Италия може да национализира рафинерията на "Лукойл" в Сицилия

Руската компания отхвърли предложение за продажба от американска компания

Рафинерията Priolo, която е собственост на "Лукойл", изглежда все по-вероятно да премине в ръцете на държавата
Рафинерията Priolo, която е собственост на "Лукойл", изглежда все по-вероятно да премине в ръцете на държавата
Рафинерията Priolo, която е собственост на "Лукойл", изглежда все по-вероятно да премине в ръцете на държавата    ©  Reuters
Рафинерията Priolo, която е собственост на "Лукойл", изглежда все по-вероятно да премине в ръцете на държавата    ©  Reuters

Руската петролна компания "Лукойл" отхвърли предложението да продаде италианската си рафинерия на американската частна инвестиционна група Crossbridge Energy Partners. Решението рискува фалит на предприятието в Сицилия, което би довело до загуба на хиляди работни места. Това е и причината италианското правителство да се намеси в сделката, като ще провери всичко свързано с евентуалната продажба.

Търговецът на суровини Vitol е предложил финансиране на Crossbridge, за да помогне за придобиването на рафинерията Priolo. Предложената помощ идва, след като руската група изрази опасения относно способността на потенциалния купувач да плати цената на сделката.

Въпреки това, според няколко души, близки до преговорите, "Лукойл" продължава да не желае да продаде на американския фонд за изкупуване. Vitol беше готова да отпусне кредит на Crossbridge при процент, по-добър от този, който американската група би могла да получи от традиционен кредитор, тъй като щеше да се възползва от доставката на суров петрол за италианската рафинерия.

Преди избухването на войната в Украйна рафинерията се снабдяваше със суров петрол от различни страни, но кредиторите спряха да предоставят финансиране, след като ЕС наложи санкции на Москва. Това принуди рафинерията да разчита ексклузивно на своята руска компания майка за суров петрол. Пълното ембарго за внос на руски петрол влиза в сила на 5 декември, което би поставило рафинерията в още по-трудна за решаване ситуация.

Продажба на неруски собственици би позволила на завода да търси алтернативни източници на петрол. Рафинерията произвежда 22% от пътните горива в страната, като е отговорна за над 1000 работни места.

Министърът на икономическото развитие Адолфо Урсо обяви, че правителството работи, за да избегне спирането на завода, като национализацията е сред опциите, макар и да е последната такава.

Макар и да няма желание за национализация, тази опция изглежда все по-реалистична. Причината за това е нежеланието на италианските банки да финансират рафинерията, на която и трябват средства, за да може да закупи суров петрол. Генералният директор на италианската хазна Алесандро Ривера дори изпрати "успокояващо писмо" до финансовите институции в страната, като се смяташе, че това ще склони банките да отпуснат средства. Това не се случи.

Италия иска заводът да продължи работа

Рим има специални разпоредби срещу сливания и придобивания, които са тн "златни правомощия". Те дават възможност на правителство да наложи вето на сливания или продажби на компании, които се считат за стратегически важни. Правото на вето се използва предимно за предпазване от това компании, които защитават чужди интереси, да притежават ключови за италианската индустрия единици.

Правителството на министър-председателя Марио Драги използва тези права, за да постави условия по десетки сделки. Това е и една от големите разлики с предшествениците му, които страняха от тази практика.

Наскоро Урсо каза, че администрацията на премиера Джорджия Мелони ще продължи да използва подобни правила, за да запази националния интерес на страната.

Интерес към съоръжението на "Лукойл" не липсва, като за момента се споменава името на норвежката Equinor.