🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кабинетът "Радев" прави масови и скоростни конкурси за директори в държавни фирми

Тихо и за 10 дни се търсят дългосрочни мениджъри за големи компании като ДКК, ВМЗ, БДЖ и т.н.

Последният служебен кабинет на президента Румен Радев с премиер Гълъб Донев скоростно уволни почти всички наследени директори на държавни институции и фирми
Последният служебен кабинет на президента Румен Радев с премиер Гълъб Донев скоростно уволни почти всички наследени директори на държавни институции и фирми
Последният служебен кабинет на президента Румен Радев с премиер Гълъб Донев скоростно уволни почти всички наследени директори на държавни институции и фирми    ©  Цветелина Белутова
Последният служебен кабинет на президента Румен Радев с премиер Гълъб Донев скоростно уволни почти всички наследени директори на държавни институции и фирми    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Досега са открити повече от 20 процедури за избор на членове на бордовете.
  • Смени в ръководствата се подготвят в ключови дружества към министерствата на икономиката и транспорта.
  • Управляващите в момента директори масово са назначени временно.

Серия от конкурси за нови директори в държавните фирми задвижи служебното правителство. Те са за избор на постоянни директори, след като кабинетът "Радев" подмени бързо и мащабно всички агенции и дружества с временни мениджъри. Сегашните конкурси са без какъвто и да е маркетинг към потенциални заинтересовани кандидати, а сроковете за подаване на документи са само 10 дни.

За последния месец са обявени процедури за избор на членове на бордовете на повече от 20 дружества, включително ключови компании към Министерството на икономиката и индустрията и Министерството на транспорта. Съобщенията са публикувани на сайтовете на ведомствата и на Агенцията за публичните предприятия и контрол, както и на уебстраниците на някои от холдинговите структури за дъщерните фирми.

Сред поредицата от управленски смени, които бяха предприети от редовни и служебни министри, в момента голяма част от бордовете са с временни директори - до организирането на конкурс. Практиката от последните месеци обаче показва, че дори и назначените със състезателна процедура ръководители могат да бъдат сменени.

Накратко, идеята състезателно да се търсят добри мениджъри за държавните дружества, а оттам и качествено трайно управление, е погазена. И то от уж временен кабинет.

Новите в икономиката

Директори се търсят на повечето основни компании към Министерството на икономиката и индустрията, включително на мастодонта Държавна консолидационна компания (ДКК), под чиято шапка са военни, строителни и други фирми. Част от обявите са от средата на септември и в момента са на етап оценка на кандидатите, други пък са съвсем нови и са публикувани след изборите. За всички срокът за кандидатстване е 10 дни. А целта е да се избере ръководство за постоянен 5-годишен мандат, тъй като фирмите масово в момента се управляват от временно назначени директори (пак от кабинета "Радев") до провеждането на конкурс.

Серията от конкурси очаквано започва с ДКК, като съобщението е от 15 септември, а подаването на документи вече е приключило. На практика служебният министър Никола Стоянов търси постоянни назначения за всичките 7 поста в съвета на директорите - 4-ма представители на държавата и 3-ма независими. Изпълнителен директор от август е Венцислав Димитров, който замести близката до Корнелия Нинова Смиляна Нитова.

Пак от 15 септември е обявата и за ръководство на Национална компания индустриални зони, където също предстои назначаване на цял нов борд от 5-има души. В момента изпълнителен директор отново е Антоанета Барес. Тя беше освободена от Корнелия Нинова в края на март и заменена от дългогодишния председател на Комисията за защита на конкуренцията Петко Николов, само за да бъде назначена отново на поста в началото на септември.

Фирмите на холдинга

Самата ДКК пък е обявила конкурси за директори на 5 свои дъщерни компании. В седмицата преди изборите (на 26 октомври) са открити процедури за избор на 5-има членове на бордовете на "Вазовски машиностроителни заводи" (ВМЗ) и "Кинтекс". И в двата конкурса вече има обявени списъци на допуснатите кандидати след проверка на документите, а интересът не е малък - до оценка са стигнали съответно 7 и 8 души. И в двете дружества бяха направени поредица от смени - от Нинова и от служебния министър, като сега директор на сопотския военен завод е Иван Стоенчев, а на оръжейния търговец - Пламен Пешев.

Една от най-скандалните компании на ДКК - строителната "Монтажи", която при правителството на Бойко Борисов получи инхаус договори за стотици милиони левове и ги превъзложи на частни фирми, също ще има нови директори. Там се търсят общо 3-ма нови членове - 2-ма представители на държавата и един независим член, като обявата е публикувана на 6 октомври и практически преди дни е приключило подаването на документи. Бордът на "Монтажи" беше разширен от 3-ма на 5-има членове в края на септември от служебния министър, а един от дотогавашните директори - Тихомир Димитров, беше освободен "незабавно". От новите попълнения е и изпълнителният директор Никола Начев.

Два дни след изборите е открит конкурс и за всичките петима членове на борда на "Ел Би булгарикум", като подаването на документи там вече е приключило.

Отворена за кандидатстване все още е последната обявена процедура. Тя е за един независим член на съвета на директорите на "Еко антрацит".

Нови конкурси и в транспорта

В другото министерство с много държавни дружества на сметката си - това на транспорта, също предстоят масови промени. Служебният транспортен министър Христо Алексиев обяви конкурси за 9 от дружествата за избор на членове на съвета на директорите на 19 октомври, които ще трябва да представят концепциите си за развитие на дружествата. Срокът за подаване на кандидатурите е 10 дни от публикуването на обявата включително. Или до другия петък.

В списъка са "Летище Пловдив", "Летище София", "Пристанище Бургас", "Български морски квалификационен център", "Холдинг Български държавни железници", "Транспортно строителство и възстановяване", "Съобщително строителство и възстановяване", "България хели мед сървиз".

От редицата отсъства Национална компания "Железопътна инфраструктура", където дълги години Христо Алексиев беше директор и отговаряше за изпълнението на проектите по оперативната програма. Конкурс за независим член на съвета на директорите на НКЖИ е обявен от Агенцията за публичните предприятия и контрол.

Все още няма коментари
Нов коментар