спомогна за улесняването на една от най-значимите промени в петролните потоци от десетилетия. Преди войната в Украйна Русия доставяше по-малко от 1% от суровия петрол на Индия, а сега Москва е отговорна за около 30%, сочи официалната търговска статистика.

Индия пое по-голямата част от руския сорт Urals, който Русия преди това изнасяше за пазара на ЕС. Някои индийски рафинерии обаче се оплакаха, че тежката руска смес задръства старото оборудване, според трима души, запознати с въпроса. Това доведе и до подписването на сделка между "Роснефт" и Индийската петролна корпорация, най-голямата рафинираща компания в страната, за допълнително увеличаване на износа на петрол за Индия и "диверсификация на неговите смеси".

Индийски служители, участващи в закупуването на петрол за техните рафинерии, са заявили пред FT, че са общували директно с "Роснефт" - а не чрез посредници. Товарите също така сега се продават по цена CIF (Cost, insurance and freight), което означава, че "Роснефт" е отговорен за доставката на суровия петрол до пристанището на местоназначението в Индия. До момента тези сделки с европейските страни се извършваха на базата на другия вариант, когато купувачът организира доставката - т.нар. FOB цена (free on board).

Преди началото на войната "Роснефт" нямаше значителен собствен флот, като разчиташе на купувачите да транспортират своя петрол. Компанията направи кратък опит да построи танкери през 2014 г. заедно с руския производител "Звезда", но проектът постигна малък напредък, отчасти защото "Роснефт" никога не е вярвала, че Западът ще рискува да наруши световните петролни потоци, като блокира достъпа на Русия до корабоплаването, каза човек, близък до "Роснефт" пред FT.

Но санкциите и ограниченията означаваха, че "Роснефт" и други руски производители не само трябваше да намерят нови клиенти, но и кораби за транспортиране на петрола. Тъй като цените, плащани за доставка на руски петрол, се повишиха, глобалният "призрачен флот" от кораби с непрозрачна собственост, готови да рискуват санкции, нарасна, за да обслужва този доходоносен нов пазар. Именно към този сегмент попадат и плавателните съдове на Gatik.