🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кои професии ще бъдат заменени от AI

Изкуственият интелект се очертава като заплаха за някои работни места, но разкрива и нови възможности

Производството на автомобили вече достигна висока степен на автоматизация благодарение на Tesla.
Производството на автомобили вече достигна висока степен на автоматизация благодарение на Tesla.
Производството на автомобили вече достигна висока степен на автоматизация благодарение на Tesla.    ©  Lenny Kuhne
Производството на автомобили вече достигна висока степен на автоматизация благодарение на Tesla.    ©  Lenny Kuhne
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Изкуственият интелект вече навлиза в производството, автоматизирайки част от процесите
  • Публичният сектор също може да се възползва от AI, за да подобри образованието и здравеопазването
  • В сектора на услугите чатботовете имат най-голям пробив, замествайки най-нископлатените професии.

Въпреки удивлението, което предизвика чатботът на OpenAI през последните няколко седмици, изкуственият интелект все още не е достигнал до нивата на пълна автономност. Според проучване на AI Impacts през 2022 г. сред експерти в областта на изкуствения интелект човечеството има около 50% шанс да достигне "висока степен на изкуствен интелект" през следващите 35 години или до 2057 г. Какво означава това? Най-общо казано, това е машина, която ще може да изпълнява всички дейности по-ефективно и по-евтино от човека, независимо за какво става въпрос. Модел или машина, която ще е добра не само в писането на текст или правенето на картинки, а във всяка човешка дейност. Кои тогава ще бъдат първите професии и сектори, които ще бъдат най-засегнати от развитието на технологията?

Най-голямо въздействие към момента се забелязва върху професиите, които включват рутинни изчисления, повтарящи се задачи и в сектори, които разчитат в голяма степен на анализ на данни за вземане на решения: изчисляване на риск и оптимизиране на операциите.

Нова сцена, стари идеи

Въпреки че още през първата половина на миналия век британският математик Алан Тюринг задава въпроса дали машините могат да мислят, изкуственият интелект все още е сравнително нова сфера. За последното десетилетие академичните публикации, свързани с изкуствен интелект, се увеличиха над пет пъти. Броят на подадените патенти, свързани с изкуствен интелект, също се е увеличил над 30 пъти от 2015 г. досега, като близо две трети от тях са регистрирани в Азия.

Напредъкът обаче не се случва туко така. Патентите и проучванията се подготвят от кадри, които заливат пазара с все по-големи темпове. Всеки качествен университет вече предлага програми, свързани с изкуствен интелект. В Софийския университет подобни програми се предлагат както във Факултета по математика и информатика, така и в Стопанския факултет, където насоката е изцяло върху бизнес приложения, без да се набляга твърде много върху математиката. Според проучвания на Станфордския университет един от пет студенти в категория "компютърни науки" завършва програма, свързана с изкуствен интелект.

Изкуственият интелект е в процес на развитие, но част от последиците за икономиката вече се забелязват. Технологията е все по-широко прилагана в най-различни индустрии, от отбраната до производството, за да увеличи ефективността и да подобри качеството на труда.

Робокоп за миене на чинии

Производството и транспортът се очаква да бъдат най-значително засегнати от приложния изкуствен интелект. Вижданията на Илън Мъск и прогресът на Tesla са пример за развитието и в двете посоки. Автомобилите на Tesla се произвеждат с висока степен на автоматизация и могат да се движат по някои пътища без нужда от шофьор зад волана. Според проучване на McKinsey до 2030 г. използването на роботи в производствените линии може да намали разходите на производителите с до 20%, което според оценките на анализаторите може да остави без работа между 75 млн. и 375 млн. души, или между 3 и 14% от глобалната работна сила.

Автономните превозни средства ще имат огромно въздействие върху логистичната и транспортна индустрия, като на теория може да увеличат безопасността и да намалят разходите за транспорт и заплати. Приложенията имат отражение върху цялата логистична верига, от складовете до доставките на стоки. Въпреки това въвеждането на автономни превозни средства ще предизвика и проблеми като по-малко търсене за шофьори, но може би по-голяма необходимост от монтьори или поддръжка, които да поправят превозното средство, ако възникне проблем по време на движение.

И без това знае всичко за мен

Съвсем логично е изкуственият интелект да се използва и в публичния сектор. Правителствата могат да подобрят ефективността и прозрачността в различни области на управлението на държавата. Например AI може да бъде използван за събиране и анализ на големи количества данни за опазване на околната среда и борба срещу изменението на климата, за предвиждане на икономически тенденции, за оптимизиране на процесите в здравеопазването и други.

Образованието и здравеопазването са два от публичните сектори, които могат да спечелят най-много от приложението на технологията. Бележници, книжки, документи - всичко това може да се анализира в база с данни, с което да се индивидуализира подходът към всеки гражданин, било то пенсионер, ученик или в активна възраст.

В здравеопазването AI може да използва данни за предвиждане и диагностициране на редица заболявания, докато същевременно оптимизира процесите в лечебните заведения: например по-бързо настаняване и по-ефикасно лечение. Училищата могат да използват изкуствен интелект за изготвянето на програмите и оптимизиране на оценяването. Това не означава, че няма да има нужда от медицински сестри или учители, а просто по-оптимизирани процеси, които са от съществено значение за дългосрочното развитие на всяко общество.

Машината на твоите услуги

Секторът на услугите ще бъде най-значително засегнат от изкуствения интелект. AI вече замества част от професиите с най-ниска добавена стойност, като например комуникация и поддръжка на клиенти, заради развитието на чатботовете. Това позволява на компаниите да използват AI, за да реагират в реално време, което подобрява до известна степен качеството на обслужване и намалява операционните разходи. Все още обаче изкуственият интелект не може да се справи с всички видове запитвания.

Разбира се, технологията няма как да замести всички. Въпреки че някои професии може да отпаднат, това също така ще доведе до появата на нови възможности в други сфери. Според анализаторите важното е залагането на етични стандарти при използването на изкуствения интелект за подобряването на качеството на живот, а не понижаването му. Както казва Стивън Хокинг: "Може да не сте човек, който мрази и гази мравки, но ако отговаряте за хидроелектрически проект и има мравки в областта, която ще бъде наводнена, това доста е зле за мравките. Нека да не поставяме хората в положението на тези мравки."