Може ли TikTok да помогне на Oracle да остане релевантен в ерата на клауд платформите

Корпоративният софтуерен гигант има няколко коза в ръкава си. Но има и голяма конкуренция

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Лари кой? Ако преди няколко седмици бяхте попитали някой млад работник в технологична компания в Силициевата долина за Лари Елисън, съосновател, бивш шеф и настоящ главен технологичен директор на Oracle, най-вероятно щяхте да получите празен поглед. По-изненадващото е, че въпреки че компанията му все още е вторият най-голям създател на софтуер в света, вероятно е да последва въпрос от отсрещната страна: "Чакай, какво продават Oracle?"

Поведението на хората сякаш той вече е приключила история вероятно дразни 76-годишния Елисън. Преди 20 години, в най-добрите дни на Oracle, той беше най-известното лошо момче милиардер в Силициевата долина - нещо като Илън Мъск. Неслучайно "Разликата между Господ и Лари Елисън", една от многото книги, посветени на компанията и нейния интересен създател, е с подзаглавие "Господ не мисли, че е Лари Елисън".

Сега той и компанията му се завръщат по заглавните страници благодарение на нещо, което, погледнато от софтуерна перспектива, е изключително далеч от това, с което обикновено се занимават Oracle. Сделката им да се съюзят с TikTok направи бранда им разпознаваем дори сред тийнейджърите - главната група потребители на китайското приложение за видеосподеляне. Дали известността им ще трае обаче повече от 15 секунди, колкото е дължината на едно средностатистическо TikTok видео, е съвсем друг въпрос.

Опитите за намиране на нов облик не са нищо непознато в Силициевата долина. Te oбикновено могат да бъдат затруднени от наследство от печеливши бизнеси: само попитайте JBM, още един гигант от миналото в информационните технологии, който постепенно отива в миманса. Oracle по-скоро искат да имитират Microsoft, който е на гребена на вълната на облачната революция и достигна пазарна капитализация 1.6 трлн. долара и невероятна възвращаемост (виж графиката).

Споразумението с TikTok, което може да направи така, че Oracle да държи данните на приложението на своята облачна платформа, потвърждава плановете на г-н Елисън. Също като транзакцията - която все още може да бъде блокирана от президента Доналд Тръмп, метаморфозата на Oracle все още не е сигурна.

Кои в крайна сметка са Oracle

От създаването й през 1977 г. Oracle винаги е била от по-странните компании в Силициевата долина - по-малко фокусирана върху следващото ново нещо и повече върху подписване на следващия голям договор. Докъм средата на 90-те години те доминираха пазара за взаимосвързани бази данни, които са в основата на корпоративните приложения, от счетоводство до управление на доставките. След спукването на dotcom балона в началото на века те използваха натрупаните парични средства и високата цена на акциите, за да консолидират конкуренти от IT индустрията. Само за няколко години те купиха множество софтуерни конкуренти, включително BAE Systems и PeopleSoft, както и производителя на мощни компютри Sun Microsystems. Все още е трудно да се намери голяма компания, която да не изпрати чек до шикозната централа на Oracle в Redwood City. Фактът, че потребителите са "вързани" към компанията заради досадата да трябва да сменят целите си бази данни, би могъл да донесе на Oracle големи печалби. В последната си финансова година компанията имаше нетна печалба над 10 млрд. долара при приходи почти 40 млрд. долара.

Пакетът клауд базирани услуги на компанията вечеосигуряваоколо 8% от приходите й, а продажбите се увеличават с над 30% годишно.

Успехът по стария начин - това беше голямата причина Oracle толкова да закъснее да се адаптира към новото, а именно облачните системи. Г-н Елисън отдавна ги отрече като капризно наименование на съществуващи технологии. Докато се осъзнае, и нещата се промениха коренно. Oracle остана назад. Oracle Cloud Infrastructure (OCI), както се нарича това, което те предлагат като облачни услуги, според някои източници имат продажби за по-малко от 2 млрд. долара годишно в сравнение с над 40 млн. долара на Amazon Web Services (AWS). Водещата клауд платформа на гиганта в онлайн търговията е няколко пъти над пазарната капитализация на Oracle от 178 млрд. долара. Клауд базирани конкуренти, подобни на тези, които г-н Елисън преди време отрече, като Adobe и Salesforce са оценени с около една четвърт повече от неговото дружество.

Дори що се отнася до базите данни - основният бизнес на Oracle, светът продължи напред. За много нови апликации, като например потребителските уебсайтове, това, което тя предлага, е твърде скъпо и "дървено". През последните години се търсят по-специализирани дигитални хранилища, много от които облачни платформи, базирани на гъвкавия open source софтуер. Според компанията за изследвания Gartner пазарният дял на Oracle е паднал от почти 44% през 2013 г. до 28% миналата година. Това е в допълнение към репутацията на дружеството, че прави одити за верификация за използване на софтуера от работниците и големи глоби за дружества, които нарушават лицензионните лимити. Брент Тил от банка Jefferies повтаря думите на други критици на Oracle, казвайки, че компанията е заседнала от години, въпреки че "живеем в data ерата, най-големия технологичен бум някога".

Прогнози за по-светло бъдеще

Оптимистите, следящи Oracle, биха контрирали, че всъщност компанията има някои козове в ръкава. Един от тях е мениджмънтът й. Миналия октомври почина изпълнителният й директор Марк Хърд, което остави начело Сафра Кац. За нея се твърди, че е доста ефективен ръководител. Г-н Елисън, който през 2014 г. се оттегли от поста изпълнителен директор, през последните години е по-активен в разработването на нови продукти - което се смята, че той прави по-добре от всичко друго - без да се намесва в работата на бизнес дамата начело. Това, което според Тед Фрийдмън от Gartner би изстреляло компанията нагоре, е по-добра технология, подобна на "автономната база данни", която използва изкуствен интелект, за да автоматизира работа, която преди се вършеше от администрацията. Например тя винаги позволява софтуерни ъпдейти да бъдат инсталирани, без да бъдат спирани системите (ужасна процедура, която би могла да завърши зле).

OCI има на своя страна "предимството на закъснелите", що се отнася до клауд технологиите, казва Клей Магюрк, един от лидерите му. "Ние нямаше нужда да минаваме по същия заобиколен път, по който другите е трябвало да минат, за да направят нещата както трябва", твърди той. Г-н Магюрк посочва клауд платформата на Oracle от ново поколение, която освен всичко останало предоставя стотици локални субоблачни системи, които позволяват на потребителите да пазят данните си близо до дома, както регулациите за поверителност биха могли да изискват от тях. През април платформата за видеоконференции Zoom реши да използва OCI, за да се справи с огромния бум, дошъл след началото на пандемията (най-вече защото таксите на Oracle за използване на нейните системи са по-ниски). Подписването на договора с TikTok e още един огромен плюс - видеоапликацията според някои източници харчи около 1 млрд. долара годишно за клауд услуги.

По-голямата възможност за Oracle обаче се крие в клауд базираните апликации. Дружеството вече започна да премества някои от своите клиенти именно на такива програми, които са по-изискани от обикновените услуги, предлагани от AWS и OCI, отбелязва Марк Мордлер от компанията Bernstein. Пакетът клауд базирани услуги на компанията вече осигурява около 8% от приходите й, а продажбите се увеличават с над 30% годишно.

Уайлд картата са политическите игри на Oracle. Дружеството се е позиционирало близко до г-н Тръмп. През 2016 г. Кац беше част от преходния екип на президента, а тази година г-н Елисън организира събиране на средства за него. Това обаче не им помогна да достигнат до договор с Министерството на отбраната - OCI не бяха достатъчно технически подготвени, за да се случат нещата. Но това, че са в добрия списък на Белия дом, може и да е помогнало на Oracle да победи Microsoft (който спечели договора с Пентагона), що се отнася до сделката с TikTok. Ако сделката приключи успешно, а това е под въпрос, клауд платформата на Oracle може да се окаже точното нещо за компаниите, които искат да индикират на Вашингтон, че техните данни са защитени от очите на комунистите в Пекин, особено сега, в разгара на технологичната "студена война" между Китай и САЩ.

В такъв случай все още е твърде рано да отписваме Oracle. Когато група млади шефове навътре в клауд услугите наскоро се срещнаха с репортери в Zoom разговор, те бяха единодушни в своята оценка. Дженифър Теяда от PaperDuty, която помага на компаниите да се справят с инциденти, го обобщи така: "Трябва да имаме уважение спрямо Oracle за това, че намират начини да остават релевантни." Да бъдеш релевантен не е същото като да растеш бързо, което може да се окаже невъзможно, имайки предвид конкуренцията на AWS и други. Но е по-добре от дигиталното кошче на неизвестността.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nnickoloff1234 avatar :-|
    sharena sol
    • + 1

    релационни бази данни, а не "взаимосвързани"

    Нередност?
  • 2
    vxa15365434 avatar :-?
    Ликующий

    https://www.statista.com/statistics/809750/worldwide-popularity-ranking-database-management-systems/

    Имайки пред вид мойте 23 години работа с Оракъл и три Оракъл сертфиката се зачудих много на статията. Интересна е! Обаче Оракъл е номер 1 в света в областта на базите данни. Двете първи бази данни са собственост на Оракъл.

    Нередност?
Нов коментар