"София Мед": Първа печалба след нов фокус

Компанията увеличава приходите си с близо 50% през 2017 г., след като се пренасочва към индустриални продукти

Финансовият директор Сергей Влайков, изпълнителният директор Йоанис Пападимитриу и мениджърът "Маркетинг и бизнес развитие" Петрос Дацис (отляво надясно) очакват ръстът на продължи
Финансовият директор Сергей Влайков, изпълнителният директор Йоанис Пападимитриу и мениджърът "Маркетинг и бизнес развитие" Петрос Дацис (отляво надясно) очакват ръстът на продължи
Финансовият директор Сергей Влайков, изпълнителният директор Йоанис Пападимитриу и мениджърът "Маркетинг и бизнес развитие" Петрос Дацис (отляво надясно) очакват ръстът на продължи    ©  Цветелина Белутова
Финансовият директор Сергей Влайков, изпълнителният директор Йоанис Пападимитриу и мениджърът "Маркетинг и бизнес развитие" Петрос Дацис (отляво надясно) очакват ръстът на продължи    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Двигателят на растежа на компанията в следващите години ще бъдат автомобилната индустрия и електротехниката.

Три години след като производителят на медни изделия "София Мед" решава да промени фокуса си и от архитектурни продукти да се насочи основно към такива за индустрията, резултатите вече са налице. През миналата година компанията увеличава приходите си с близо 50% и успява за пръв път от 2006 г. да излезе на печалба.

Част от този ръст със сигурност се дължи на поскъпването на медта с 26% през 2017 г. Големият пробив обаче идва с новата стратегия и въвеждането на продукти за автомобилната индустрия, чийто растеж обещава компанията да продължи да подобрява резултатите си. Такива са и прогнозите й поне за следващите пет години.

Стратегия за преход

Преходът, разбира се, не става за една нощ, а е предшестван от промени в структурата и мениджмънта на компанията. "Първо трябваше да намерим ноу-хау и правилните хора", казва изпълнителният директор Йоанис Пападимитриу. Компанията назначава нов търговски директор, който дълги години е работил в областта на конекторите - устройствата, които се използват за свързване на електрически вериги и които имат широко приложение в автомобилната индустрия. Договаря сътрудничество с японската Dowa Corporation за трансфер на ноу-хау и от 2017 г. в компанията постоянно работят двама японски инженери. "София Мед" става също и по-"мултинационална" – в екипа й влизат специалисти от Гърция и Германия, привлича за консултанти и учени от други страни. "Всичко това ни даде възможност да подобрим качеството и да разширим производството на индустриални продукти", уточни Пападимитриу. И добави: "Започнахме да произвеждаме специални сплави и много се гордеем, че днес доставяме такива сплави дори и на конкурентите си в Германия и Япония."

В момента заводът продължава да прави материали за строителството, но те вече не са основна част от производството. За сметка на това портфолиото му включва различни други продукти от мед и медни сплави. Сред тях са ленти за конектори за автомобилостроенето, но също различни видове други ленти, листове, плочи, шини, прътове, дискове, компоненти и профили, които се използват в електротехниката, електрониката, машиностроенето, енергетиката, телекомуникациите и т.н. Наскоро дружеството получи и ключовия сертификат IATF 16949:2016, който е изискване на автомобилната индустрия в световен мащаб.

Една от големите промени в компанията е ангажирането на повече млади хора в ръководството. "Дадохме им възможност да приложат идеите си и да развият компанията", казва Пападимитриу. Голяма част от хората, които сега отговарят за производството и планирането, са започнали като оператори в завода. През 2014 г. "София Мед" създава и специален отдел за развитие на процеси и продукти, където също работят млади хора, израснали в компанията. "Винаги съм казвал, че на младите трябва да се дават отговорности. Когато това се комбинира с опита на нашите консултанти и японските колеги, се получава", посочи Пападимитриу. "Освен това имаме много интензивна програма за обучение", добави заместник изпълнителният директор Сергей Влайков.

С нова скорост

Новите продукти излизат на пазара през 2016 г. и по думите на Пападимитриу още тогава се забелязват първите сигнали, че нещо в компанията се променя за добро. Резултатите пък идват през 2017 г. и се виждат в отчета.

Според Влайков, който е и финансов директор, през първото тримесечие на 2018 г. резултатите са дори още по-високи. "Това е тренд от 2016 г. насам и основната причина за него е промяната. Тя сега се материализира в числата", каза той. От компанията очакват ръстът на продажбите и рентабилността да продължат през тази и следващите 5 години във връзка с плановете за развитие на индустриалните продукти. "Имаме много добър потенциал за допълнителен растеж", коментира Влайков. По думите му от миналата година се наблюдава и подобряване на баланса на компанията, която вече е много по-стабилна финансово.

Двигателят на растежа в следващите години ще бъдат автомобилната индустрия и електротехниката, включително развитието на електромобилите. "Затова обръщаме специално внимание на конекторите", каза Петрос Дацис, мениджър "Маркетинг и бизнес развитие".

След 200 млн. евро инвестиции

Промяната в компанията не е резултат от единична мегаинвестиция, а по-скоро от постоянни и целенасочени вложения. "Всяка година капиталовите ни разходи са по около 10 млн. евро, но голямата инвестиция беше направена в първите години след приватизацията, като от 2000 г. досега групата е инвестирала близо 200 млн. евро", каза Пападимитриу.

По думите на Влайков последните инвестиции са в три насоки. Едната е поддръжка на съществуващото оборудване на топ ниво като технология, като целта е да се подобри представянето му по отношение на производство, ефективност и качество на продуктите. Другата насока е увеличаване на капацитета, а третата е преминаване към индустриални продукти. "Инвестирахме в няколко нови линии, за да започнем производството на нови продукти, но инвестирахме много и в подобряване на съществуващите машини", каза Влайков.

През миналата година е реконструирана пещта в завода и сега температурата й на работа достига 900 градуса, за да може да се използва за леене на специални сплави. Закупен е и нов валцов стан, който ще бъде инсталиран в началото на следващата година. Инвестиция е направена също в леярната, за да се удвои капацитетът за производство на месинг, а до края на годината ще има нови подобрения, които ще позволят да се удвои капацитетът за производство на специални сплави. Взето е решение и за инвестиция в линия за горещо покалаяване, която е необходима за производството на ленти за конектори.

Инвестициите в компанията се финансират по няколко канала, включително с подкрепата на акционерите. През последните години капиталът е увеличаван няколко пъти, макар че в началото на 2017 г. беше направено и намаление почти наполовина с цел покриване на загуби. В момента капиталът на дружеството е 103.5 млн. лв. Преди пет години пък "София Мед" получи 40 млн. евро дългосрочен заем от Европейската банка за възстановяване и развитие и синдикат от банки, който целеше да подкрепи преструктурирането. Третият източник на финансиране са собствени средства. "Последната година компанията излезе на печалба и с тези средства също се подкрепя по-нататъшният растеж", каза Влайков.

"София Мед" vs Made in Germany

Софийският завод продава продукцията си в цял свят, но основната цел e Европа плюс страните от средиземноморския регион и Африка. "В момента имаме много добри продажби в САЩ и Южна Корея", каза Пападимитриу. По думите му в Европа има няколко компании с профила на "София Мед" и всички те са базирани в Германия, като на две от тях българското предприятие продава продукция. "За да е успешен един завод на европейския пазар, трябва да е по-добър от германските", казва Пападимитриу. И уточнява: "Първо, защото България е накрая на континента и отнема повече време да се доставят материалите. И второ, Made in Bulgaria трябва да се бори с Made in Germany."

От компанията не разглеждат повишаващите се разходи за труд в България като проблем, а като част от разходната структура. "Всички знаят, че разходите за труд тук са ниски и България се опитва да повиши заплатите по-близо до европейските. Едва ли някой бизнесмен очаква те да се замразят", казва Влайков. По думите му тези разходи трябва да се разглеждат заедно с производителността. "Ако тя расте, тогава и заплатите растат и това не е проблем", добавя той.

Макар че за момента пазарни рискове не се очертават, от компанията посочват, че евентуално забавяне на икономиката би имало малък ефект върху бизнеса на "София Мед", тъй като тя не е пазарен лидер. "Икономиката се движи на цикли, има ръстове и спадове, но това, което е важно, е, че в сравнение с преди не сме толкова уязвими, тъй като се преместихме от архитектурния сектор към индустриалния, който е много по-стабилен", коментира Влайков. "Имаме по-широк портфейл и много по-широка индустриална база, така че можем да се нагаждаме според ситуацията и търсенето", добави Дацис.

Гръцката група с три български завода

"София Мед" е наследник на някогашния Комбинат за обработка на цветни метали, който беше приватизиран през 2000 г. Компанията е собственост на ElvalHalcor - част от холдинга Viohalco, който има заводи за производство на мед, алуминий и стомана в осем държави. В България металургичната група е собственик също на производителя на алуминиеви продукти "Етем България" и на "Стомана Индъстри" – Перник. Преди няколко години холдингът смени регистрацията си от Гърция в Белгия и премести акциите си за търговия от атинската борса на Euronex, за да улесни достъпа си до международните финансови пазари. За 2017 г. групата отчита 3.7 млрд. евро приходи, а печалбата й преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е в размер на 302.5 млн. евро. Най-голям дял в холдинга има гръцката фамилия Стасинопулос.



К100 - класация на най-големите компании в България


- Класацията топ 300 компании по приходи
- Класация по сектори
- Най-рентабилните компании
- Анализ на данни
- Интервютa


Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO.
Всички останали читатели могат да го намерят от 6 юли онлайн или в търговската мрежа - централните търговски обекти за вестници, магазините Inmedio, Relay, One Minute, както и във веригите OMV, Фантастико, Кауфланд.

Вижте още »Поръчайте изданието »

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zarpluh avatar :-|
    zarpluh

    Кога ще публикувате следващата платена статия за Стомана?

    Нередност?
Нов коментар