"Хюстън, нямаме проблем": Първият полет на "Дронамикс" е успешен

Цената на акциите на дъщерното дружество на BEAM поскъпнаха с около 5%

От IPO-то през декември 2021 г. акциите на "Дронамикс кепитъл" са поскъпнали с над 300%, което показва сериозен интерес от страна на малките инвеститори.
От IPO-то през декември 2021 г. акциите на "Дронамикс кепитъл" са поскъпнали с над 300%, което показва сериозен интерес от страна на малките инвеститори.
От IPO-то през декември 2021 г. акциите на "Дронамикс кепитъл" са поскъпнали с над 300%, което показва сериозен интерес от страна на малките инвеститори.    ©  Dronamics
От IPO-то през декември 2021 г. акциите на "Дронамикс кепитъл" са поскъпнали с над 300%, което показва сериозен интерес от страна на малките инвеститори.    ©  Dronamics
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Компанията обяви, че летателният апарат е изминал около 20 км за 10 минути полет от летището в Балчик
  • "Дронамикс" няма да продава дронове, а ще предлага услуги в сферата на доставките
  • Компанията трудно може да бъде оценена, тъй като няма приходи от оперативна дейност

Статията е обновена в 15:35 ч.

София, Лондон, Балчик. Общото между трите града е първият полет на основаната от българи Dronamics, компания за доставки на товари по въздух. На 25 май регистрираната във Великобритания компания обяви, че дронът прототип "Черният лебед" е извършил кратък полет в Балчик. Акциите на регистрираното в София дъщерно дружество "Дронамикс кепитъл" поскъпнаха с около 5% след новината на BEAM - пазара за растеж на малки и средни предприятия.

Данил Джоргов, директор за връзки с инвеститорите на "Дронамикс кепитал", не посочи пред "Капитал" стойността на прототипа, добавяйки, че не е запознат в подробности с техническите данни за полета като разход за гориво. "Целта на компанията е да бъде "Спиди" във въздуха", тоест да управлява верига за доставки, а не да продава апаратите", казва Джоргов, като добавя, че за серийното производство още не е избран метод.

Дългоочакваният полет

От "Дронамикс" обявиха, че около 6:30 сутринта българско време от летището в Балчик летателният апарат е преминал около 20 км за 10 минути на височина от около 600 метра. Дронът, чийто обсег според компанията е около 2500 км и максимална скорост от 200 км в час, се сравнява като товароспособност с малък бус. Според проспектите, разпространени от компанията, той може да каца "на всякакъв вид терен", като има нужда от кратка писта - около 400 метра, а самият полет е управляван дистанционно от двама пилоти плюс един наблюдател. Въпреки снимките от събитието все още няма качено видео от полета на страницата на компанията.

Дотук стигат известните с "Черния лебед". Техническите характеристики, оповестени от Dronamics, могат да се видят на сайта на компанията, като за направата на апарата се използват предимно "въглеродни влакна". Не става ясно какъв е разходът за полета, но е ясно, че използваното гориво е синтетично. През октомври БТА предаде, че Zero Petroleum, британска компания, ще бъде доставчик на горивото, чиято цена също не е ясна. Стойността на прототипа не се посочва, но Джоргов казва, че цената ще бъде по-ниска при серийно производство, като най-вероятно ще бъдат използвани 3D принтери.

Две дружества, един дрон

На декември 2021 г. по време на първично публично предлагане (IPO) "Дронамикс кепитъл", основана през същата година и регистрирана в София компания, набра 5.9 млн. лв. от инвеститорите в България през BEAM. Още тогава "Дронамикс кепитъл" обяви, че 90% процента от средствата (5.3 млн. лв.) ще бъдат инвестирани в лондонското дружество - Dronamics Global Ltd.

През февруари 2023 г. Dronamic Global съобщи, че общо външните инвестиции в компанията са достигнали 40 млн. долара, след като обяви непосочено като размер финансиране от инвестиционния фонд на Обединените арабски емирства Strategic Development Fund (SDF). Капиталовите инжекции в дружеството, както и тези на индивидуалните инвеститори чрез "Дронамикс кепитъл" са под формата на SAFE инструменти, които на по-късен етап трябва да бъдат конвертирани в дялови инвестиции.

По-рано през годината от компанията съобщиха, че до юни очакват да стартират финансиране в рунд от Серия А, като след неговото завършване ще се формират дяловете на досегашните инвеститори. За предстоящия рунд вече има сигурен инвеститор в лицето на Европейския съвет за иновации (EIC), който ще участва с 12.5 млн. евро, след като през ноември 2022 г. вложи 2.5 млн. евро безвъзмездни средства в Dronamics.

Цената на един дрон

Тъй като става дума за тестов полет на дрон, който се проектира от близо десетилетие, реално "въздушният "Спиди" все още не генерира приходи и трудно може да се прецени каква е оценката на компанията. Пазарната капитализация на българското дъщерно дружество е над 16 млн. лева, след като цената на акциите поскъпна тройно от листването насам, а за последната година с близо 50%. Данните от британския търговски регистър показват, че към 30 април 2022 г. в балансите си Dronamics държи 9.7 млн. паунда под формата на SAFE (Simple Agreement for Future Equity) инструменти.

През април 2023 г. анализаторите на "Елана" публикуваха на блога си статия, в която посочват, че оценката на "Дронамикс глобъл" е поне 53 млн. лева спрямо финансовия отчет на "Илевън кепитъл" към 31 декември 2022 г. "Илевън кепитъл" е частен инвеститор, чиито книжа се търгуват на БФБ, и е сред ранните инвеститори в компанията за дронове, като според последния отчет държи около 6.3% в "Дронамикс" спрямо посочената оценка, която се е повишила 4.5 пъти през 2022 г. От "Елана" посочват, че за същия период, през който "Илевън" увеличава оценката си за "Дронамикс" от 12 млн. лв. до 53 млн. лв., щатският технологичен индекс NASDAQ губи близо една трета от стойността си.

Q&A

Северина Грозева, директор "Връзки с обществеността", Dronamics Global



Какво гориво използвахте за тестовия си полет?

Стандартно гориво, но предвиждаме и алтернативи, свързани с въглеродни технологии. Разходът е сравним с този на стандартен лек автомобил.

Колко ще струва производството на "Черния лебед"?

Прототипът се изгражда от години, като много от частите са правени специално за него. Не е ясно каква ще бъде стойността на модела, но целта е първата бройка от серийното производство да бъде готова до края на 2023 г., като за производител е избрана компания от Австралия, но се търсят и други опции.

На какъв етап сте от финансирането?

В момента тече Серия А на финансиране. Не е ясно кога процесът ще бъде финализиран, но успешно извърешният тестови полет може да ускори процедурата в наша полза.
Все още няма коментари
Нов коментар