🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Луксозните чанти, които носят доходност

При какви условия можете да удвоите инвестицията си в дамска чанта и кои са най-подходящите модели и цветове

House of Vintage е един от малкото магазини за втора ръка луксозна мода в България, който и гарантира автентичност на продуктите
House of Vintage е един от малкото магазини за втора ръка луксозна мода в България, който и гарантира автентичност на продуктите
House of Vintage е един от малкото магазини за втора ръка луксозна мода в България, който и гарантира автентичност на продуктите    ©  Надежда Чипева
House of Vintage е един от малкото магазини за втора ръка луксозна мода в България, който и гарантира автентичност на продуктите    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • В последните 10 години чантите на Hermès и Chanel претърпяха скок в цените с около 83%.
  • Ограниченото производство и дългогодишни списъци с чакащи принуждават колекционерите да платят в пъти по-високи цени на вторичния пазар.
  • За да запази обаче стойността си една чанта, тя трябва да е от определена марка, модел и дори цвят.

Когато се говори за инвестиции, вероятно си представяте акции на фондовата борса, злато, криптовалути и дори изкуство. Но за нарастващ брой хора най-лишеният от риск начин да инвестират парите си е като ги вложат в друг вид колекционерски предмети - марковите чанти.

И колкото и изненадващо да звучи, ако през последното десетилетие фондовият пазар нарасна с около 170%, а златото с над 50%, то някои от цените на чантите Chanel достигнаха ръст над 100%, а култовата за френската модна къща Hermѐs Kelly, вдъхновена от Грейс Кели, отбеляза над 130% ръст, дотолкова, че Credit Suisse включва и двете марки в списъка си с активи с най-ниска волатилност на пазара.

Намери ми "Бъркин"

Днес най-желаните артикули на двата френски бранда, класическата чанта на Chanel и Hermès Birkin, започват от около 10-15 хил. долара, ако въобще успеете да се доберете до тях в самия бутик. А цената на същите модели в момента, в който са извън пределите на магазина, често се покачва двойно. Подобни са тенденциите и при луксозните часовници Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet, чиито цени на вторичния пазар често са над тези в магазина.

Един от движещите фактори зад пазара на луксозни чанти е именно недостигът - модните къщи поставят строг контрол върху това кой може да купува чантите и кога, което води до огромно търсене на вторичния пазар, където често срещана е спекулацията с цените. Hermѐs Birkin и Kelly поскъпват в гардероба с между 10 и 20% годишно, в зависимост от конкретния модел, цвят и наличност.

В някои случаи, особено за много редки модели, оценката може да бъде дори по-висока - моделът Himalayan Birkin от крокодилска кожа на Hermès, която отдавна се счита за най-колекционерската чанта в света, често се търгува за над 100 хил. долара. А най-скъпата до момента чанта Birkin Sac Bijou от бяло злато и диаманти, от която има само три изработени бройки, е обявена с цена 2 млн. долара според Sotheby's.

Но за тези, които търсят ръст от около 10% на годишна база, най-подходящи са класическите чанти, които са емблематични за двете марки. Други модни къщи също предлагат модели, които се търсят и на вторичния пазар, но там гаранцията за възвръщаемост е много по-ниска.

За Hermѐs това са Birkin и Kelly, a при Chanel класиките включват Classic Flap и 2.55, чиято стойност се покачва с между 5 и 15% годишно. И макар, когато са чисто нови, чантите да имат гарантирано висока стойност дори да се носят с години, стойността на определени модели може да се удвои или утрои от първоначалната им цена на дребно въпреки белези на носене. Причината е, че доста купувачи нарочно търсят употребявани чанти Birkin, които са износени, за да излъчват аура на богатство от поколение. Но има няколко основни правила, по които да се водите, ако купувате с цел инвестиция.

В кои чанти трябва да се инвестира

Няколко са ключовите фактори, които трябва да се вземат предвид при закупуването на чанта с цел инвестиция, за да се гарантира висока възвръщаемост.

1. Марка и ексклузивност: Chanel, Hermes и понякога Louis Vuitton и Dior са известни с модели, които запазват или дори увеличават стойността си с времето. Лимитирани колекции, редки цветове или чанти, свързани със значими събития и колаборации с артисти, имат потенциала да бъдат особено ценни.

2. Състояние: Чантите, които са в безупречно състояние и имат оригинални опаковки (кутии, торби за прах), а и паспорт за автентичност, запазват или увеличават стойността си най-успешно.

3. Какво се търси: Чанти, които са много търсени или са станали емблематични за марката, е по-вероятно да се продадат на по-висока стойност, отколкото са закупени в магазина. Гарантирано добра инвестиция са модели в неутрални и класически цветове, които ще се търсят и в бъдеще.

4. Канал за покупка: Купуването от проверени източници е от решаващо значение за гарантиране на автентичността на чантата. Вторичният пазар също може да предложи инвестиционни възможности, но крие риска да закупите фалшификат.

Консервативният български клиент

Препродаването, а и намирането на използвани маркови чанти в добро състояние в България е много по-трудно, затова и инвестициите в подобен актив на местния пазар са рядкост. Магазините, които гарантират автентичността на продуктите си, са още по-малко, а дори и в такива стойността на чантите е по-ниска, защото търсенето не го позволява.

Людмила Иванова, която преди година и половина отваря бутика за използвани находки от висок клас House of Vintage, разказва на "Капитал", че пазарът в страната е млад и голяма част от българските клиенти търсят евтини находки, когато посягат към използвана вече мода, а пък още по-рядко се разделят с най-ценните си чанти и дрехи, защото тук стойността им пада, а не се покачва, както може да става с определени модели в чужбина.

Магазинът, който се намира в столичния квартал "Лозенец", предлага на хората да оставят предмети за продажба в него, с които искат да се разделят, но все още са в добро състояние, а ако след няколко месеца все още не са закупени от друг, да си ги получат обратно.

"Цените определяме заедно с клиента, като ги обсъждаме спрямо марката, как върви на пазара този модел, колко е рядък и какво е състоянието му. House of Vintage запазва 25% от продажната цена и поема грижата да рекламира продукта, за да се предаде нататък успешно", разказва Иванова. Най-важно за запазването на високата стойност на дадена чанта, казва тя, е моделът да е класически, да е в запазено състояние без видими белези и да идва с паспорта си за автентичност, касов бон или друг документ, доказващ нейната автентичност.

"Важно е клиентите да си дават сметка, че при продажба на модел, който не е култов и много рядък, вероятността е, че ще изгубят голяма част от инвестираните в него средства, независимо от неговото състояние. Но с препродаването освобождават място в гардероба си и изкарват достатъчно, за да си купят нещо ново", добавя Иванова.

Възходът на ментетата

Пазарът за използвани чанти обаче крие своите рискове. В последните 10 години все по-широкоразпространени и добре изработени станаха фалшиви чанти, произведени най-вече във фабрики в Китай, които дори асистенти в самите бутици не могат да различат от оригиналите. През 2016 г. жена от Щатите беше осъдена за закупуване на дизайнерски чанти на стойност около 400 хил. долара от универсални магазини, връщането на висококачествени техни копия и препродаването на истинските чанти за печалба.

В провинцията Гуанджоу, откъдето се смята, че произхождат по-голямата част от световните суперфалшификати, някои производители пътуват до Италия, за да се снабдяват от същите кожени пазари като самите марки, а други купуват истинските чанти, за да проверят как е изработен всеки шев.

"Капитал" се свърза с търговец на суперфалшификати, който продава китайски чанти онлайн на клиенти от Сърбия, Черна гора, Македония и България, и разказва за качеството, цените и доставките на висок клас фалшиви чанти. "Има три вида качество - нисък, среден и висок клас, като всяко зависи от кожата, обработката на шевовете, изписването на логото и други", описва той, като обяснява, че цените на нисък клас копия на Hermes и Chanel започват от 65 - 100 евро, но добрите копия, които се шият на ръка, могат да достигнат дори 2500 евро.

Работи с търговец в Китай, който има достъп до различни фабрики и при запитване предлага по няколко опции, от истинска и екокожа, с ръчно изработени шевове и други. "Оттам работят с доставчик, на когото аз плащам на килограм при пристигането на стоката, която често идва за около 2-3 седмици от Пекин, откъдето се изпращат всички поръчки", разказва търговецът. "Най-често чантите продавам с надценка около 150 - 200%, ако нещо струва 150 евро, го предлагам за 500 или 600, с което покривам доставката и взимам печалба", добавя той.

Търсенето, разказва, зависи от сезона и пазара, като в България уточнява, че се търси по-малко и обикновено клиентите се отказват заради високата цена. Има и клиенти, които досега са носили оригинални чанти, но с повишаването на цените им в последните няколко години са се обърнали към висок клас фалшификати.

"Забелязвам, че повечето ми клиенти, които носят оригинални чанти, най-много търсят Chanel, което отдавам на драстичното им поскъпване. На фона на това висококачествените фалшификати трудно се разпознават дори когато поставиш оригинална чанта до тях", твърди търговецът, който обяснява, че най-много клиенти, които са готови да платят по високи цени за ментета, има в Сърбия и Черна гора, а в България често се оплакват от високите цени. Разбира се, при суперкопията не може да се говори за инвестиционен момент. Освен ако не се търси форма на заблуда и измама, което е съпътствано със своите рискове.

Като няма за чанта, купувай акции

За онези, които не могат да си позволят десетки хиляди долара за покупка на луксозна чанта, може да намерят доходност в акциите на компаниите, които ги произвеждат. За последните 5 години книжата на Hermes International са поскъпнали с над 300%, а компанията е с пазарна капитализация 235 млрд. евро. Конкурентната LVMH е с повишение в цените на акциите с по-скромните 175%, но с по-висока капитализация - 412 млрд. долара. Освен акциите на компаниите има и борсово търгувани фондове или взаимни фондове, които инвестират в луксозни стоки. Инвестицията в тях също носи експозиция към производителите и косвено до техните продукти. Борсовият фонд Amundi Index Solutions - Amundi S&P Global Luxury ETF-C EUR е донесъл малко над 12% за 5 години, което е далеч от това, което предлагат акциите или инвестицията в чанта.
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    nikolai1982 avatar :-|
    Nikolai Kavrakov
    • - 2
    • + 2

    Ха ха поредната статия за стадото,вместо да инвестиране в чанти купете си акции на Hermes ,компанията която ги произвежда и е лидер в луксозния сектор в целия свят за над 50 години.

    Нередност?
  • 7
    rvd00475976 avatar :-|
    Ipolit

    Това продължание на статията за OneCoin ли е? Авторът или е предал статията преди 2 години, или е ползвал източници, публикувани тогава. Филмът с Ролексите свърши, тоя с чантите ако не е свършил, явно на хората им е толкова мозъка.

    Нередност?
Нов коментар