И Китай ще трябва да се изкаже по сделката за TikTok
Нови правила за износа на технологиите слагат и нова задача за решаване в сложната ситуация
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Раздялата на китайската софтуерна компания ByteDance с най-важния ѝ продукт, социалната мрежа TikTok, по всяка вероятност ще трябва да получи не само политическа подкрепа от САЩ, но и от Китай, пише Reuters. Новите правила на Пекин за износа на технологии изискват одобрението на китайското правителство за раздяла с платформата, която е създадена в страната, предупреди преди дни търговски представител на страната.
TikTok има едва няколко месеца, за да се раздели с операциите си в САЩ, Канада, Нова Зеландия и Австралия. Американският президент Доналд Тръмп вече даде ултиматум от 90 дни за ByteDance, за да продаде мрежата си, като в противен случай цялата дейност ще бъде забранена в страната. Най-вероятният потенциален купувач е Microsoft, а друг претендент е Oracle.
От сложно по-сложно
В петък Китай ревизира за пръв път от 12 години списъка си с технологии, които са забранени за износ. В новото описание на правилата би влизала и TikTok, макар ByteDance да продава само англоезичното си звено и да има напълно отделна идентична платформа за другите пазари. Проблемът обаче е, че потенциалният купувач ще получи кода на самата технология, която ще бъде отделена от компанията майка.
В новите правила, обявени от Министерството на търговията в Китай, влизат 23 добавки, включително технологии, обработващи лични данни, анализ на данни, изкуствен интелект, интерактивен интерфейс и други - всички те се съдържат в платформата на TikTok. "Ако ByteDance иска да изнася подобни технологии, трябва да мине през процедури за лицензиране", коментира Си Фън, професор по международна търговия в Университета по международен бизнес и икономика в Пекин. От ByteDance излязоха с изявление, че ще се запознаят с новите правила.
Лицензирането за износ би отнело около 30 дни, но въпросът е дали китайското правителство иска да премине през този процес, или целта е да бъде блокирана напълно сделката, след като САЩ и Китай вече водят открита студена война в сферата на информационните технологии. В началото на август, при обявяването на ултиматума спрямо TikTok, администрацията на Тръмп забрани и дейността на приложението WeChat в страната, собственост на втората по големина китайска компания Tencent.
Още тогава от правителството в Китай обявиха, че ще има ответен удар на национално ниво. Допълнителен стимул за такъв е и отношението на САЩ към Huawei, което може да доведе до пълното изчезване на компанията, както и факта, че чрез продажбата на TikTok китайска компания ще се раздели с най-успешното англоезично приложение, излязло до този момент от страната, при това в посока Силициевата долина.
2 коментара
Хитро.
Въпреки това, САЩ не губи нищо, ако ТикТок бъде забранен. Нека Китай прецени на каква цена искат да предотвратят сделката.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.