При намаляваща работа ТЕЦ "Марица-изток 2" дава за ремонти 240 млн. лева

Макар да работи с минимално натоварване, което ще продължи да намалява в следващите месеци, централата ударно е възлагала обществени поръчки през 2023 г.

Поддръжката на машините е не по-малко важна от това дали те реално ще се използват или просто ще стоят в готовност.
Поддръжката на машините е не по-малко важна от това дали те реално ще се използват или просто ще стоят в готовност.
Поддръжката на машините е не по-малко важна от това дали те реално ще се използват или просто ще стоят в готовност.    ©  Цветелина Белутова
Поддръжката на машините е не по-малко важна от това дали те реално ще се използват или просто ще стоят в готовност.    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Само три от търговете на въглищната централа през м.г. са за общо 75 млн. лв.
  • Те са за основен ремонт на част от съоръженията, а срокът за прием на документи по тях е ноември 2026 г.
  • Държавните мини също залагат на сериозна поддръжка на машините въпреки намаления обем работа и падащите поръчки.

Над 239 млн. лв. - това е общата стойност на сключените договори за обществени поръчки на затъващата финансово и пазарно ТЕЦ "Марица-изток 2" през 2023 година. Това поставя въглищната централа сред най-големите възложители на поръчки в страната през м.г., показва справка в регистъра на Агенцията за обществени поръчки (АОП). Челната тройка се оформя от пътната агенция (1.4 млрд.лв.), "Булгартрансгаз" (660 млн.лв.) и НКЖИ (654 млн.лв.).

Присъствието на ТЕЦ-а сред тук е малко изненадващо на фона на все по-скромните й продажби, падащи приходи и неясно бъдеще.

Значителната част от поръчките са свързани с подмяна, ремонт, покупка и т.н. на оборудването на централата, чието натоварване рядко надвишава 30%. Ремонтът на мощностите е от съществено значение, но не е без значение и това дали те реално се използват, или просто ще стоят в готовност. Още повече че от 1 юли натоварването на ТЕЦ "Марица-изток 2" се очаква да падне значително. От този ден нататък всички производители ще предлагат тока си на енергийната борса (като част от реформата за пълна либерализация), а високите цени на тока от ТЕЦ-а логично ще го изтласкат в периферията на пазара.

Също така с четвърт милиард лева дружеството можеше да изгради поне една газова турбина и стане много по-конкурентно на пазара, а и да си осигури поне десетилетие работа.

Офертите - след две години

Ръководството на ТЕЦ "Марица-изток 2" гледа доста напред в бъдещето, поне що се отнася до част от поръчките, които централата е обявила в края на миналата година. Например - на 6 ноември 2023 г. са публикувани три търга за общо 75 млн. лв. за различни видове дейности. Общото помежду им е, че става въпрос за големи ремонти, които изискват сериозен опит, а изпълнителят ще се избира чрез т.нар. квалификационна система по ЗОП. Тя представлява списък с вече одобрени кандидати, измежду които се избира изпълнител на съответната поръчка (чрез покана за участие).

В документите е посочено още, че срокът на действие на квалификационната система е три години. Дотук нищо смущаващо. В същото време обаче, макар да е отбелязано, че срокът за изпълнение на поръчките ще се определя в поканите, за всяка една от тях като краен срок за получаване на оферти или на заявления за участие е посочен 6 ноември 2026 (пет), 23:59. Тоест след малко повече от две години и в период, в който въобще не е сигурно, че централата ще може да функционира, най-вече заради екологичните норми.

Първата поръчка е за основен, среден и авариен ремонт на нагревни повърхности на стойност 30 млн.лв., втората е за ремонт на спомагателно котелно оборудване срещу 35 млн. лева. Третата поръчка е за "ремонт на котелно оборудване - основен, среден и авариен ремонт на арматура и тръбопроводи", която ще струва 10 млн. лв., показа справка на "Капитал" в АОП.

(Почти) аналогично

Почти аналогична е ситуацията и с "Мини Марица-изток", които през м.г. са възложили поръчки за общо 183.5 млн.лв. Те също са главно за материали, оборудване и машини, нищо че работата на мините рязко намаля, най-вече след затварянето на един от основните им партньори - "КонтурГлобал Марица-изток 3", който окончателно прекрати работа в края на февруари, след като договорът му с НЕК изтече. И макар прогнозите за т.нар. американски ТЕЦ да възобнови частично дейността си през втората половина от годината, като цяло работата в мините ще върви надолу.

Държавните "Мини Марица изток" също ще се отдадат на значителни ремонти. Например - от началото на 2024 г. договорите на държавните мини са 8 за 8.9 млн.лв., като една от тях - за покупка на специализирани материали, също е на принципа "квалификационна система". Стойността по нея е 9 млн.лв., като е публикувана на 23 януари с краен срок за подаване на оферти или на заявления за участие 25 януари 2025 г.

В сравнение с мините ТЕЦ "Марица-изток 2" изостава - стойността на сключените от нея договори от началото на годината е "едва" 5.1 млн.лв. по 14 договора, показва още статистиката на АОП.

По принцип в поддръжката и обновяването на предприятията няма нищо нередно - това даже е задължително. Но проблемът във въпросните казуси е, че се наливат огромни суми в нереформирани дружества, при това не за трансформирането им спрямо сегашните пазарни реалности, а за запазване на стария модел. Затова има риск стотиците милиони да се окажат напразно похарчени.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rexdog2004 avatar :-|
    rexdog2004
    • + 3

    Крадци

    Нередност?
  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 4
    • + 1

    В България поддръжката е забранена и подозрителна :) Затова всичко се разпада - пътища, градове, сгради, фабрики. Ама как може да се прави ремонт - та то утре ще го продаваме, унищожаваме. Даже най-новите сгради страдат от същия проблем. Автомобилите също. Добре, че има гаранция, че за да я има си поддържат колите, иначе ако има едно лесно кола за 200 хиляди, ще я оставят без поддръжка и в най-добрия случай маслото ще го сменят в гараж. Щото най-евтино.

    Та аналогично - имате кола и се чудите да купите ли зимните гуми? Ама може догодина да я продадете? Или пък може и да не я карате кой знае колко? Зима почти няма. Та - трябва ли да се купят зимни гуми?

    Нередност?
  • 5
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • + 7

    Закривай и да започнат да си търсят истинска работа разните там наглеци дето лежат на бюджета!

    Нередност?
  • 6
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 2

    Накрая ще дадат аванси на изпълнителите, те ще превъзложат на подизпълнители и нищо няма да се свърши. Този филм вече го гледахме с язовирите.

    Нередност?
  • 8
    rur46664079 avatar :-|
    venelin Stamenkov

    До коментар [#4] от "mickmick":

    Не ,не трябва.

    Нередност?
Нов коментар