Градският транспорт на София през 2024 г. - половин милиард, нови линии и разписания

Екипът на Васил Терзиев очаква ръст на приходите от продажби на билети и карти и няма да вдигат цените

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Администрацията на Васил Терзиев залага на рекорден бюджет и обещава увеличаване на пробега, BUS ленти и синхронизирани разписания.
  • Очаква се повечето приходи да дойдат от увеличени продажби на билети и карти и прехвърляне на разходи към държавата.
  • Цените на превозните документи обаче няма да се променят.

Оптимистична. Така с една дума може да се опише предложената от новите управляващи рамка за градския транспорт на София през 2024 г. Тя предвижда повече пътници и продадени карти и билети в замяна на удобен градски транспорт, с разписания, които са синхронизирани и базирани на данни, както и с прекратяване на дълговата спирала на транспортните дружества.

Заложеното от администрацията на Васил Терзиев възлиза на малко над половин милиард лева за 2024 г., което е рекорден бюджет за транспорт. За сравнение - това се равнява на целите градски бюджети на Стара Загора и Русе, взети заедно.

Зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов, зам.-кметът по финанси Иван Василев, и зам.-председателят на транспортна комисия Андрей Зографски обявиха, че предвиждат повече приходи в бюджета, идващи от оперативни програми (15 млн. лв.), както и от предвидените повече пътници в градския транспорт, каквато тенденция била уловена според данните от тикет системата. "Ще разчитаме на икономия от мащаба, като направим градският транспорт привлекателен и докажем, че той е добра алтернатива, очакваме повече пътници", коментира Зографски.

Общата сума

на необходимите средства за финансиране на транспортната задача за 2024 г. възлиза на 505.2 млн. лв. и се разпределят по следния начин според внесеното предложение:

  • "Столичен електротранспорт" - 136. 9 млн. лв.
  • "Столичен електротранспорт" (електробуси) - 11.5 млн. лв.
  • "Столичен автотранспорт" -172.5 млн. лв.
  • "Метрополитен" - 152. 4 млн. лв.
  • "МТК гроуп" - 31.7 млн. лв.


Той подчерта, че не се предвижда увеличение на цените на картите и билетите за градския транспорт, каквито подозрения имаха съветници от ГЕРБ. Тази идеалистична рамка изглежда в пълен контраст с досегашните предложения на ГЕРБ, които включваха апокалиптични картини, изискващи заеми за градския транспорт.

Предстои да се види чия представа е по-реалистична.

Какво ще получат гражданите

Проблемът с разходването на стотиците милиони средства за градски транспорт всяка година в София винаги е бил това, че тези пари не се "усещат" от обикновените хора, които се качват в често препълнени превозни средства с разминаващи се графици. Сега за гражданите се обещава бърз и удобен градски транспорт чрез изграждането на повече BUS ленти, както и на синхронизирани разписания. Предвиждат се и нови и по-удобни маршрути и оптимизиране на съществуващи, което си личи и от увеличения прогнозен пробег (км), който за тази година е 65 млн. км, или с близо 4% повече спрямо 2023 г.

"Гражданите и данъкоплатците на София трябва да бъдат спокойни, че градския транспорт е осигурен и работим по редица мерки, които да го направят осезаемо по-удобен. Спокойни трябва да бъдат и работещите в системата, защото представеният бюджет е ясна заявка на нашето управление и че транспортът е основен приоритет за нас", коментира зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов.

И за шофьорите - 10 тоалетни

На фона на скандали, протести, спорове между синдикати за пореден път от общината обявиха, че предвиждат увеличение на заплатите с 15% на работещите в сектора. За тях ще се изграждат седем нови общежития, обяви Зографски. Предвижда се нова социална програма с бонуси за тях, както и строителството на 10 тоалетни, тъй като това е наболял битов проблем за водачите.

От администрацията на кмета имат желание Столичната община да поеме обслужването на 17 автобусни линии, дадени на концесия на частния превозвач "МТК гроуп". Договорът с частната фирма изтича след 2025 г. и след това "плановете са общината да си поеме линиите, като най-вероятно ще има необходимост от закупуване на нови автобуси", коментираха от там за "Капитал". Подготовката за подобна стъпка би следвало да започне още тази година. Става въпрос за крайградски маршрути до Нови Искър, Кремиковци и др. Договорът беше подписан през 2017 г. по предложение на общинския съветник Карлос Контрера (ВМРО).

Откъде ще дойдат парите

Сегашният модел е показвал, че градският транспорт в София е "недохранен" и все се нуждае от дофинансиране за изпълнение на предвидения пробег, като е имало и протести за помощ от държавата. Сметката на новите управляващи разчита на повече средства от продажбата на карти и билети, повече контрол в градския транспорт и привличане на нови пътници.

Планираните приходи в новата рамка сега са:

  • 170 млн. лв. от билети и карти при 189 млн. лв. собствени приходи на дружествата
  • 183 млн. лв. компенсации и субсидии от Столичната община
  • 155 млн. лв. от държавния бюджет.

Увеличението на приходите от продажба на превозни документи се очаква да дойде от ръста на използването на банкови карти в наземния транспорт и в метростанциите, тъй като през 2023 г. е отчетен устойчив ръст на използването на банкови карти за плащане на билет 30 плюс и дневни карти с агрегация, пише в доклада. Освен това има ръст при продажбите на годишни карти, младежки и преференциални карти.

Предвижда се да бъдат спестени и разходите за охрана в метрото. "Увеличихме средствата, които Столичната община отделя за транспорта, и към успешен край вървят и разговорите с Министерството на финансите, които заявиха готовност държавата да поеме 17 млн. лв. за охраната на метрото от страна на МВР", заяви зам.-кметът по финанси Иван Василев. Той добави, че започва оздравяване на транспортните дружества в София.

Управляващите заговориха и за "реформи" в тях, както и за прозрачност в Центъра за градска мобилност (ЦГМ), без да става съвсем ясно как ще бъде постигната. От "Спаси София" са изтъквали няколко пъти идеята транспортните дружества да бъдат слети и да са под шапката на ЦГМ, след като то се реформира. Тази идея със сигурност изисква обяснение, предвид спорните практики, които продължават да се случват в дружеството и които отвеждат към изпълнителите на тикет системата. Планът е транспортната рамка да се гласува заедно с бюджета за годината в края на март.

Финансова рамка на ЦГМ според проекторамката, 2024 г.

Разходи на ЦГМ ЕАД за осъществяване на възложените му дейности - 42.3 млн. лв.

Разходи за дългосрочни заеми на дружеството, сключени с решение на СОС - 17.6 млн. лв.

Разходи за тикет система - 9.2 млн. лв.

Възнаграждение на "Център за градска мобилност" - 26.8 млн. лв.

Възнаграждение на "Център за градска мобилност" - 1.6 млн. лв.

Приходи от кратковременен престой, наказателни паркинги и други услуги - 45 млн. лв.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар