🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Американските компании са разделени за рецесията в страната

Силно развиващият се пазар на труда ще продължи да подкрепя потребителските разходи и през 2023 г.

McDonald's и Mondelez International смятат американския потребител за "устойчив", но други компании не са толкова сигурни
McDonald's и Mondelez International смятат американския потребител за "устойчив", но други компании не са толкова сигурни
McDonald's и Mondelez International смятат американския потребител за "устойчив", но други компании не са толкова сигурни    ©  Reuters
McDonald's и Mondelez International смятат американския потребител за "устойчив", но други компании не са толкова сигурни    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Данните за икономическите нагласи са много негативни, въпреки че реалната икономическа активност все още показва растеж.
  • През януари работодателите в САЩ са обявили над 100 хил. съкращения, но в страната са добавени 517 хил. работни места.
  • Компаниите, които са свързани с жилищния пазар, изпращат по-неблагоприятни послания.

Ръководителите на американските корпорации са силно разделени по отношение на шансовете на страната да избегне рецесията, тъй като противоречивите сигнали за лихвените проценти, пазарите на труда и потребителските разходи объркват бизнес перспективите за 2023 г., съобщава Financial Times. В средата на сезона на отчетите за четвъртото тримесечие инвеститорите, които се надяваха да получат ясен сигнал за перспективите пред икономиката на САЩ от най-големите бизнеси, останаха разочаровани.

Подготовка за поне лека рецесия

Компании, сред които Ford, McDonald's, UPS и US Bancorp, заявиха пред инвеститорите, че се подготвят за поне лека рецесия в САЩ. В същото време главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск отиде по-далеч, като миналата седмица заяви пред анализатори, че производителят на автомобили вероятно е изправен пред "доста трудна рецесия".

Въпреки това, дори когато големи технологични групи като Alphabet намаляват разходите си в условията на забавяне на рекламата, други компании, сред които American Express и General Motors, увериха анализаторите, че очакват САЩ да избегнат сериозен спад. От Caterpillar, които са един от главните производители на индустриални машини, заявиха, че техният пазар в САЩ "остава сравнително силен до момента".

"Засега може да се каже, че рецесията е в съзнанието на хората", сподели Дани Бахман, икономически анализатор в Deloitte. Данните за икономическите нагласи са много негативни, въпреки че реалната икономическа активност, измерена чрез увеличаване на броя на работните места, промишленото производство и продажбите на дребно, все още показва растеж", отбеляза той, прогнозирайки много бавен икономически растеж, но не и рецесия през първата половина на тази година.

Разделената картина на най-голямата икономика в света се появи, след като Федералният резерв забави темпото на увеличение на лихвените проценти, като същевременно посочи, че все пак ще трябва да увеличи допълнително разходите по заемите, за да овладее инфлацията. Доказателствата за забавяне на растежа се увеличават, като докладът на ISM от миналата седмица сочи, че производствената дейност на компаниите се е свила за трети месец през януари. Международният валутен фонд прогнозира, че растежът в САЩ ще спадне от 2% през миналата година до 1.4% през 2023 г.

От началото на годината съкращенията на работни места се разпространиха от Силициевата долина до Уолстрийт.

В продължение на няколко месеца ръководителите в различни отрасли изразяват по-голяма предпазливост по отношение на макроикономическите условия. Проучване на Business Roundtable от миналия месец установи, че доверието на изпълнителните директори е намаляло спрямо дългосрочната си средна стойност за първи път от третото тримесечие на 2022 г. Според доставчика на данни AlphaSense/Sentieo през ноември броят на споменаванията на "рецесия" от страна на изпълнителните директори по време на разговори за печалби е достигнал нивата от началото на пандемията.

Съкращенията се увеличават

От началото на годината съкращенията на работни места се разпространиха от Силициевата долина до Уолстрийт. Според оценки на Challenger Gray & Christmas, фирма за обучение и развитие на ръководители, през януари работодателите в САЩ са обявили над 100 хил. съкращения в сравнение с по-малко от 44 хил. през декември и 19 хил. година по-рано.

PayPal обвини "предизвикателната макроикономическа среда", обявявайки съкращенията на 2000 души. От FedEx заявиха, че ще освободят 10% от висшия си персонал, за да се съобразят по-добре с търсенето на клиентите, а Intel посочи "макроикономически насрещни ветрове" като обяснение за намаляването на заплатите на своя главен изпълнителен директор и други изпълнителни и ръководни кадри.

Подобни изявления обаче следват серия от по-мащабни от очакваното периоди на наемане и назначаване. В доклад на Министерството на труда на САЩ от миналата седмица се посочва, че в края на 2022 г. в страната е имало 11 млн. свободни работни места в сравнение с 10.46 млн. през ноември. Работодателите в САЩ не се съобразиха с прогнозите, като добавиха 517 хил. работни места през януари, което е почти два пъти повече от броя за декември.

"Работодателите, които си спомнят колко трудно беше да върнат работниците си, са обхванати от параноя от пандемия. Затова е логично, че въпреки заглавията на вестниците за съкращенията те все още са доста под историческите норми", твърди Беки Франкевич, който е президент на компанията за набиране на персонал ManpowerGroup. Силно развиващият се пазар на труда ще продължи да подкрепя потребителските разходи и през 2023 г., заяви Сачин Мехра, главен финансов директор на Mastercard.

McDonald's и Mondelez International също смятат американския потребител за "устойчив", като веригата за бързо хранене се присъедини към Procter & Gamble, заявявайки, че не вижда почти никакви доказателства за това, че клиентите им избират по-евтини варианти. Вместо да се стигне до спад в търговията, Starbucks съобщи, че през декември клиентите са похарчили рекордна средна сума на посещение.

Други компании обаче подкрепиха посланието на проучванията на потребителските нагласи, които показват, че американците стават все по-внимателни по отношение на дискреционните разходи, особено за стоки, а не за услуги като пътувания и хранене навън.

Докато икономистите на Morgan Stanley изтъкват, че потребителите, които затягат коланите, изчерпват излишните си спестявания, натрупани в началото на пандемията, компанията за облекло Hanesbrands определя нивото на търсенето като "слабо".

"Общият размер на разходите е забележително стабилен", заяви финансовият директор на Visa Васант Прабху пред анализатори миналата седмица: "Това, което се случва, е, че тъй като разходите за стоки се забавиха малко, разходите за услуги наистина компенсираха целия застой... Потребителите просто са променили начина си на харчене, но изразходват същата сума."

Компаниите, които са изложени на въздействието на жилищния пазар, забавян от повишаващите се лихвени проценти по ипотечните кредити, изпращат по-неблагоприятни послания. От Sherwin-Williams, която е една от най-големите американски компании за производство на бои, заявиха миналата седмица, че наблюдават "много трудна среда на търсене". При слаба предвидимост отвъд първите шест месеца на годината, каза главният изпълнителен директор Джон Морикис, "нашият основен сценарий за 2023 г. остава подготвяне за най-лошото".