🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Microsoft, Apple и Google отчетоха печалби за 55 млрд. долара само за тримесечие

Приходите на Big Tech растат драстично, но иновациите се случват извън полезрението на обикновения инвеститор

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Три от най-големите технологични компании в света обявиха резултатите си за второто тримесечие на 2021 г. Apple, Google и Microsoft, с обща пазарна капитализация (спрямо затварянето във вторник) от над 6 трлн. долара, обявиха оборот от над близо 190 млрд. долара за периода април - юни, от които чистата печалба е около 55 млрд. (общо).

Цената на акциите на трите компании изглежда непроменена, което е необичайно за сезона на отчетите, когато волатилността на пазарите за ценни книжа по принцип се покачва. На пръв поглед това означава, че инвеститорите не са изненадани от добрите резултати в сектора, но има тенденции, които остават извън полезрението на малкия инвеститор.

Google иска по-голям дял от e-commerce сектора

Резултатите за второто тримесечие на Alphabet (майката на Google) са впечатляващи, приходи от над 61 млрд. и чиста печалба от 18.5 млрд. компанията. Търсачката продължава да бъде в основата на бизнеса на групата. Приходите от реклама в търсачката достигат над 35 млрд. (в сравнение с 20 млрд. през 2020 г.), а оборотът от реклама в Youtube почти се удвоява от предходната година - 7 млрд. (3.6 млрд. през 2020 г.). Общите приходи от реклама за Google надхвърлят 50 млрд. за последните три месеца, което показва откъде идват основно постъпленията на технологичния гигант.

След отчета на компанията изпълнителният директор на Google Сундар Пичай и Филип Шиндлер, главен бизнес директор, отговориха на въпроси на инвеститорите, като според двамата лидери компанията насочва вниманието си към e-commerce сектора, откъдето иска да привлече повече приходи от реклама. "Тази година ще премахнем интеграционните бариери. С Shopify, WooCommerce, GoDaddy и Square търговците вече ще могат да се включат и да показват своите продукти в Google безплатно", обяви Филип Шиндлер.

Плановете на компанията в близкото бъдеще са обвързани с развитието на канали за продажби директно през мрежата на Google. Един от най-бързо развиващите се сегменти на компанията е видеото, или Youtube. "Глобалният преход [от традиционни медии] към онлайн видео и стрийминг продължава с над 2 млрд. активни потребители месечно и 1 млрд. часа повече видео, гледано всеки ден. Мисля, че сме лидерите на тази промяна." заяви Филип Шиндер, като обяви, че една от основните цели на Google в близкото бъдеще е потребителите да могат да купуват продукти директно от Youtube.

Всичко е свързано с облака

Най-голямата компания в бенчмарка S&P 500, Microsost, също обяви добри резултати. Приходите на компанията за тримесечието са над 46 млрд. долара, докато чистата печалба е около 16.5 млрд. Бизнесът на технологичния гигант е изключително балансиран, като 50% от приходите са от цифрови услуги, а другата половина - от продукти (най-вече софтуерни).

Най-голямо впечатление прави развитието на облака на Microsoft - Azure. Оборота на фирмата от облачните услуги е над 17 млрд., като приходите от Azure растат с над 50% в сравнение с миналата година. Според изпълнителния директор Сатя Надела "над 75% от Fortune 500 [най-големите компании] използват нашите хибридни (облачни) услуги".

Microsoft също има голямо участие в развитието на дигиталния свят и цифровите услуги, като според изпълнителния директор GitHub, платформата за управление на софтуерни проекти, "се използва от 72% от Fortune 500 компаниите за изграждане, доставка и поддръжка на софтуер".

Освен отчет за тримесечието Microsoft публикува и резултати за фискалната си година. Приходите за последните 12 месеца са над 168 млрд., като нетната печалба е над 60 млрд. долара. Общо взето, във всички сектори на компанията се отчита възход. Според Сатя Наделя "само през последните три години (секторите) игри, сигурност и сега LinkedIn надхвърлиха 10 млрд. долара годишни приходи".

За услугите няма таван

Приходите на Apple за последното тримесечие са рекордните 81.4 млрд. долара, като чистата печалба надхвърля 21 млрд. Разрастването на услугите на Apple е сред основните причини за драстичния ръст в оборота на компанията. Близо 17.5 млрд. са приходите от iTunes, Apple TV, ApplePay и другите услуги на технологичния гигант.

Само за последните 4 години компанията успя да удвои приходите си от услуги, след като стартира услуги като собствена стрийминг платформа и такава за разплащане. Към настоящ момент компанията не публикува приходите от услуги по сектори.

След отчета на компанията при отговори на въпроси от инвеститори Тим Кук обяви, че компанията е достигнала 1.65 млрд. активни устройства, след като през януари числото беше около 1 млрд. Изпълнителният директор разделя клиентите на компанията на switchers (които заменят Android с iPhone) и upgraders (които си купуват най-новия модел).

Според Тим Кук потребителите продължават да навлизат в екосистемата на Apple, но потребителите на по-старите модели към момента не се насочват към новия модел, което според изпълнителния директор се дължи на изоставането на тенденциите, свързани с 5G.

Водещият регион за компанията продължава да бъде Китай, но компанията бележи и огромно развитие в страните от развиващите се пазари. "Имахме невероятно тримесечие за развиващите се пазари. През третото тримесечие установихме рекорди в Мексико, Бразилия и Чили, в Турция и ОАЕ, Полша и Чехия, Индия. Очевидно в Китай, както вече говорих, Тайланд, Малайзия, Виетнам, Камбоджа, Индонезия, мога да продължа да посочвам още няколко. Това е много дълъг списък", заяви Тим Кук пред инвеститорите.

Конкуренцията в Big Tech ще се увеличи

Технологичният сектор в САЩ продължава да се развива с пълни сили, но с умопомрачаващите пазарни оценки за трилиони компаниите ще изпитват все по-големи проблеми относно развитието си.

Google е безспорен лидер при търсачките, Apple доминира пазара на електроника, а Microsoft има армия от корпоративни клиенти. Въпросът е какво следва оттук нататък. Очевидно Google ще се опита да увеличи печалбите си от e-commerce, което ще изправи компанията срещу Amazon.

Apple, освен че се изправя срещи стрийминг гиганти като Netflix и Spotify, ще се опита и да балансира производствто си. След като Nvidia закупи ARM, основен доставчик на чипове, компанията ще трябва да продължи да инвестира в разработването на полупроводници, за да не изостане от конкурентите си или да навреди на маржините си на печалба.

Целта на Microsoft е ясна, основния таргет на компанията са корпоративните клиенти, които продължават да се множат. Основният продукт на Microsoft отдавна не е операционната система и Office продуктите. Облачните и AI услугите са основния фокус на компанията, но въпреки това развитието в другите сектори като софтуерен инженеринг, ентъртейнмънт и социалните мрежи не бива да се отписва.

Все още няма коментари
Нов коментар