🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнес лидерите вече не се притесняват от инфлацията, а от AI и климата

Близо половината от изпълнителните директори, участвали в проучване на PwC Global, смятат, че компаниите им са застрашени, ако не успеят да се променят до десет години

Изкуственият интелект ще подобри качеството на продуктите и услугите на много компании, но ще създаде и нови рискове, посочват мениджърите.
Изкуственият интелект ще подобри качеството на продуктите и услугите на много компании, но ще създаде и нови рискове, посочват мениджърите.
Изкуственият интелект ще подобри качеството на продуктите и услугите на много компании, но ще създаде и нови рискове, посочват мениджърите.    ©  Unsplas.com
Изкуственият интелект ще подобри качеството на продуктите и услугите на много компании, но ще създаде и нови рискове, посочват мениджърите.    ©  Unsplas.com

Глобалните бизнес лидери са по-оптимистично настроени за икономическия растеж тази година, но са по-притеснени за дългосрочното оцеляване на своите компании. Така накратко могат да се обобщят резултатите от 27-oтo годишно проучване на РwС сред изпълнителни директори от цял свят. Близо половината от мениджърите се опасяват, че ако техните бизнеси не се трансформират и не успят да се приспособят към глобалните тенденции, само след 10 години те вече може да не са жизнеспособни.

След като миналата година песимизмът на бизнес лидерите за икономиката достигна връхна точка - близо три четвърти прогнозираха влошаване - изглежда, според тях най-лошото вече е преминало. Сега положителните очаквания се удвояват от 18% на 38%, а притесненията за инфлацията и макроикономическата нестабилност постепенно избледняват. Въпреки това негативните нагласи все още имат превес, като 45% от участниците в допитването се подготвят за по-слаба икономическа активност през следващите 12 месеца.

Сравнително по-положителните нагласи за активността са в синхрон с плановете на компаниите за наемането на служители - 39% от работодателите планират да увеличат персонала си с поне 5% през следващите 12 месеца.

В повечето региони по света мениджърите са по-скоро оптимисти за местните перспективи за растеж. Тревожно изключение обаче са именно най-развитите икономики, където негативните прогнози преобладават пред положителните - 48% срещу 32% в Западна Европа и 52% срещу 31% в Северна Америка.

Според изпълнителните директори най-големите рискове, свързани с икономиката, постепенно отшумяват. Делът на компаниите, които смятат, че са застрашени от висока инфлация и макроикономическа нестабилност, намалява съответно от 40% и 31% до 24% и в двата случая. Въпреки продължаващите военни конфликти и разгарянето на нови такива бизнесите вероятно постепенно приспособяват своите операции и вече се чувстват по-малко уязвими и по тази линия (18% вместо 25% през 2023 г.).

Поглед към бъдещето

Ако нагласите в краткосрочен план са обнадеждаващи, то тези за по-далечното бъдеще са по-тревожни. "Бизнес лидерите са все по-малко загрижени за макроикономическите предизвикателства и все по-фокусирани върху революционните решения в техните индустрии. Въпреки нарастващия оптимизъм за глобалната икономика бизнес лидерите са по-песимистично настроени относно перспективите за печалба на собствените им компании. Те осъзнават по-ясно нуждата от фундаментална промяна", казва Боб Мориц, председател на глобалната мрежа на PwC.

Близо половината (45%) от участниците в допитването се притесняват, че компаниите, които управляват, няма да са жизнеспособни след десетилетие, ако не се трансформират. Делът се увеличава в сравнение с миналата година, когато беше 39%. В много по-голяма степен застрашени се чувстват по-малките компании, показват резултатите.

97% от бизнес лидерите посочват, че през последните 5 години вече са предприели някакви стъпки, за да променят начина, по който създават, предават и измерват стойност. Три четвърти са предприели поне едно действие, имащо сериозно отражение върху бизнес модела им.

Мегатенденциите - технологии, климат и потребителски нагласи

Най-важните фактори, които могат коренно да преобърнат бизнес модела на компаниите, според мениджърите са технологиите и промените в потребителските предпочитания. В топ 5 влизат още държаните регулации, действията на конкурентите и климатичните промени. Всички те се очаква да имат още по-силно влияние, отколкото през последните няколко години.

Независимо в каква посока, мнозинството от бизнес лидерите вярват, че през следващите три години AI значително ще промени начина, по който тяхната компания създава, предава и измерва стойност. Според някои той ще донесе положителната промяна изключително бързо и ще подпомогне ефективността, иновациите и бизнес трансформацията: 58% от анкетираните очакват AI да подобри качеството на техните продукти или услуги. Други обаче отчитат, че изкуственият интелект поражда и нови рискове, свързани с киберсигурността, дезинформацията, правните задължения и репутацията на компаниите. Една четвърт от компаниите предвиждат да съкратят поне 5% от персонала си заради AI технологиите още тази година, но ефектите се очаква да бъдат компенсирани от цялостната тенденция за повече работни места и наемане на служители.