🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Мебели Драги" и планът за инвестиции в производството в Шумен

Компанията спечели Голямата награда за "Мебел на годината" с офис бюро с различни функции

Мебели Драги    ©  Мебели Драги
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Работно място, което може да изпълнява различни функции - да се трансформира в място за срещи или в рецепция, да служи за съхранение на документация и канцеларски материали, да осигурява пространство и за цветен кът. Всичко това предоставя TableХ8 - най-новото офис бюро на шуменската компания "Мебели Драги", разработка на дизайнера Илиан Милинов. Преди седмица продуктът взе Голямата награда в десетото издание на конкурса "Българска мебел на годината", организиран от списание МD -"Дизайн, интериор, архитектура".

"Мебели Драги" е създадена през 1990 г. от инж. Митко Гатев под името "Тотал-М" и е специализирана в производството на обзавеждане за офиси, детски стаи, хотели и ваканционни селища. От миналата година фирмата е акционерно дружество и се нарича "Мебели Драги", тъй като DRAGI е марката, под която от десетилетие продава своите изделия.

Компанията се намира в Шумен, където върху собствен парцел от 4600 кв.м върху 2260 кв.м РЗП са разположени цехове за корпусна мебел и тръбни мебели, складове, офиси и мострена зала. С 32-ма заети оборотът й за 2022 е 2.175 млн. лв. (33% ръст), а очакваните приходи за 2023 също са около 2 млн. лв., съобщи за "Капитал" основателят на фирмата инж. Митко Гатев.

За кръгова икономика

"Мебели Драги" планира да внедри инсталация за прахово боядисване на метални части, което сега се извършва ръчно. Предвиденият бюджет е 240 хил. лева, като част от тях (не повече от 50%) ще бъдат безвъзмездни по линия на процедурата "Подкрепа за прехода към кръгова икономика в предприятията" от Националния план за възстановяване и устойчивост. Предстои подписване на договора, съобщи за "Капитал" инж. Гатев.

В момента производственият процес по боядисване на металните профили (крака за столове, бюра, стоящи закачалки) се извършва по много трудоемък и ресурсно неефективен начин, което води до технологичен брак. Освен това производствените операции генерират голямо количество отпадъци от парцали, напоени с кореселин.

Очакваният ефект от инвестицията е в няколко посоки: по-висока производителност, по-голям капацитет, по-малко отпадъци, подобрена енергийна ефективност, ограничено използване на пластмасови продукти за еднократна употреба, обобщава Митко Гатев.

Това е пореден спечелен от "Мебели Драги" проект. С безвъзмездната подкрепа по линия на Норвежкия финансов механизъм миналата година дружеството въведе софтуерна система за технологичен производствен мониторинг. Инвестицията е 76 600 евро, а грантът е 70% от стойността на обекта.

С внедряването на софтуерната система за проследимост на производството в реално време и инсталиране на монитори по работните места ние подобряваме планирането, организацията и контрола на производствените процеси. Това води до повишаване на чистото производствено време за сметка на времето за подготовка. Преди въвеждането на системата чистото време за производство варира между 60 и 70%. Целта е да постигнем чисто работно време над 80%, т.е. да повишим производителността с минимум 15%, обяснява Митко Гатев.

За офиси и хотели

"Мебели Драги" е специализирана в две основни направления - офис мебели и обзавеждане за хотели и администрации.

"Съвременните тенденции в офис обзавеждането изискват то да се доближава до домашната среда, да има възможност за общуване с клиенти и колеги, да осигурява повече пространство и зеленина, места за релакс", коментира за "Капитал" Митко Гатев. Според опита му в мебелния бранш обаче новостите в офис обзавеждането все още се налагат трудно в България. "Предлагаме нови модерни мебели, но повечето български клиенти продължават да търсят традиционно обзавеждане. Най-продаваната ни серия офис мебели е "Президент", която произвеждаме от 20 години", казва инж. Митко Гатев.

Хотелското обзавеждане, което заминава основно за Франция, Великобритания, Германия, е друго направление в дейността на фирмата, за която тя действа в кооперация с колеги - конкуренти в бранша. От 2020 г. "Мебели Драги" е част от обща компания за корпоративно обзавеждане на хотели, магазини, общежития - "Супелия контракт фърничър". Съдружници в нея с равни дялове са други две мебелни фирми - "Хармонт" - Ямбол, и "Тръбна мебел" - Добрич, както и едно физическо лице - Владислав Тодоров.

Противно на общото схващане, че българският бизнес не обича да се сдружава, през миналата година "Супелия контракт фърничър" е направила цялостното обзавеждане на хотел Hayatt Regency London, посочва Митко Гатев. За 2022 "Супелия" отчита 2.38 млн. лв. оборот.

Митко Гатев: Маржовете се топят заради конкуренция и растящи заплати

Митко Гатев е машинен инженер, завършил е и "Промишлен дизайн". Създател на "Тотал-М" през 1990 г., преобразувана на "Мебели Драги". Свири на китара, затова синът му - Иван Гатев (вокалист на група "Контрол" от 2014 г.), обича да се шегува, че баща му произвежда мебели в свободното си време.

През какви етапи премина фирмата от създаването й през 1990 досега?

Първият етап - в ранните години на демокрацията - е свързан с липса на суровини и материали. Следващият идва с липсата на собствена база за дейност, защото от 1990 до 1998 г. нищо не се продаваше. През 1998 купихме нашата производствена база от холдинг, който я беше придобил по време на масовата приватизация, която е отделна тема. Преминахме през всички финансови трусове в годините - пирамиди, фалити на банки, инфлация през 1996-1997. След това дойде времето да растем, а нямахме необходимия мениджърски опит. Фирмите се развиваха по-бързо, отколкото можехме да ги овладеем и ръководим. Трябваше да се обучаваме и развиваме като управляващи бизнеса. Постепенно навлезе конкуренцията в сектора. Следващият етап наложи необходимост да се оборудваме със съвременни машини и технологии.

В момента основният проблем пред бизнеса е човешкият фактор. В нашата фирма текучеството е малко, средният трудов стаж е около 15 години. Но започваме да ставаме застаряващи, трябват млади хора, а те са с друга нагласа, искат да работят самостоятелно.

Няма спокоен момент в бизнеса. Всичко е част от стреса - постоянно да си в кондиция, да следиш изкъсо нещата, да бъдеш адекватен, да проявяваш и борбеност, и търпимост, и контрол.

Подлагани ли сте били на рекет в годините?

Не, защото бизнесът ни не е лесен, не е атрактивен и не е толкова доходен. Сега е изцеден. Налице е огромна конкуренция, малки фирми поемат голяма част от пазара. Ръстът на фонд "Работна заплата" расте с темпове, с каквито не може да расте производителността на труда. Пазарите изискват все по-голям финансов и човешки ресурс, маржът се стопява.

Какво отчитате като най-голямо постижение за този период?

Това, че устояхме на всички проблеми на прехода, на бурите на вятъра на промените. Не сме имали нито един ден забавяне на заплатите на служителите, хората във фирмата не са били подлагани на сътресения. В личен план - винаги съм правил каквото искам, не съм бил зависим, нещата са зависели изцяло от мен, бил съм свободен да вземам решения. Не сме взели една стотинка даром. И не сме само ние, много са почтените фирми, които започнаха от нулата. Но за съжаление е налице голям дефицит на доверие не само в бизнеса, а и във всички области на живота ни.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар