🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стратегията на трайно изгодните цени е изцяло в полза на потребителите

Цонка Иванова -Терзиева, управител "Маркетинг и снабдяване" в "dm България", за новата ценова политика на компанията

Стратегията на трайно изгодните цени е изцяло в полза на потребителите
Стратегията на трайно изгодните цени е изцяло в полза на потребителите
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

От 20 август т.г. dm въведе политика на дълготрайни цени за всички свои магазини в страната. Означава ли това, че веригата преустановява краткотрайните намаления?

Официално от 20-ти август всички продукти във всички наши магазини са с гаранция за дълготрайна цена. Това означава, че цените, които клиентът види днес в магазина, ще бъдат същите и утре, и вдругиден - и така за минимум от четири месеца. Ние целим една значително по-дълга стабилност на цените. Вместо краткотрайни намаления предлагаме на нашите клиенти трайно изгодни цени при едно чудесно съотношение цена - качество. Нашите клиенти могат да пазаруват дълготрайно изгодно, спокойно и във всеки момент, без изтощително преследване на акции и сравняване на акционни цени в dm. Сигурна съм, че новата ни ценова стратегия ще доведе до много по-добро преживяване по време на пазаруването при нас и до повече доволни клиенти.

Каква е философията на новата ценова стратегия на компанията? Какво целите с нея?

- Политиката на стабилност на цените и трайно изгодните продукти е част от глобалната философия на dm и е изцяло в полза на потребителите. Тя е ориентирана към изграждането на дългосрочни, стабилни и прозрачни взаимоотношения между нас и нашите клиенти.

Стратегията е създадена от Гьотц Вернер - основателят на dm, съвместно с потребителското сдружение "Инициатива на критичните потребители - Федерална организация на критичните потребители в Германия" - една от значимите потребителски организации в Европа. Тя насочва вниманието към дългосрочната грижа за потребностите на хората. Ползата за клиентите е да пазаруват спокойно и по всяко едно време, когато на тях им е удобно и наистина имат необходимост от дрогерийни стоки - козметични продукти, продукти за лична грижа и красота, битова химия, перилни и почистващи препарати, продукти за бебето, както и диетични и здравословни храни. Ние сме се погрижили за комфорта им, за да не е необходимо да проследяват постоянно къде има някакви акции. Това преследване на промоции по принцип води от една страна до изтощително напрежение, а от друга - до презапасяване със стоки, които в момента не са ни необходими. Така компанията дава своя принос към обществото с достъпност и стабилност и с едно чудесно съотношение цена-качество.

А какво ще се случи след първоначално обявените четири месеца?

- Това е дългосрочна стратегия и тя ще продължава от тук нататък. Гаранцията за дълготрайност на цените за поне четири месеца за всеки отделен продукт ще продължи и за в бъдеще. Ние и в момента имаме множество цени, които от много дълго време не са увеличавани. Този подход стартира от 20 август, но това е само отправната ни точка. Клиентите ще могат и в последствие от етикета на всеки конкретен продукт да се информират за датата, от която цената му не е била увеличавана. С това ние даваме пълна прозрачност на нашите клиенти.

Какви са плюсовете на новата ценова стратегия за отделния клиент?

- Плюсовете са много ясни за клиентите. Всеки има свои любими марки и продукти, които са част от неговата потребителска кошница. Както всички хората са различни, така и предпочитанията им към продуктите са различни. Новата ни ценова стратегия дава възможност на клиентите да пазаруват своите любими продукти и марки на изгодни цени, без да се изкушават или да променят предпочитанията си или да правят компромис с качеството на продуктите, които купуват, заради краткосрочно намаление на алтернативен продукт. Дълготрайните цени в перспектива освобождават ежедневието ни от презапасяване и натрупване на стоки, които не са ни нужни и така дори спестяваме повече пари.

Какво е влиянието на промоциите върху поведението на потребителите по принцип?Наблюдавате ли промени в потребителското поведение в резултат на новата ценова стратегия?

- При промоции е типично да се наблюдава един пик в началото на промоцията. Ние смятаме, че именно тази концепция на преследването на акции води до харченето на повече пари и пазаруване на стоки, които не са ни необходими. Мога да дам за пример началото на пандемията. Всички видяхме, че хората бяха стресирани и един от ефектите беше масовото пазаруване. Не смятам, че това даде някаква сигурност на хората, но в същото време натовари излишно бюджетите на домакинствата.

Новата ни ценова стратегия, разбира се, не е предназначена само за времена на криза, а е за постоянно. Макар, че точно в този период е много важно хората да знаят, че могат да разчитат на dm да пазаруват спокойно, защото продуктите за тяхната лична грижа, за дома и здравословните продукти са изгодни както днес, така и утре, и вдругиден. И така месеци наред. За нас именно това е от голямо значение - клиентите да пазаруват без стрес в нашите магазини. Вярвам, че новата ни ценова стратегия ще допринесе за това .

Новата ви политика е в сила вече близо месец. Имате ли вече някакви наблюдения върху отзивите на клиентите?

- Това е напълно нов подход за българския пазар и със сигурност ще бъде необходимо време клиентите да усетят предимствата на тази концепция, но първоначалните отзиви са, че се възприема изключително позитивно.
"Алфа рисърч" наскоро проведе едно проучване сред 500 респондента - жени в областните градове, и почти 80% от анкетирани биха искали да имат сигурността, че има място, където могат да пазаруват дрогерийни продукти на изгодни цени, които знаят, че няма да се повишат дълго време. Освен това за 79% от анкетираните от същото проучване предпочитаният вариант по отношение на пазаруването на дрогерийни продукти е да знаят, че имат гарантирани изгодни цени за по-дълъг период от време пред краткосрочните намаления.

Мога да кажа, че потребителската култура и нагласите на потребителите се променят постоянно. Клиентите имат все по-високи изисквания и все повече ценят времето и парите си. Ние от dm се стремим да отговаряме на техните очаквания и в същото време да надграждаме потребностите им. Смятам, че новата ни ценова стратегия е стъпка точно в тази посока.

Тази ценова стратегия се прилага от доста време в държави от западна и Централна Европа. Какви са наблюденията от прилагането й там?

- Тази политика съществува в част от държавите от Западна Европа като Германия и Австрия от 90-те години на миналия век, а в други държави от Централна Европа се прилага повече от десет години. Към момента се прилага в общо девет държави, а България е десетата.

Западният потребител е свикнал и високо оценява тази стратегия. dm е една от водещите вериги за дрогерийни стоки и със сигурност тя е спомогнала за този успех. Във фокуса на отношенията клиент - компания е доверието. Клиентите имат увереността, че могат да разчитат на dm, че винаги имат достъп до необходимите им дрогерийни стоки на изгодни цени., Смятаме, че българският потребител е готов да приеме тази философия и да се наслади на нов, по-сигурен и спокоен начин на пазаруване.

Какви резултати очаквате след въвеждането на политиката?

- dm е в България вече единадесета година. В целия този период ние се стремим да предложим богат асортимент, чудесно съотношение цена-качество и високо ниво на обслужване на нашите клиенти. Множество проучвания показват, че сме на верния път. Например според проведено през 2019 г. проучване на австрийската маркетингова агенция Spectra 93% от клиентите ни са много или изключително доволни от dm. Именно тези три показателя са сред причините за високата удовлетвореност. За нас на първо място целта за въвеждането на новата ценова стратегия е да повишим допълнително удовлетвореността на клиентите и тяхното доверие към компанията. Вярваме, че това ще повиши лоялността на редовните клиенти и ще доведе нови клиенти.