Европейските рафинерии за дизел са изправени пред забавяне на растежа

Увеличено производство в Турция, Индия и Китай, както и запасяването на ЕС държат цените ниски

Увеличеното производство от страни като Турция, Индия и Китай допълнително подкопава цените, тъй като те използват големи количества евтин руски суров петрол
Увеличеното производство от страни като Турция, Индия и Китай допълнително подкопава цените, тъй като те използват големи количества евтин руски суров петрол
Увеличеното производство от страни като Турция, Индия и Китай допълнително подкопава цените, тъй като те използват големи количества евтин руски суров петрол    ©  Reuters
Увеличеното производство от страни като Турция, Индия и Китай допълнително подкопава цените, тъй като те използват големи количества евтин руски суров петрол    ©  Reuters

Рафинериите за дизел в Европа са изправени пред забавяне на растежа на печалбите си заради ниските цени на суровината, напук на забраната за внос от Русия. Освен това континентът има структурен недостиг от около 1.4 млн. барела дневно, което прави трудностите пред енергийния сектор още по-изненадващи.

Най-голямото затруднение е по-малкият марж на печалби, който отново се дължи на ниските котировки на дизела в Европа. Разликата между цените на дизела и суровия петрол е близо до най-ниските си стойности от година насам от около 19 долара за барел, показват данни на ICE на Bloomberg. В края на януари спредът беше около 44 долара.

Заместването на руските доставки

Заместването на руските суровини в Европейския съюз (ЕС) се осъществява главно с доставки от Близкия Изток и Азия. Това логично води до по-дълго време за изпълняване на поръчката, което създава напрежение по цялата верига. По-принцип това би довело до по-високи цени, но отново малката разлика между цената на дизела и суровия петрол оказва по-голямо влияние. ЕС разчиташе на Русия за почти половината от дизеловите си нужди преди войната в Украйна. Този дял спадна през последната година, но остана значителен, като страните от ЕС купиха над 200 млн. барела дизел през миналата година, според енергийната аналитична фирма Vortexa.

Глобалното икономическо забавяне също дава отражение. Увеличеното производство от страни като Турция, Индия и Китай допълнително подкопава цените, тъй като те използват големи количества евтин руски суров петрол.

Европа типично внасяше средно по 154 хил. барела на ден дизелово гориво и реактивно гориво от Индия преди започването на войната в Украйна. Тези нива се увеличиха до 200 хил. барела на ден, след като Европейският съюз забрани вноса на руски петролни продукти от 5 февруари, показват данни на Kpler.

Вносът на руски суров петрол от Индия през март нарасна за седми пореден месец, като по този начин приключи фискалната година като най-добър доставчик за Индия, измествайки Ирак за първи път, показват данните. Индийските рафинерии, които допреди рядко купуваха руски петрол заради високите транспортни разходи, внасяха малко под милион барела на ден през 2022-2023 г., което представлява повече от една пета от общия внос от 4.5 млн. барела на ден, показват данни на Kpler и Vortexa.

Друг регион, който отчита ръст на енергийните отношения с Русия, е Южна Америка. След като забраната на ЕС влезе в сила, Москва е увеличила сериозно доставките към Бразилия, като през март общият им обем е малко под 440 хил. тона. Общо доставките на дизел от контролираните от Русия пристанища за Бразилия възлизат на 663 хил. тона през периода януари - март 2023 г. Данни на Refinitiv показват, че за 2022 г. този показател възлиза на 74 хил. тона. Други 140 хил. тона са отишли за Панама, Уругвай и Куба, показват данните на Refinitiv.