Топ 5 на веригите за мебели: още растеж и нови локации

Пазарът на мебели в страната също става по-голям - за пет години почти се удвоява до 407 млн. евро

ЮСК България    ©  ЮСК България
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

България е 19-о място в европейските класации по износ на мебели за 2022 г. Страната ни е на 21-ва позиция по производство на мебели, на 24-та по потребление, а по внос - на 25-а, съобщават от Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост.

Потреблението на мебели в страната (без матраци и подматрачни рамки) за 2022 г. е за 466 млн. долара. За сравнение - предходната година е било за 420 млн. долара, отбелязва проф. д-р Васил Живков, председател на браншовата камара.

Покупките на произведени в България мебели обаче спадат - при 30% от пазара през 2017 делът им се срива на 10% през 2022 г. Най-много се търсят мебели от трети страни, както и от ЕС (44%). Вносът от държави извън евросъюза бележи скок - от 26% през 2017 на 47% през 2021 г., когато Китай (внос за 88 млн. евро през 2021 г.) детронира Полша от първото място. В топ пет на държавите, от които се внасят мебели в страната, са още Турция, Германия и Италия. Най-продавани са офис мебелите, кухните и меката мебел, показват данните на Българската камара на дървообработващата и мебелната промишленост.

Най-предпочитаният начин за покупка на мебели все още си остава на място в магазин или шоурум, показва проучване на агенция "Тренд", представено от браншовата камара. Голяма част от покупките минават през петте най-големи вериги за мебели, които през 2022 имат сумарен оборот, надхвърлящ 680 млн. лв. Или ръст на приходите от местния пазар от 27%.

JYSK - отново лидер

С над 561 млн. лв. продажби през 2022 "ЮСК България", която управлява магазините JYSK (ЮСК), отново заема челно място в класацията. Реално обаче в числото са включени и продажбите през дистрибуционния център в Божурище за съседни пазари (основно Румъния, Гърция, Сърбия), като във физическите магазини и онлайн към нашата страна са отчетени приходи 147 млн. лв., сочи отчетът на дружеството, при 105 млн. лв. година по-рано.

В България JYSK стъпи през 2005 г., като отвори първия си обект в Пловдив. Днес веригата има 52 магазина в страната, онлайн платформа и дистрибуционен център в Божурище, а заетите са общо над 800.

"2022 започна с голяма несигурност, особено поради нарастващата инфлация и високите оперативни разходи. JYSK работи усилено, за да запази разходите на по-ниско ниво, с много оферти и висококачествени продукти", прави равносметка Алекс Брату, директор на JYSK за Румъния, България и Турция.

Компанията отчита продължаващ възходящ тренд на продажбите и през финансовата 2022/2023 г., която започна на 1 септември 2022 и завърши на 31 август 2023. За този период българското дружество увеличи оборота си с 19.1% до 601.3 млн. лева, а печалбата преди лихви и данъци е 30.2 млн. лева. Резултатите включват търговията на дребно във фирмените магазини, както и дейността на дистрибуционния център в Божурище, т.е. продажби за съседни пазари. Расте и броят на клиентите (със 17.8%), както и на магазините, уточняват от българското дружество.

"През 2023 г. JYSK отвори четири нови магазина - в Пловдив, Разлог, Панагюрище и Карлово. Освен това пренаредихме и модернизирахме шест по-стари обекта, които бяха отворени преди 2018 г. Магазините в Пазарджик и Варна, които бяха модернизирани, бяха и преместени на по-големи площи, които са по-подходящи за нашата дизайн концепция Store 3.0.", коментира за "Капитал" Любен Мишев, ритейл мениджър на JYSK за България и Турция.

Новост за българското дружество през 2023 е създаването на специален B2B отдел (Business to Business), насочен към юридически лица. Той има за цел да улесни покупката на артикули от различни организации, които търсят големи обеми или се нуждаят от специализирана консултация. Идеята е бизнес клиентите да получават специални оферти като асортимент, цени, доставки според индивидуалните нужди на компанията - например завивки, офис столове и др. "Началото на този модел на работа е поставено преди 20 години в Дания, България е 16-ата от 31 държави, в които се прилага", уточни за "Капитал" Кристина Станкова, b2b мениджър за JYSK в България.

В началото на май 2023 датската верига стъпи и на турския пазар, след като откри първите си обекти в два търговски центъра в Истанбул. През декември 2023 г. отвори и трети магазин в Турция, отново в Истанбул. Служители на JYSK от България и Румъния помогнаха за подготовката на откриването на първите магазини в Турция. Дейностите там се координират от мениджърския екип в Румъния и България, а заявките се изпълняват от дистрибуционния център на JYSK в Божурище.

"През 2024 г. планираме да отворим поне пет нови магазина и ще продължим процеса на надграждане на по-старите ни обекти, защото видяхме, че новата концепция Store 3.0 се оценява от клиенти и служители. Това е много важна инвестиция за JYSK. Ние се стремим да модернизираме всички наши магазини до края на 2024 г., така че да отговарят на новата концепция, която носи по-скандинавско усещане. При нея всеки детайл в магазина, от LED осветлението до дървените подове, е проектиран и изграден така, че да представи продуктовата гама по най-добрия възможен начин, обобщава за "Капитал" Любен Мишев.

Според Алекс Брату глобалният пазар за търговия на дребно продължава да бъде много непредвидим, тъй като клиентите все още се колебаят и приоритизират начина, по който харчат парите си. "За сметка на това обаче инфлацията намалява и веригите за доставки се нормализират. Оперативните разходи продължават да бъдат на високо ниво, но се очаква да се намалеят през 2024 г.", прогнозира той.

"Мебели Виденов" - от български производител

На второ място в топ 5 е българската "Велея глобал", зад която стоят познатите "Мебели Виденов". Семейната компания е основана от Данчо Виденов - допреди няколко години съдружник в нея заедно със синовете си Добри и Григор Виденови. През юни 2019 дяловете са прехвърлени на Григор Виденов, който сега е едноличен собственик. На 18 март 2021 г. той преобразува компанията от ЕООД в ЕАД и сменя името й на "Ви Джи глобал" като правоприемник на "Виденов груп".

На 10 ноември 2022 следва ново преименуване - този път от "Ви Джи глобал" на "Велея глобал", която участва с консолидирани данни в класацията на "Капитал". Групата притежава "Виденов индъстрис" (производство на мебели), "Мебели Виденов" (търговия с мебели), както и дъщерни дружества в Северна Македония, Румъния, Гърция, Унгария и Албания.

Това е единствената производствена компания в подреждането, като тя изнася част от мебелите си. В отчета за 2022 г. не става ясно какъв е оборотът на чужди пазари. Но е описано, че доставя мебели до Румъния, Гърция и Северна Македония.

През 2023 "Мебели Виденов" инвестира в развитие на онлайн магазина си, разширяване на мрежата от физически магазини и обучения на служителите. Към днешна дата магазините в страната са 46, но планираме да открием още, които да са с новата визия", коментира за "Капитал" Диана Иванова - директор "Бизнес развитие и търговска мрежа". Тя уточни, че стратегията на компанията включва изграждане на "големи и просторни търговски обекти, в които клиентите да се чувстват комфортно", "като у дома си".

През 2022 компанията инвестира над 20 млн. лв. в изграждане на завод в Ямбол, който позволява увеличение на производствения капацитет с 30% и разкрива нови 200 работни места. Той се намира на територията на бившата текстилна фабрика "Тунджа" в Ямбол, разположен е върху парцел 166 декара, от които 52 декара са застроена площ. "С изграждането на фабриката дружеството въведе нови автоматизирани и високотехнологични производствени линии от водещи европейски производители. През 2023 компанията изгради и три фотоволтаични централи, които захранват фирмените бази в различни локации от страната. Част от инвестициите са свързани и с нови линии за пакетиране. В компанията работят над 1600 служители, в повече от 50 различни локации, а тяхната средна възраст е 38 години", обобщи за "Капитал" Диана Иванова.

IKEA - с 6 магазина в страната

"Хаус маркет България" (3-то място) - гръцкото дружество, което управлява на франчайз магазините на шведската верига IKEA (ИКЕА) в страната, отчита над 138.7 млн. лв. продажби на стоки за дома за 2022 г. (15.4% ръст спрямо предходната година). Печалбата нараства от 16.7 млн. лева през 2021 на 17.3 млн. лева през 2022 г.

Продажбите на компанията растат и през следващата година. За каталожната 2023 (от септември 2022 до август 2023) те надхвърлят 153.3 млн. лв., което е 22% скок спрямо каталожната 2022 и 27% спрямо 2021, коментира за "Капитал" управителят на българския офис на веригата Никос Ифантидис. Расте и броят на посетителите за този период, които достигат 3.8 млн. във всички канали на продажба срещу 3.4 милиона за каталожната 2022.

"Въпреки прогнозите, че приходите от онлайн търговия ще се свият и ще се върнат на нивата от 2019 г., при нас делът на онлайн магазина в продажбите се запазва на около 20%. Забелязваме и тенденция за завръщане на посетителите към пазаруване във физическите магазини", коментира за "Капитал" Никос Ифантидис.

Веригата отчита ръст и на доволните посетители. "Чрез платформата PulseCX ние събираме и обработваме отзиви на клиенти от всички точки на контакт с тях - физически обекти, онлайн магазин, контактен център и сектор "Обслужване на клиенти". Използваме тези данни, за да подобряваме нашето обслужване, но и да съпоставяме резултатите с другите държави и обекти на компанията. Индексът на удовлетвореност в магазините в България отбеляза ръст с 8 пункта спрямо 2022 г. и достигна 76% през последните месеци на 2023. Основните фактори за това са въвеждането на касите на самообслужване, което допринася за бързината на обслужване, нашите сътрудници в магазините и значително по-кратките срокове за доставка", коментира за "Капитал" Йоана Цонева, маркетинг мениджър на IKEA в България.

В края на 2023 компанията откри магазин в мол "Велико Търново", с което обектите й в страната вече са шест.

Сред най-новите инвестиции на компанията в България са мобилното приложение 2-в-1 за пазаруване онлайн и в магазина; увеличеният брой каси на самообслужване; въвеждането на технология Chat GPT - чатбот разработка, в сътрудничество с Microsoft. IKEA инвестира и в доставки в столицата само с електрически автомобили.

Първият магазин на ІКЕА в страната бе открит през септември 2011 в столицата. През 2015 веригата започна онлайн продажби и отвори първия си център за поръчки във Варна. Година по-късно заработи втори център за поръчки - в Бургас, а през 2018 трети - в Пловдив. През септември 2020 във Варна отвори нов магазин ІКЕА, който замени съществуващия център за поръчки. През юни 2021 веригата разшири центъра си за поръчки в Пловдив, като прибави към вече съществуващите 2100 квадратни метра площ нови 360 кв.м. А през септември oтвори нов магазин в столичния Маll оf Ѕоfіа на бул. "Стамболийски".

"По отношение на физическите обекти нашите планове са насочени както към развиване на настоящите обекти чрез разрастването им и включване на допълнителни услуги, така и чрез проучване на възможности за гъвкаво позициониране и в по-малките населени места. Тестваме нова услуга с доставка до мобилен хъб в града без оскъпяване за клиентите, за която получаваме отлична обратна връзка", казва Никос Ифантидис. Веригата вече има мобилни хъбове в Плевен, Благоевград, Хасково и Стара Загора, чрез които се получават поръчки от онлайн магазина.

Aiko и Mömax - с австрийско участие

С нетни приходи за 2022, надхвърлящи 128 млн. лв., "Аико мулти консепт" (Aiko) се подрежда на 4-то място в класацията на "Капитал". От 2015 г. мажоритарният капитал на Aiko е притежание на втората по големина в света мебелна група - австрийската XXXLutz, която купи и веригата Mobbo, а основателят на двете марки - Мариан Душков, остана като съдружник. Година след покупката Mobbo смени концепцията и името си на Mömax. Фирма "Мьомакс България" също участва в класацията и с приходи над 40 млн. лв. заема 5-о място. Сумарно двете вериги вероятно са лидер на българския пазар по оборот.

"2023 беше динамична и успешна година, в която доказахме лидерската си позиция в сектора за обзавеждане. Направихме реоткриване и разширение на най-големия магазин Aiko XXXL в България - този на бул. "Европа" 441 в София, в който инвестирахме 6 млн. лв. Очакваме около 7% ръст на приходите за 2023", коментира за "Капитал" Елица Душкова-Ценова, онлайн маркетинг мениджър на Aiko XXXL & Mömax.

Плановете на групата включват откриване на два нови магазина в Пловдив през втората половина на 2024. Двата нови обекта - Aiko XXXL и Mömax, са разположени на два терена с площ 27 дка, а инвестицията в тях е 25 млн. лв. "За 2024 сме предвидили също разширение и модернизиране на магазин Aiko XXXL в Стара Загора и разширение на централния ни склад в Божурище с инвестиция 8 млн. лв. Общият размер на планираните за годината инвестиции е 35 млн. лв.", обобщи за "Капитал" Елица Душкова-Ценова. Според нея заложеното прогнозно увеличение на приходите през 2024 е 7-10%.

Потребителски предпочитания

Четиридесет и четири процента от българите предпочитат мебели, произведени в България, показва актуално представително проучване на агенция "Тренд", представено от Българската камара на дървообработващата и мебелната промишленост. Водещи фактори за този избор са гаранцията за качество, по-приемливата цена и възможността за подкрепа на българския бизнес. Около една трета от запитаните обаче нямат конкретни предпочитания към страната на производство. За жителите на столицата например приемливи са и трите вида произход на мебелите - България, Европа и страни извън ЕС.

Само 4% от анкетираните купуват мебели често - веднъж или няколко пъти в годината. Близо една пета правят това веднъж на няколко години, като най-често това са хора в активна възраст между 30 и 60 години, висшистите, с доход на домакинството над 2000 лв. и живеещите в столицата. Близо 4 от 10 души са посочили, че не купуват мебели.

Водещият фактор при покупката на мебели е цената. Тя се нарежда на първо място без значение от възрастта или месечния доход на участниците в анкетата. Приблизително сходно по значение при избора е и качеството на изработката, следвано от дизайна и вида на материалите. Критерии са също продуктите да отговарят на европейските стандарти и да са изработени според екологичните изисквания.

Данните от проучването сочат, че леглата и матраците са мебелите, които се сменят най-често. Една трета от анкетираните посочват, че най-често сменят столовете, малко над една четвърт - диваните и креслата.

Най-предпочитаният начин за покупка на мебели все още си остава на място в магазин или шоурум. Онлайн търговията в сектора все още е недостатъчно разпространена - само 5% от купуващите мебели предпочитат този канал за продажби. Онлайн сайтовете и каталозите обаче са важни, тъй като 34% от хората ги използват, за да се ориентират за марки, цени и качество, преди да посетят физически магазин. Около 14% от анкетираните се доверяват на традиционния метод на консултиране с приятели и роднини според техния опит с определени мебели, показва проучването на "Тренд".