🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Следващите 30 | Бъдещето на авиацията - между нетърпението и притеснението

   ©  Никола Андреев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тодор Иванджиков е председател на Асоциацията на Българската авиационна Индустрия, собественик на IAS, която осъществява консултантска дейност в целия свят

Може би е странно, но в най-технологичния отрасъл, какъвто е авиацията, през последните 30 години не са се случили толкова революционни неща. И това е така, защото промените в авиацията стават бавно заради всички тестове и изпитания, през които се преминава, за да бъдат внедрени. В авиацията преди всичко се прилага принципът Safety first.

Но какво можем да очакваме да се случи в бъдеще в авиоиндустрията - основно в няколко насоки.

Пътнически и карго самолети

Напълно вероятно е в конструктивен план композитните материали да заменят дуралуминия като материал напълно. Проблемите, които имаха производителите на композитни самолети през последните години, започнаха да се изчистват, свързани с технологиите и материалите. Един от основните проблеми беше с пукнатините от надуването (дишането на херметичната част на самолета). Той вече е решен и последните модели самолети са почти изцяло композитни. Самолетите, изградени от такива материали, са по-леки и по този начин могат да пренасят повече товар и да плащат по-малки летищни такси. Така че ерата на тежки и "железни" самолети си отива. Така се пестят природни ресурси, които така или иначе намаляват - държавите ще трябва да приоритизират кое за какво ще се ползва, като едно от тях е алуминият.

Формата на корпуса също се очаква да бъде променена, особено за самолетите на междуконтинентални полети. Там най-важни са скоростта на самолета и комфортът на пътника. През следващите 30 години ще има свръхзвукови самолети с друга форма като крило или подобно на конкорда, които са вече готови като разработка. Може би ще има двукорпусни самолети за повече пътници и товари, но за такива трябва първо да се подготвят и летищата, както направиха за "Ербъс А380". За самолетите, които ще покриват континенталните полети, се очаква да има разделение. 40-70-местните самолетите за регионални полети вероятно ще изчезнат до 30 години. Те ще бъдат заместени от еднопилотни, а може би и безпилотни летателни апарати като VTOLs (Vertical Take-off and Landing).

Самолетите, които са до 20 места, ще могат да се резервират на принципа на Uber. Това ще доведе нуждата за повече малки летища и площадки за кацане като Verti ports, по което Европа вече работи и изгражда. Между другото България трябва да започне да възстановява тази инфраструктура, вместо да закрива малки летища и да ги превръща в соларни паркове и индустриални зони. Това ще спести в бъдеще сериозен ресурс.

Авиационният двигател

През последните десетилетия той не се е променил много като структура и работа, защото основните иновации по него бяха, за да се намали разходът на гориво с различни доработки на турбореактивните двигатели, но не се появи нищо, заради което да кажем "Уау". Двувални, тривални двигатели с вътрешно горене със структура компресор, горивна камера и турбина е всичко, което изчерпва видовете двигатели в голямата авиация.

Сигурно е, че до 30 години ще се появи принципно нов двигател. Той ще дойде с внедряването на новите горива, защото времето на керосина си отива. Той ще бъде заменен от биогорива, водород, слънчева енергия и други. Това означава, че самолетният двигател на бъдещето ще е с по-малък обем гориво и много по-голям КПД.

През следващите 30 години ще има свръхзвукови самолети с друга форма като крило или подобно на конкорда, които са вече готови като разработка. Може би ще има двукорпусни самолети за повече пътници и товари, но за такива трябва първо да се подготвят и летищата, както направиха за "Ербъс А380".

Досега керосинът беше основното гориво, с което летяха самолетите, като в последните години чрез различни регулации се внедряваха биогоривата, които ще се наложат като основно гориво през следващите десетилетия. Следенето и намаляването на въглеродните емисии е цел номер едно на индустрията, таксите се увеличават, полетите на кратки разстояния се ограничават и това води до спешни решения с какво да бъдат заменени горивата на петролна основа.

При по-малките самолети (General Aviation) започнаха да се мислят и внедряват нови технологии, за да се придвижват с електрическа и слънчевата енергия, както и модификации за използването на водорода като основно гориво.

При големите машини до 30 години със сигурност водородът ще замести керосина и големите производители на самолети и двигатели работят върху такива системи усилено. В един глас "Боинг" и "Ербъс" посочват 2050 година, когато напълно ще преминат на водород като гориво.

Дотогава ще се мине през устойчивите горива (SAF), които вече са в производство, ползват се и има полети, осъществени само с такова гориво, което отделя значително по-малко въглеродни емисии, като се достига до 80% по-малко такива. Това обаче води до увеличаване на цената на летателния час драстично, така че не се учудвайте защо цените на билетите не спират да растат.

Новите горива водят и до промени в горивните системи на самолетните двигатели, които трябва да се сертифицират, което е дълъг и сложен процес, за да се избегнат течове, които са опасни при водорода.

"Има ли пилот в самолета"

Ще има ли пилоти, или ще минем на изкуствен интелект управление? Със сигурност пътническите самолети ще останат само с един пилот. И сега се тестват самолети и се правят полети, където човекът въобще не се намесва по време на целия полет. Проблемът е по-скоро психологически, отколкото технически - пътникът все още не може да се довери на безпогрешността на компютрите и самолетните системи. Но пък е напълно възможно след 30 години този психологичен проблем да бъде преодолян, защото и сега оборудването на самолетите е вече почти готово, за да се лети без човешка намеса.

На конференция в Кьолн тази година се обсъждаше, че към 2030 година може да се пуснат първите безпилотни карго самолети, управлявани от земята. Тук обаче думата имат и застрахователите. Най-вероятно превозите над водни пространства ще станат редовна практика, но на населени места ще отнеме още време.

Летищата

Те са част от авиационната индустрия, където тенденцията е да се намали до минимум човешкият фактор. До 30 години, а може би и много по-рано, на аеропортите няма да има да човешки персонал, който да засичаме от влизането на летището до борда самолета. Всичко ще е на самообслужване, а проверките за сигурност ще са скенери, камери, датчици и други технологични решения, така че всичко да става максимално бързо.

От играчка до бойно средство

Модерната тема в авиационната индустрия през последните години са дроновете и безпилотните летателни средства, които от играчки вече се превърнаха в превозни и бойни средства.

В последно време в цял свят се разработват различен вид карго дронове за различен вид товар и нужди за цивилния и военния пазар. Те вече се използват в селското стопанство, за гасене на пожари, за охрана на граници и обекти, за медицински нужди, във войните за жалост, както и в много други отрасли.

Със сигурност логистиката на близки и не само близки разстояния ще става с безпилотни средства с електрическа и слънчева енергия. "Дронамикс" е една от компаниите в България, която работи последните години усърдно да се наложи на пазара за превоз на товари до 350 килограма на разстояния до 2500 км с техния безпилотен апарат. Със сигурност доставките по домовете или до пунктове ще стават основно с дронове.

Батмобили за масова употреба

В бъдеще летящите коли и мотори за лични нужда ще са масови и затова се подготвят необходимите регулации. С това значително ще подобрим чистотата на въздуха в градовете, за което се борим последните години. Много е важно да се изготвят внимателно правилата и софтуерите, с които да се управляват и контролират тези летателни средства, за да намалим до минимум инцидентите, защото, както сме гледали по фантастичните филми преди години, небето ще се изпълни с такива летящи апарати, които наричаме VTOL UAV (Vertical Take off and landing unmanned aerial vehicle). За тези превозни средства ще трябва да се изградят много площадки (Verti ports).

Със сигурност ще трябва да се изградят и такива обществени паркинги и сервизи, което ще е основен проблем в градовете, които вече са презастроени. Въобще интересни времена идват и някои ги очакваме с нетърпение, а други с притеснение. Със сигурност ще има изненади, но кой не обича приятните изненади.