🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Васил Терзиев: Няма да се примирим със стария начин на работа

Кметът на София за това как ще работи с "новото мнозинство" в общинския съвет и какво ще предприеме за спорните практики в Центъра за градска мобилност

Кметът Васил Терзиев управлява града вече над 3 три месеца. Счита за успех промените при сметосъбирането и осветлението, но казва, че има още много работа, която тепърва ще става видима
Кметът Васил Терзиев управлява града вече над 3 три месеца. Счита за успех промените при сметосъбирането и осветлението, но казва, че има още много работа, която тепърва ще става видима
Кметът Васил Терзиев управлява града вече над 3 три месеца. Счита за успех промените при сметосъбирането и осветлението, но казва, че има още много работа, която тепърва ще става видима    ©  Цветелина Белутова
Кметът Васил Терзиев управлява града вече над 3 три месеца. Счита за успех промените при сметосъбирането и осветлението, но казва, че има още много работа, която тепърва ще става видима    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Ако бяхме искали да правим сделки в опушени стаи, щеше бързо да има работещ общински съвет.
  • Виждаме редица нередности при поръчките на ЦГМ и затова сме предприели всички нужни действия
  • Няма как мрежите от фирми, свързани с ЦГМ, да стигнат до мен, когато аз не си говоря с тях, макар и да е имало опити
  • Кметът има трибуна и може да изсветлява злоупотреби, да промени начина, по който се правят обществени поръчки
  • Вече се забелязват промени при почистването на града, осветлението, а скоро и в комуникацията

Интервюто е взето на 12.02., понеделник.

Предвид "новото мнозинство" в Столичния общински съвет, върви един спор, който виждаме и на национално ниво: дали да се правят компромиси и да се върши работа, или да не се влиза в договорки и да не се върши работа?

Много лесно щеше да бъде постигането на мнозинство, ако определени ценности и принципи просто нямаха стойност за нас и нямаше да чакаме 3 месеца, за да си изберем председател. Нещата на местно ниво изглеждат по-различно, отколкото на национално.

Защо?

Нужно е да има работещ общински съвет, за да не изпада градът в безвремие.

Това е голямото предизвикателство. Но както с всичко друго, и в политиката не е нужно да бъде на всяка цена. Беше трудно, но вече има председател, имаме и окомплектовани комисии, така че няма извинение да нямаме работа. Да, ще бъде трудно, но така са отредили избирателите.

Не са го решили точно избирателите, защото основните комисии в съвета ги взеха ГЕРБ, БСП, "Възраждане", малките партии, един вид обединена опозиция.

Виждаме, че обединената опозиция е намерила обща тема. Преди отбягваха през цялото време разговорите за комисии, а за нас беше важно да говорим с всички, за да е ясно кои са общите неща от програмите, кой какво си представя като лостове да се реализират тези политики. Видя се, че няма сватби и договорки, каквито се опитаха да ни припишат, а участниците са по-различни.

Вие очаквахте нещо друго или бяхте наивни? Или комбинация от двете?

Имало е според мен и доза доза наивитет в целия процес. В крайна сметка, стигнали сме до работещо решение. Сега тепърва вече предстои да видим какво ще последва.

Председателите на комисии не са за подценяване, защото те определят дневния ред и това, което влиза за обсъждане в СОС.

Не смятаме, че се получи най-справедливото решение, но в крайна сметка е въпрос на гласове. Когато повечето гласове са решили да го направят по този начин, ние няма какво да направим. Да, с широка подкрепа беше избран председател на Общинския съвет, но с почти също толкова широка подкрепа си разпределиха и комисиите. В крайна сметка това е предизвикателство, но не е нерешим проблем. Има решение. Няма как да ви кажа нещо по-различно, тъй като за мен аз нямам уважение към хората, които се изкарват жертви.

Какво е решението?

Имаме налице и кмет, и администрация, и 20 районни кмета, имаме председател на общинския съвет. Да, нямаме председатели на ключови комисии, но в крайна сметка в политиката се налага да направиш най-доброто от това.

Отстрани прочитът може да бъде следният: "ние ви даваме председател на СОС, вие си тръгвате посред нощ и ние си избираме председатели на комисии".

Така може да изглежда отстрани, но очевидно не се е случило точно това. И ако беше, нямаше да има недоволство от от страна на нашата група. По време на преговорите никога не сме искали ние да управляваме всичко, винаги сме били и за справедливото разпределение.

Фактите обаче са следните: те взеха финансовата, икономическата, транспортната комисия, здравеопазването, въобще всички, през които минават паричните потоци.Как вие ще управлявате финансите на общината, при положение, че нямате механизъм за това?

В крайна сметка ние сме добре представени като брой във всяка една от комисиите. Нямаш мнозинство, за да взимаш решения, но в крайна сметка това е част от политическия пъзел и ние може да взимаме решения.

Вие може само да стоите настрани, да гледате другите как взимат решения.

Видно от това заседание в четвъртък, мандатът ще е изключително труден. Но ние никога не сме очаквали, че ще бъде лесен и това беше ясно още още изборната вечер.

Участвали ли са ГЕРБ в разговорите, които сте водили за управление вкл. за разпределение на комисии?

Разговори под формата на "разпределяне на баница" не сме водили. Това, което е водено, е по-скоро философията как да бъдат разпределени пропорционално и всеки да има възможност да участва във валидирането на различни процеси. ГЕРБ се включиха активно в разговорите в последната седмица преди заседанието на осми, когато вече се виждаше, че трябва да се вземе решение преди да изтече тримесечния срок и да се отвори темата дали ще ходим на избори. Заговориха за нуждата от по-широк консенсус приемлива фигура, която да бъде начело на общинският съвет. Преди това те бойкотираха целият процес, който ние движихме, отказваха да се присъединят към това.

Бяхте ли наистина изненадани от това, което последва след избора на председател?

Донякъде, тъй като ние това, което сме търсили през цялото време, е да намерим път как да се работи с всички. Стараехме се да бъдем доста диалогични и да не притискаме никого в ъгъла, но за съжаление това нещо не беше разчетено правилно и според нас се стигна до един краен резултат, който не е в интерес на общата ни работа.

Казвате, че ще е трудно да да управлявате с "новото" мнозинство, но мислили ли сте за вариант, в който да се осигури по-стабилно, друго мнозинство между ПП-ДБ-СС и ГЕРБ?

Не, по-скоро не сме мислили за такъв вариант и може би това е единственото нещо, около което всички в коалицията биха се обединили. Тепърва предстои да се види може ли да бъде изградено едно стабилно мнозинство или ще бъдат по-скоро мнозинства в зависимост от темата, която се дискутира.

Всичко, което има отношение към градското управление, е свързано с ресурсите. Това означава, че ще бъде много трудно да се разгради този модел на ГЕРБ.

Това е нещо, от което няма да отстъпим, независимо от това какво се случва в Общинския съвет. Ще продължаваме да изкарваме на показ лоши практики и ще полагаме много усилия да се изсветли общината, да скъсим връзката до гражданите, до бизнеса. Този подход прилагаме с бюджета, с обществени поръчки, до публикуване на стари договори и въобще всичко свързано с публичен ресурс. Ще продължим да вдигаме нивото на прозрачност, защото това лекува много от злините.

Да вземем за пример бюджета. Как си представяте, че ще бъде одобрен предвид новото мнозинство? Да не излезе накрая съвсем различен?

Много е възможно да бъде различен бюджетът от това, което ние сме представили, но се надявам това да не бъде случая, защото този бюджет отчита нуждите на града.

В много отношения програмите на отделните партии се припокриват, тоест те не са само наши идеи. Така че, ако приемем, че все пак всичко, което се прави, няма да е наказателна акция спрямо нас, все пак ще се защитава публичния интерес, не би трябвало всичките добри неща, които са залегнали като политики и като бюджет, да бъдат отхвърлени. Да, очакваме корекции и това е нормална част от политическия процес. Но нека те обяснят публично промените и убедят гражданите, че те са важни и да се аргументират защо нещо трябва да отпадне например.

Ще координирате ли действията си с областния управител като механизъм за контрол на решенията на общинския съвет, поне дотогава докато е тя е на поста, защото след ротацията може и това да се промени.

Възможно е. Аз много вярвам в работата на отделните институции в името на защитата на публичния интерес. Така че, ако нещо не смятаме, че защитава публичния интерес, бихме работили с областния управител, за да видим какви са механизмите то да не бъде осъществено, но въпросът е, че това за мен е важно да не бъде просто "на въпреки". (Допълнено, 15.02.: Областният управител върна решението на СОС за избор на комисии и зам.-председатели.)

Вие като кмет, който така е зависим от общинския съвет, какво може да правите, ако общинският съвет контрира вашите предложения?

Мога от моята трибуна да споделям какви са предизвикателствата, с които се боря, за да може да има нужният публичен натиск от страна на най-заинтересованата страна-гражданите. Така техните политически представители могат да вземат друго решение.

Рационално погледнато, четири месеца градът буксуваше, докато се правеха неуспешни опити бъде избран председател.

Първо, градът няма нещо, което да работи по зле, отколкото е работило преди. Независимо какво говорят по студиа, цифрите показват друго. Със 70-80% повече почистена площ имаме при всяко снегопочистване, отколкото когато и да било при предишната администрация и 8 до 10 пъти повече глоби. Същото важи и за извозването , за счупени кофи, преливащи кофи. Пак казвам, това, което е важно, е Общинския съвет да заработи, за да може след две три години това, което е заложено тази година, да почне да се да се вижда. Защото ако нямаш общински съвет, не можеш да кандидатстваш по европейски програми, не можеш да имаш бюджет, с който да работиш.

Ама как ще работите?

Това, което няма как да избегнем, е сблъсъкът на принципи и няма как ние да се примирим със стария начин на работа. В момента, в който минем в този режим, няма как да произведем по-различен резултат. И да, знам, че е трудно, знам отстрани, че изглежда все едно не знам какво правим. Не е така. Истината е, че ако сме искали да направим сделки и съглашения в непублични опушени стаи, сме могли да го да го направим и щеше бързо да има работещ общински съвет.

Какво ще правите с общинските дружества, къде виждате проблеми?

Центъра за градска мобилност (ЦГМ), трите транспортни дружества, Топлофикация, "Пазарите". Това са големите дружества, където трябва да се направи наистина дълбока реформа, за да може общинската икономика да заработи по по различен начин.

Вие вече посочихте, че няма да има реформи в общинските дружества, предвид заформилият се "клуб на интереси" в тях.

Сериозно притеснен съм, че няма да има, но надеждата ми е, че все пак ще успеем в максимално много от дружествата да наложим някаква различна посока, но това нещо ще се види в следващите седмици и месеци. Някои от общинските дружества не можем да ги контролираме по начина, по който би ни се искало, защото нямаме никакво участие в оформянето на техните надзорни съвети. Това е прерогатив на общинския съвет. Предстои да се види с какви хора ще бъдат подновени и каква посока ще бъде дадена на тези дружества. Трябва да показваме нагледно как и защо няма да има да има промяна и кой седи зад това.

А като кмет, който няма пряк контрол върху общинските дружества, какво може да правите?

Аз имам трибуна. Кметът може да изсветлява злоупотреби, да промени начина, по който се правят обществени поръчки, да изградим системата за антикорупция, по която сме обещали, че ще работим. Вече са задвижени неща. Когато нямаш инструменти ти да вземеш решения, правиш взимането на лоши решения доста по-скъпо за тези, които имат интерес да ги правят.

Възложихте финансов одит на Центъра за градска мобилност. Това очевидно може да направите. Кой ще го извърши, някоя ваша дирекция ли?

Работим с вътрешен одит и впоследствие, вече на база на откритото, ще се прецени кой друг да бъде ангажиран - финансовата инспекция АДФИ или други участници, които вече да задълбочат обхвата на одита. Това е нещо, което ние сме го обещали и ще продължим да го правим за всички дружества, да изкарваме на показ недобрите практики и където има материал за прокуратурата, той да отиде там.

Разследване на "Капитал" показа модел при ЦГМ как едни и същи или свързани фирми, печелят редица поръчки. Включва се и договор от януари за дигитализация на паркирането, поръчката за билетната система за 100 млн. лв. Вие наемате ли се да предприемете нещо по-специално по тези две поръчки?

Конкретно с поръчката, която беше за дигитално паркиране за 6 млн. лв. смятаме, че има доста пропуски в това как е написано самото задание, какво е изискването, как точно ще се създаде стойност. Задаваме си въпроса какви проблеми решаваме, освен непрозрачно да дадем едни 6 млн. лв. Когато има публичност, когато има натиск, все пак някои от тези проекти отпадат или се връщат за доработване, така че да бъде защитен публичният интерес.

Разследването на "Капитал" за ЦГМ четете тук.

В случая беше подписан договор, въпреки че беше спряна поръчката. Тя бе върната за подписване с решение на КЗК. Имаше обществен отзвук, но очевидно не сработи.

Ние ще се борим такъв тип договори да не видят бял свят.

Вижда се как определени хора си пишат поръчки, после стават съдружници във фирмата, която я печели, после се появяват единствени в следваща спорна поръчка. Вие казвате един от механизмите е прозрачност. В какво се измерва тази прозрачност?

Това подобни неща да бъдат поне ясни.

Въпросът е институционално как ще подходите? Вие споменахте АДФИ, прокуратура. Но отнема време предприемането на подобни действия.

Много от този тип неща са доста добре издържани документално и там е трудно, но пак се връщаме към това, че все пак кметът и институцията имат тежест. Но няколко неща са сигурни. Първо, че отнема много време и второ, че не всяка битка ще бъде спечелена.

Когато за пръв път стана скандал около билетната система в София, тогавашният кмет Йорданка Фандъкова заяви, че ще се прави технически одит. Това не се случи. Но явно и вие може да направите нещо по тези задания, да проверите тези договори как се изпълняват. Ще го направите ли?

Абсолютно. Аз ви казах, че ще използвам всички налични инструменти, за да попречим на реализацията на проекти, които ние не смятаме, че не са издържани.

Казвате, че специално по тия два цитирани проекта ще предприемете действия?

Да, гледаме в дълбочина. Зададено е на колегите да вървят с инструментите, с които разчетоха, че е възможно да работят.

Покрай тези фирми се появява и един близък до вашия екип човек. Той е партньор в адвокатското дружество, представляващо една от въпросните фирми, свързани с ЦГМ. Става въпрос за Искрен Кръстев. Той застава публично зад вашата предизборна кампания.

С г-н Кръстев се познавам покрай образователни инициативи като "Предприемачи в клас" и покрай Глобалния предприемачески мониторинг. Това е проучване, което той правеше преди преди години.

Той сега съветник ли Ви е?

Със сигурност не ми е съветник.

Но има информация, че той и тези хора са идвали в общината.

Със сигурност не е идвал при мен. Не съм виждал г-н Кръстев от началото на предизборната кампания.

Подозренията са, че същите тези хора са започнали да "обграждат" и вас чрез други хора, с които сте работили навремето.

Няма как да ме обграждат, когато не си говоря с тях. При мен не е идвал никой да ме "омагьосва" до момента с нищо особено, пък още повече с неприлични предложения. Аз приятели нямам. Казах вече, че приятелствата ми свършиха в момента, в който прекрача прага на общината. Това е отговорното отношение - нямам приятели, има само правила и принципи. Който ги следва е добре дошъл. Който не ги следва със сигурност няма място за такъв тип договорки.

Може да не са били на срещи с вас лично, но знаете ли дали са имали срещи с хора от вашия екип, примерно със зам.-кметове или съветници?

Никога никой не ми е споделил някой да е идвал да лобира. Знам, че имало интерес за такава такава среща, но такава поне с мен не е провеждана.

Искрен Кръстев участва и в една неправителствена организация, в която са близки до вас хора - GEM Bulgaria.

Да, но това е една НПО, създадена преди връзки с каквито и да било адвокатски дружества и комерсиални интереси и преди аз да се занимавам с политика.

Въпросът е, че Искрен Кръстев явно е близък с хора, които са близки до вас. Адриана Попова е ваш съветник и Светозар Георгиев от "Телерик", ваш бивш съдружник, участват с Кръстев в НПО-то.

Разбирам, но това нещо няма нищо общо с това какво се случва в транспорта и в подобни проекти. А аз вече казах, че за мен тази поръчка, независимо кой адвокат и кой изпълнител, тя не е наред.

Във вашия екип има ли пропуквания? Миналата седмица арх. Любо Георгиев подаде оставка.

С г-н Георгиев продължаваме да имаме добри отношения и ще продължим съвместната си работа под някаква форма. По много от идеите, които бяха заложени в програмата, за които ние сме говорили, няма да има никакво отстъпление и ще се борим за тяхната реализация. Така че това не променя посоката.

Но той каза, че точно това е проблемът - че тези реформи няма да се случат. Дали е така?

По-скоро е въпрос на време да бъдат гласувани нужните промени за промяна на организационната структура на общината. Вие разбирате, че това е отново друго предизвикателство, което стои пред нас, а именно одобрението ѝ от общинския съвет.

Вече минаха "100-те дни" на Васил Терзиев. Какво направихте и какво не успяхте да направите?

Погрижихме се нищо да не се счупи като система и да направим подобрения в редица услуги, които са важни за гражданите. Една от тях е сметосъбирането. В началото, разбира се, имаше опити за саботаж от фирмите. Не разбираха защо ги глобяваме и отне известно време, докато разберат, че не фаворизираме нито една. Коректни сме и искаме и те да са коректни с нас.

Защо няма малки машинки, които да чистят тротоарите, а вместо това служители чистят с метли?

Защото така е било заложено и преценено, че ще е най-ефективно. Малки машинки за почистване на тротоари и малки снегорин, както и ангажиране на доброволци, са част от нещата, за които ние работим.

Тези изисквания ще залегнат ли в новите договори?

Да. Това за нас е едно от важните неща, които трябва да се случат тази година. Всичко, което според нас не е добре работещо, ще променим и заложим в новите тръжни процедури.

Какво друго?

В голяма част досега се занимавахме с гасенето на пожари. Успяхме да осигурим финансиране за проекти, за които имаше риск да бъде изгубено, договорихме финансиране от държавата за 100 млн. лв. за наши проекти. Подготвяме следващите 200 млн. лв. за ВиК проектите, те щяха да бъдат сериозно застрашени, ако ние не бяхме приключили успешно първата част. Вече от началото на тази година започнахме да работим по нещата, които са ориентирани към бъдещето като по-добра комуникация, както и тези, свързани с дигитализация. До края на месеца се очаква да е готово приложението на общината, където ще са достъпни различни услуги - плащане на данъци, синя зона и др., които ще се надграждат.

Важно е и да има и тротоари, по които да не се спъваме.

И там се работи и е дългогодишно решение - това как да синхронизираш работата на различните комунални дружества, на строители, с нашата капиталова програма, за да може едно трасе да се направи веднъж и после години наред да не се сменя. По същия начин е с осветлението. Надявам се скоро да видите промените в Южния парк, в парка Заимов, в Западния парк, които са доста по добре осветени. Активно работим по това да е по-агресивна програмата ни за подмяна на LED осветлението, защото то има много бърза възвращаемост и градът може да светне добре.

Как успяхте да оправите осветлението в Южния парк например?

Седнахме с фирмите и ги питаме едно по едно защо не работят лампите на определени локации. Разбираме, че има проблеми със собствеността, със свързването, друг път казват, че не било възложено. И просто ги оправяме. Слагаме елементи в таблата, които да казват къде е паднало напрежението и така знаем, че има проблем там, а не да обхождаме целия град като цветарки, а да направим града малко по-умен.

Защо не става ясно, че работите по тези неща?

Едно от нещата, които отчитаме като неуспешни, и по които трябва да работим, е точно това. Да говорим повече пред медии какво правим, да обясняваме. Просто когато времето е ограничено винаги гледам да свърша повече работа, докато по-лесно се наваксва по другия параграф-говоренето.

Интервюто взеха Анина Сантова и Йово Николов

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    eco50526549 avatar :-P
    Манчо
    • - 1
    • + 6

    Васил Терзиев: Няма да се примирим със стария начин на работа
    **************************************************

    Наистина, стилът на работа в СО бе променен драстично - вече четвърти месец не се работи нищо съществено, основната дейност е сипане на закани и общи обещателни приказки в бъдеще неопределено време, а малкото свършено предизвиква недоумение, възмущение и смях. Ако кметът задържи това темпо четири години ще е истински нов рекорд, пъкодебарките /засега/ зануляват пътното строителство само за три!

    Нередност?
  • 2
    bluelagoon avatar :-|
    мики маус
    • - 1
    • + 4

    Васко извади торбата с обещанията.
    До момента - нула ефект.

    Нередност?
  • 5
    qul16229090321058386 avatar :-|
    Trifon Pelev
    • - 1

    Ох, добре, че съм далеч от София.

    Нередност?
Нов коментар