🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

КЗК: "Лукойл България" налага ценова преса спрямо конкурентите си

Компанията има два месеца да отговори на обвиненията, а след това регулаторът ще прецени дали да наложи глоба

   ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ © ДНЕВНИК
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Лукойл България" е прилагало ценова преса спрямо конкурентите си и извършва злоупотреба с господстващо положение. Това съобщи Комисията за защита на конкуренцията като резултат от образуваното производство срещу "Лукойл България" по искане на "ОМВ България" и "Инса ойл" на Георги Самуилов.

Според комисията компанията е нарушила чл. 21 от Закона за защита на конкуренцията, който забранява на предприятия с монополно или господстващо положение да ограничават или нарушават конкуренцията и да засягат интересите на потребителите, както и чл. 102 от Договора за функциониране на ЕС относно ценовата политика на дружеството при търговията на едро с моторни горива.

Компанията има възможност в срок от 60 дни да отговори на предявеното твърдение от страна на КЗК. След като се получи позицията на отсрещната страна, КЗК трябва да прецени дали да глоби компанията. Тя на свой ред се обжалва в съда в 14 дневен срок.

Без конкуренти

"Според комисията дружеството е прилагало ценова преса спрямо конкурентите си чрез постепенно изменение на ценовите условия при продажбата на едро и премахване отстъпките за закупено количество, което може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията на пазарите на горива и да засегне интересите на потребителите", пише в съобщението на комисията.

"Ценова преса е налице, когато разликата между цените на долния пазар на предприятие с господстващо положение и цените на горния пазар, които то фактурира на конкурентите си, е отрицателна или недостатъчна, за да се покрият специфичните разходи за продажба на продукта на пазара надолу по веригата", обясняват още от КЗК.

През лятото на 2021 г. "Лукойл България" промени и част от условията си в договорите си за продажба на едро, като те предизвикаха силно недоволство от страна на големите складодържатели, като "в случай на експедиция на светли горива, освободени за потребление с начислен акциз на максимална акцизна ставка, се предоставя допълнителна търговска отстъпка с размер на 4 лв. на 1000 литра без ДДС". Това означаваше, че при покупка на гориво от "Лукойл България", ако то е предназначено за краен клиент - обект на дребно или ведомствена бензиностанция, се предоставя отстъпка от 4 лева. А отстъпка няма, когато горивото се транспортира от данъчен склад към данъчен склад под режим на отложено плащане на акциз. Или търговците на едро със складове бяха поставени в по-неизгодна позиция от крайните клиенти. "Няма как да купуваме по-скъпо от крайните клиенти и да сме конкурентни", коментираха тогава те.

Според комисията това поведение на "Лукойл България" представлява обща стратегия за ограничаване на търговията на едро на горива в страната с цел засилване на господстващото му положение на пазара на търговия на едро на горива.

И още по силни

КЗК за пореден път установява и очевидното: "Лукойл България" е част от вертикално интегрираната група "Лукойл", която оперира по цялата верига от производството на горива до крайната им реализация и притежава силно развита складова и транспортна инфраструктура, което представлява конкурентно предимство пред останалите дружества развиващи дейност на пазарите на горива в страната. Дружеството също така притежава висок пазарен дял и е пазарен лидер на пазар на търговия на едро с моторни горива в страната".

От тази година заради войната в Украйна и санкциите на Европа зависимостта от руската компания стана още по-голяма, като на практика заради по-високата цена на неруските горива внос на петролни продукти в страната почти няма. От бранша дефинираха вноса на горива като икономическо самоубийство, тъй като вносният продукт няма как да бие ценово руското гориво, произведено в България. А големите търговци се оплакаха също така от липсата на маржове на българския пазар.