🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кои са наградените за устойчиви бизнес практики в конкурса ESG Awards на PwC

Общо 13 компании и личности бяха отличени за ESG стратегии, иновации, образователни програми, както и за личен принос в устойчивото развитие

Наградите бяха връчени на официална церемония във вторник вечер
Наградите бяха връчени на официална церемония във вторник вечер
Наградите бяха връчени на официална церемония във вторник вечер
Наградите бяха връчени на официална церемония във вторник вечер
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Големи компании от сферата на банковите услуги и телекомуникациите редом с по-малки иновативни технологични компании, неправителствени организации и вдъхновяващи с личния си пример и работа личности са сред отличените в първия по рода си конкурс за устойчиви бизнес практики ESG Awards. Наградите бяха връчени на официална церемония във вторник вечер от организаторите на инициативата - консултантската компания PwC, а "Капитал" е медиен партньор на събитието.

ESG практиките (екологично, социално и корпоративно управление) стават все по-важни за организациите в ЕС, като в следващите няколко месеца се очаква да бъде одобрена финално и новата Директива за отчитане на нефинансова информация (CSRD), която ще задължи средно големият и едрият бизнес в Европа да спазват устойчивите цели на съюза. Отвъд регулацията обаче самите организации все повече осъзнават важната роля и отговорности, която всяка от тях има по пътя към голямата глобална цел - въглеродна неутралност и забавяне на климатичните промени. А българският бизнес също е част от тази тенденция и в страната има немалко компании, които уверено въвеждат и развиват устойчиви практики.

В първото издание на конкурса се включиха близо 70 компании от 22 икономически сектора, като подадоха близо 80 кандидатури в четирите конкурсни категории - ефективни ESG стратегии, иновации за устойчиво развитие, образователни програми, както и личности, които инициират отговорни бизнес практики. Събитието привлече интереса на близо 250 гости, сред които бизнес лидери, ESG експерти, представители на различни бизнес организации и др.

"За нас ESG не състезание, в него няма печеливши и губещи. В момента, в който една компания е решила да подаде кандидатура и е решила, че има какво да сподели, тя вече е победител и заедно с нея победители сме всички ние, цялото общество", каза на събитието Албена Маркова, съдружник "Консултантски услуги" за Югоизточна Европа в PwC и ръководител на проекта "ESG Awards" за България.

Отличени обаче има, като първата категория "Стратегия", е била и най-оспорвана. В нея очаквано доминират и големите компании, много от които филиали на международни организации. Журито е оценило общо 31 кандидатури, като 10 от тях са били за вече реализирани ESG стратегии, а останалите - в процес или тепърва стартиращи. Особено добрата новина - над 80% от представените стратегии са с дългосрочни ESG цели, което показва и трайният ангажимент на компаниите към устойчиво развитие.

Ето и наградените в категорията:

  • ОББ - за стратегия в сектор "Финансови услуги"
  • Lidl България за стратегия в сектор "Търговия на дребно и потребителски стоки"
  • Фесто Производство - за стратегия в сектор "Индустриално производство"
  • Yettel България - за планирана стратегия в сектор "Телекомуникации"

Особено вълнуваща е категорията "Иновации", където компаниите представят своите новаторски решения, насочени към устойчиво развитие и намаляване на отрицателното въздействие върху околната среда - продукти, услуги, технологии и процеси. Получени са били общо 22 кандидатури, като повечето от тях са за вече реализирани иновации. Преобладавали са тези пряко или индиректно намаляване на въглеродните емисии и на използваните ресурси.

Отличените в категорията са:

  • Nasekomo - за "Game Changer Иновация"
  • MClimate - за "Иновация Зелени технологии"
  • Zero Wave - за "Стартъп иновация"
  • United Group - за "Иновативен подход за зелена енергия"

Две бяха наградите в категория "Образователна програма", в която организациите представят своите кампании, програми или инициативи за повишаване на информираността за ESG. Журито е оценяло 12 кандидатури, като 4 от тях - на неправителствени организации. Според подадената информация от участниците близо 9000 души са преминали през образователните програми към момента на регистрацията в конкурса, а други над 2000 се очаква да се възползват до края на годината.

Отличените в категорията са:

В специалната категория за личности, които успешно инициират, следват и подкрепят отговорни бизнес практики бяха връчени три отличия:

" Интересът към конкурса и получените кандидатури показват недвусмислено, че българският бизнес осъзнава важността на ESG и своята отговорност. Надяваме се чрез тази инициатива да сме успели да мотивираме все повече компании да работят както в името на бизнеса, така и в полза на околната среда и обществото", коментира Албена Маркова. Тя представи ключови резултати от конкурса в паралел с последното издание на проучването на PwC "The Net Zero Future50 report" за Централна и Източна Европа. От него стана ясно, че редом с добрите корпоративни и лични примери за устойчиво развитие, страната ни като цяло е по-назад от останалите държави от региона на Централна и Източна Европа по пътя към въглеродна неутралност и огромната работа в тази насока тепърва предстои.

Кандидатурите в конкурса са оценявани по специална методология, разработена от "PwC Полша" и "PwC България". Журито включваше независими експерти в областта на ESG, сред които доц. д-р Маню Моравенов, член на съвета на директорите и изпълнителен директор на Българската фондова борса; Джеф Джетър, aсоцииран директор в ЕБВР; гл. ас. д-р Марина Стефанова от СУ "Св. Климент Охридски"; Саша Безуханова, основател на MOVE.BG; Теодор Радонов, ръководител на представителството на групата на ЕИБ в България; Ивайло Станчев, управляващ редактор "Политика и икономика", "Капитал".

Водещ на церемонията по награждаване бе Деси Стоянова. Специално участие в събитието взеха Борис Бъндев и Александър Калинов - основатели на организацията Stray Sheep, чиято мисия е да популяризира жестовия език и да направи средата за глухите хора в България по-достъпна.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    eia16765421601163457 avatar :-|
    Predovic Emma
    • + 1

    This is one of my favorite articles because the information drift boss in the article is good and interesting. https://monkeymart.io/home

    Нередност?
Нов коментар