Новите два квартала на "Младост"

Новите два квартала срещу Бизнес парка в София

Собствениците на реституирани имоти ще могат да строят жилищни и офис сгради пред Академията на МВР, вместо в междублокови пространства

Парцели предвидени за застрояване около Академията на МВР
Парцели предвидени за застрояване около Академията на МВР
Парцели предвидени за застрояване около Академията на МВР    ©  Георги Кожухаров
Парцели предвидени за застрояване около Академията на МВР    ©  Георги Кожухаров
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

С един план "Младост" успя да реши два наболели проблема - от една страна, да опази част от междублоковите си пространства от строежи, а, от друга, да "обезщети" собствениците на реституирани имоти все пак да строят, но на друго място. Подробният устройствен план (ПУП) позволява подобен трансфер и в случая с "Младост" ще създаде нови два квартала срещу Бизнес парка.

Те ще са разположени на бивш държавен терен при Академията на МВР на бул. "Александър Малинов" в "Младост 4", или точно срещу Бизнес парка. Общата площ на спасените зелени имоти е над 11 хил. кв.м. (кои са те, как са подбирани и докъде е процесът четете в текста тук).

Те се прехвърлят към държавен терен с площ 12 хил. кв.м, като застрояването върху него ще е около 33 хил. кв.м РЗП. Цялото това строителство е можело да бъде "реализирано" вътре в квартала, но се измества "по периферията", за да може хем да се запазят зелените площи, хем собствениците да осъществят инвестиционните си намерения.

Пред академията на МВР ще се обособят два нови квартала, които позволяват сравнително високо строителство - в едната част са 28- до 37-метрови сгради, а в другата - до 44-метрови сгради с предназначение за жилища, офиси, хотели, търговски обекти. Самата зона е "смесена мултифункционална" и позволява най-високото допустимо застрояване до 75 метра. След разговори с проектанти от общината са преценили обаче, че не е подходящо да се създава "нова огромна китайска стена". В частта, по-близка до метростанцията на Бизнес парка, са предвидени няколко сгради по 28 метра, както и няколко по 37.6 метра. Там попада и трансферираният имот на Петьо Блъсков от "Мусагеница". Малко по-надолу, при метростанцията, ще се прави и надземен паркинг за 300 автомобила. По изчисления на районната администрация ще има предвидени паркоместа и по улиците за между 130 до 150 автомобила.

"Надяваме се, че това до голяма степен удовлетворява жителите на обособените сгради, като не бива да забравяме, че по закон всяка сграда трябва да предвижда паркоместа за жителите във всеки апартамент", коментира за "Капитал" районният кмет на "Младост" инж. Ивайло Кукурин.

В другата част, откъм съществуващите блокове на Министерството на отбраната, се предвиждат по-високи сгради. Повечето са по 44 метра, като най-високата стига 50 м. Някои от сградите са жилищни, но голяма част от тях могат да бъдат с обществени функции в партерните нива, а заради близостта до Бизнес парка някои от инвеститорите могат да преценят, че е по-разумно да правят офис сгради или хотели.

"Този план според мен ще даде една нормална среда. Разстоянията са големи, площите са слънчеви, а отсреща е Бизнес паркът", казва главният архитект на София Здравко Здравков.

В бъдеще ще се търсят начини практиката по чл. 22, ал. 8 да се прилага и в други части на "Младост". "За съжаление в районната администрация не разполагаме с много общински терени за такива цели, но ще търсим всякакви възможности. Тепърва предстои да направим по-голям анализ, защото през последните години "Младост" е доста атрактивен и голяма част от терените са частна собственост. Но в периферията, където все още не е така застроено, мисля, че ще има възможности, включително с държавни имоти, да се използват за това предназначение", казва кметът на района инж. Ивайло Кукурин.

  • Как се стигна до тук и защо реституцията се оказа сбъркана четете в текста тук.

Същата норма вече беше приложена вече веднъж и с плана за "Овча купел" 1. И двата бяха изготвени миналата година, като този за "Младост" е първият, който влиза в сила, без по него да има жалби. Решението може да се приложи и за други квартали с подобни проблеми като "Дружба", "Мусагеница", "Люлин". Не е задължително дори те да се намират в същия квартал. "Законодателят не е задължил имотите да бъдат преместени от "Младост" в "Младост" например. Те могат да бъдат трансферирани и някъде другаде по периферията на града", казва главният архитект. Плановете за "Овча купел" и "Горубляне" показаха, че новата норма се приема от жители и строители, след като бъде съобразена с техните притеснения, макар и по другите планове да бяха получени няколко жалби. Тези за "Горубляне" впоследствие са оттеглени и се очаква съвсем скоро и там новият ПУП да влезе в сила.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 5

    В момента трафикът сутрин и особенно вечер в района е ужасен. Събират се работещите от Бизнес парка, Гаритидж, Резиденшъл парк плюс новопостроените сгради срещу Гаритидж. Не ми се мисли какво ще стане след това поредно "разширение".

    Нередност?
  • 2
    vam16482829261109900 avatar :-|
    Yordanka Zanova
    • + 5

    Всички нови сгради,като се населят, дори и да сас с паркоместа, пак ще излизат на единствения булевард в Младост "Малинов".
    Представете си,ако можете,какъв,ад ще настане!

    Нередност?
  • 3
    deaconfrost avatar :-(
    deacon
    • + 3

    Леле, паркинг за 300 автомобила?При тези 10-тина 10 етажни блока си представям и задръстванията какви ще са!Там ще се минава по 30 - 40 минути!

    Нередност?
  • 4
    ial avatar :-|
    ial
    • + 4

    Толкова ли е трудно за политиците?
    Забрана за всякакво уплътняване в урбанизирани територии.
    Изисквания за отстояние от порядъка на 20-30 метра, големи паркинги и тн.

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 3

    Искам да задам един въпрос, който така или иначе витае във въздуха. Как е положението с канализацията в този нов квартал? Предвидена ли е такава, или ще е "в бъдещ етап". А дотогава - 8-етажни блокове с "обслужваема пречиствателна станция" като евфемизъм, че лайната им ще текат на кафяво-зелени вадички надолу чак до станцията на метрото?

    Питам, защото нов квартал с лайна - това е правило, а канализацията - изключение. Ако не се спомене изрично, значи се подразбира правилото. Освен това предприемачите нямат никакъв стимул. Общоизвестен факт е, че българският новодомец от лайна не се плаши. Където сере, там и спи.

    Нередност?
  • 6
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130
    • + 1

    Това отдавна не е квартал, а студентски кампус. Който е умен търси в квартали, където уплътняването е много трудно или невъзможно.

    Нередност?
  • 7
    pppat avatar :-|
    pppat
    • + 1

    Някой знае ли накъде ще тръгне метрото след Бизнес парка? Никаква информация никъде?

    Нередност?
  • 8
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан
    • + 2

    И къде ще паркират, къде децата ще ходят на градина и училище? Безподобна простотия, зор да не оставят една поляна незастроена.

    Нередност?
  • 9
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • + 3

    Идеално е, да направят още 20 квартала и да ги пуснат на 5000ойро/кв, упоритите ‘софиянци’ и тази тояга им е малко

    Нередност?
  • 10
    sufle avatar :-|
    sufle

    Една от поляните се продаваше на търг, спечелилия е знаел е какво купува - терен за блок и изглед към стари гробници.

    Нередност?
Нов коментар