🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Не ни минаваше през ума, че "Автомагистрали" може да строи "Хемус"

Бившият член на съвета на директорите на "Автомагистрали" Десислава Христова пред "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През последните две години и половина държавната компания "Автомагистрали" получи четири in-house договора (с вътрешно възлагане без състезание) на внушителната стойност 4.6 млрд. лв. с ДДС от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Те са за изграждането на магистрала "Хемус", пътя Видин - Ботевград и укрепване на свлачища. Да повторим - четири милиарда и шестстотин милиона лева, или средно все едно всеки български граждани да е дал по 700 лева (все пак парите са държавни, събрани от данъците).

По закон "Автомагистрали" няма право да ползва подизпълнители, защото е получила поръчките без търг - чрез in-house механизъм. Под прикритието на договори за доставка и наем на машини и хора обаче тя реално превъзлага по непрозрачен начин строителството на частни фирми, избрани неясно как и на тайни цени. Така неправомерно се заобикаля Законът за обществени поръчки (ЗОП) и държавните средства се харчат неефективно. "Автомагистрали" отказва всякаква информация кой и какво изпълнява по обектите им, като се позовава на търговска тайна, което обаче е абсурдно, тъй като става дума за държавна компания, която работи само с публични средства. А преди дни съдът излезе с решение, че държавното дружество трябва да вземе предвид надделяващия обществен интерес по изхарчването на големи суми държавни средства и да предостави информация.

Историята, която ще прочетете по-долу, няма да хвърли светлина върху всички тъмни места в "Автомагистрали" и усвояването на 4.6 милиарда лева. Тя обаче ще покаже още един път колко е важно случващото се там да бъде показвано и вероятно разследвано.

Това е едно малко парче от пъзела, или по-скоро една от версиите му, разказана от един от хората в компанията. Десислава Христова беше член на съвета на директорите на фирмата между 2017 г. и началото на 2019 г., когато напусна след скандал. Тогава bivol.bg публикува разговор между нея и инж. Михаил Рашков, директор "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ, в който се чува как тя препоръчва човек на име Иван, който да изпълнява дейности за "Автомагистрали".

Името ѝ изникна отново на последното заседание на т.нар. парламентарна комисия по ревизията на кабинета "Борисов 3", когато регионалните министри, шефове на АПИ и "Автомагистрали" трябваше да дадат повече обяснение за изпълнението на договорите за 4.6 млрд. лв. Освен това е сред активно протестиращите от лятото на 2020 г., а и член на обществения съвет на ДПС.

Г-жо Христова, през 2019 г. подадохте оставка от съвета на директорите на "Автомагистрали". Защо?

- Поводът за оставката беше статията на сайта "Биволъ" със записа за т.нар. Иван, който "строи и да му ударим и едно рамо". В деня, в който излезе статията, имаше спешна среща на нашия съвет на директорите, разговори по телефона. Още същия ден аз отидох да си подам оставката. Беше ми поискана, не съм била уволнена. Важно е да се каже, че в навечерието на инхаус строителството на магистрала "Хемус" от "Автомагистрали" не ми беше далечна мисълта, че е въпрос на месец или два, в които сама ще си тръгна и без да ми искат оставката.

Да кажем пак кой е Иван и с какво се занимава?

- Въпросният митичен Иван е млад човек инженер, който към онзи момент си беше заложил дори лични имоти, за да може да развива нещо в България, което към онзи момент, а и сега не се прави от други. Става дума за интелигентни системи за управление на пътната безопасност, светлинни табла, знаци, съоръжения, които могат да бъдат монтирани както на високоскоростни пътища, така и върху определена техника. Изработени са от качествени материали, виждат се в мъгла, могат да се свържат в системи, така че да се управляват от разстояние... Фирмата се казва "Сейф конвой". Договорът беше за смешна сума, пилотен проект на тунел "Мало Бучино" на "Струма". Съоръженията и окабеляването щяха да са изработени от нас, "Автомагистрали", като основно задължено лице за поддръжка на съответната магистрала, а доставката на самите знаци и монтажът да бъдат извършени от тях.

Откъде се познавахте с Иван?

- От една моя благотворителна изложба за зоополиция в БАН. Оттогава не сме контактували, нямам нищо общо с него - бизнес или роднински връзки. В момента, в който постъпих на работа в "Автомагистрали", бях потърсена от него, за да ми обясни с какво се занимава. Той си каза: "Това е нашата дейност, считам, че ние сме качествени, евтини и предлагаме нещо, което никой не предлага. Би ли представлявало интерес за вас?"

Аз казах: добре, но не съм инженер, така че ще организирам среща в АПИ, за да може колегите, които преценяват тези неща и изискват от нас, да кажат какво да правим и ще направим и презентация пред колегите в "Автомагистрали". Случиха се тези неща.

Аз не бих могла да сключа договор, защото не зависи от мен. Но зависи от мен едни млади хора да се знае, че съществуват.

Успяха ли все пак да извършват този пилотен проект?

- Доколкото зная, доставката на тези знаци е налице. Но виждам, че на тунела нищо не се е случило. Защо - не зная. Поводът да отида при инж. Михаил Рашков беше именно този договор за около 120 хил. лв. Той е в "Автомагистрали" някъде, но нещата нещо бяха закуцукали. Не се случваха в срокове и се притеснявах.

И за да е ясно: вие не сте получавали т.нар. кикбек или подкуп?

- От кого? От кое чекмедже по-точно? Няма как. Въпреки всичко и по моя инициатива и със съгласието на колегите от брода ние, нямайки аналог на такова нещо в България, все пак направихме пазарно проучване. Действително "Автомагистрали" не е длъжна да прилага ЗОП. Въпреки това се стараехме да спазваме някакви правила от гледна точка на това дали избираме най-доброто и правилното - няма как да сключим договори, без да сме уверени, че няма друг Иван в държавата, който може да направи същото, но по-евтино.

Вие подадохте сигнал срещу себе си в прокуратурата заради въпросния запис, след като ви поканиха да си подадете оставката, за да се осъществи проверка.

- Не съм разчитала на самосезиране от страна на прокуратурата и това беше единственият начин да се извърши разследване. Аз имах ясното намерение, че трябва да си изчистя името и истината да излезе наяве и за мое спокойствие. Обществото щеше да остане с едно абсолютно невярно заключение, че се извършва някакъв невероятен лобизъм за милиони, Иван си ко̀па и строи, а Иван не е строител и никога не се е занимавал с това.

Подадохте оставка в края на януари 2019 г., тогава първият инхаус договор на "Автомагистрали" с АПИ за 1.34 млрд. лв. бе факт. Преди да бъде подписан през декември 2018 г., вие знаехте ли за него и как се коментираше той в съвета на директорите?

- Малко преди края на 2018 г. ни стана ясно, че "Хемус" ще се строи и ще бъде възложена на нас под формата на това изключение от Закона за обществени поръчки (ЗОП). Това изключение всъщност по някакъв начин удря върху конкуренцията, т.е. избягва се процедурата всеки спокойно да си подава офертите. Това е свързано с време, но и с възможност всякакви хора и фирми, не само от България, да участват. Бяхме уведомени. Истината е, че първата реакция на колегите беше притеснена, с някакъв страх и неувереност. Моята беше по-скоро позитивна. Ние искахме да имаме шанс и да търсим варианти да развиваме фирмата. Идеята беше, че на инат даже може да докажем, че държавното може да е дори по-добре от частното, ако се управлява правилно.

Тоест е имало намерение да се справите сами?

- Имахме намерения, да. Имахме и предварителни проучвания да си харесаме доказани фирми, с които да развиваме отношения извън тези договори с АПИ за поддръжка на магистралите, да развиваме други дейности. Коментирали сме да развиваме дейности, свързани с обекти на фирмата за отдих и почивка. Коментирали сме парцел, който имаме в "Надежда", дали там не може да построим жилищна сграда и да я продаваме или да я отдаваме под наем на офиси. Всякакви варианти да развиваме фирмата.

Истината е, че макар да сме били на печалба, условията на работниците, заплатите им [не бяха добри], техниката ни винаги е била втора употреба и сме се чудили как да вържем двата края. Повечето ни снегопочистващи машини може би са изкарвали 50% от времето по сервизи и ремонти. В този смисъл няма как да кажа, че в момента, в който ни казаха, че ще изграждаме "Хемус", сме били готови за това. По-скоро сме искали да сме готови, но с риска, че това нещо изисква повече средства и възможности, които нямахме към момента, и трябваше да го приемем като предизвикателство.

Знаете ли откъде дойде инициативата точно по инхаус да се възложи този договори за "Хемус"?

- Със сигурност не е дошла от нас. Даже не ни е минавало през ума. И без това имахме достатъчно проблеми да запълваме дупки всякакви. Предполагам, че инициативата е дошла от най-високо ниво - от регионалното министерство, нашия принципал, била е споделена с премиера, одобрена и така.

Каква част от работата по договори за поддържане на магистрали с АПИ се изпълняваше от подизпълнителите към онзи момент - края на 2018 г.?

- Когато отидох на работа в "Автомагистрали" през 2017г., ми трябваше малко време да вникна. Запознах се с всички договори - най-обикновени граждански договори с допълнителни консултанти, какво сме наемали, по-дребни неща. От другата страна т.нар. мегадоговори, които сме печелили по ЗОП ("Автомагистрали" отговаря за поддържането на почти всички магистрали в страната за период от пет години - бел. ред.). След разговори с колеги там аз самата стигнах до извод след месец анализ и зададох съвсем спонтанно въпроса: "Извинявайте, колеги, но ние гара разпределителна ли сме?"

Те се смееха и по-старите колеги инженери, работещи от години там, казаха: "Еми, общо взето, да." В крайна сметка, макар да сме главен изпълнител, винаги сме разчитали на подизпълнители. Една фирма като ГБС или "ОРС-Инфраструктура", мегафирми с техника. Ми кой работеше, когато се срути стената на [магистрала] "Люлин" между София и Перник, ами "ОРС[-инфраструктура]" основно. Във връзка със снегопочистването - когато по мое време се направи една процедура за поддръжка и за първи път цялата "Тракия" беше наша, този участък от Бургас до Стара Загора е най-ветровитият. Веднъж май е ходил някакъв снегорин от летището. Ние без тези подизпълнители, които да поемат различни участъци, как ще се справим със своите 20 снегорина втора употреба? Купували сме изхвърлените снегорини на германците от тяхната държавна фирма. Не сме имали чисто нов.

Подизпълнителите са работили на една идея по-ниски цени от тези, на които "Автомагистрали" е сключила договори с АПИ, нали така?

- По този финансов въпрос не знам какво да ви отговоря, но знам, че в крайна сметка така се нагласяха нещата, че ние винаги бяхме на печалба. Не съм специалист по това и не съм задълбавала толкова, аз съм работила с колегите юристи. Но всички тези неща - кой и как изпълнява, са лесно проверими.

Тези инхаус договори е проверимо някой да отиде да види каква техника има, кой работи, на коя фирма е представител, дали при брандиран камион на "Автомагистрали" има съвпадение между фирмата собственик през проверка на регистрационния номер и логото на автомобила. Проверимо е и от коритото на река Вит, ако е извадено нещо и е вложено, същият ли е този материал.

Защо според вас не се проверяват тези неща?

- Това е хубав въпрос. Защо не се проверяват тези чекмеджета и записи, номерата на пачките, какви са тези кюлчета, защо не удовлетвориха обществения интерес? Защо не го правят? Затова искаме оставката на г-н главния каскет на републиката.

След февруари 2019 г. вече не сте част от "Автомагистрали". От публичната информация с която разполагате и като юрист, как бихте коментирали начина, по който инхаус договорите, вече 4 за общо 4.6 млрд. лв., се изпълняват? Възможно ли е "Автомагистрали" наистина да използва предимно свой ресурс?

- Ако през това време толкова много са се развили и са надмогнали себе си и са станали великани, теоретично е възможно. Имам непреодолими съмнения, че това е така. Това е мое убеждение, но може да бъде проверено. Мисля, че пак се разчита, както винаги, на подизпълнители, които в случая не са подизпълнители, а са наречени наемодатели, доставчици и т.н. Мисля го, няма как да го докажа, защото не съм вътре и няма как да извадя документи. Но този принципал в лицето на сегашния служебен министър има пълното право да изисква документите и да извършва проверки. Относно проверките на АДФИ и Сметна палата, които бяха аргумент, защо проверката се състоя сега, бързо се назначиха и проверки. Тези проверки са на договорите на АПИ с "Автомагистрали", но не на тези между "Автомагистрали" и частните компании.

Не съм запозната, но позволете ми да се съмнявам, че в държавата на Борисов всяка изпълнителна власт и която и да е институция, включително и въпросните, които извършват тези проверки, са под дълбоко съмнение. По-скоро бих се доверила на проверка от Брюксел или независима от частна фирма или от прокурор, който не е зависим. Тогава може да възникнат още въпроси. Много добре започна комисията по ревизията и се надявам, като има следващ парламент, такава комисия да продължи работата си. В това време изпълнителната власт в лицето на служебния кабинет да продължи с тези разследвания и ревизии.

Инхаусът се ползва в чужбина и из Европа успешно и законно. По ваши наблюдения и като юрист как ще коментирате - каква е разликата в Германия и у нас?

- Смисълът на инхауса като изключение, което е в разрез с принципа на свободна и честна конкуренция, е там, където има непривлекателни дейности или е трудно да се намери кой да го изпълнява. Тогава се дава възможност тези дейности да се извършват със собствен ресурс от предприятие под шапката на принципала. Примерите са училищен превоз от села, сметосъбиране или извозване от отдалечени места. Къде според вас в строителството има недостиг на фирми, които да искат да строят? За мен има малко заобикаляне или шиканиране с тази законова възможност само по себе си като идея. По тази логика може всичко - то се хареса. За мен това е чисто погазване на правото на конкуренция и възможност за участие.

Познавате и сте близка с един от зам.-министрите на регионалното развитие в служебното правителство, Тодор Стоянов. От 2011 г. досега е бил директор на дирекция "Държавна собственост". Откъде се познавате?

- Ние живеем заедно от 19 години почти. Запознахме се в регионалното министерство през 2003 г. Всеки е попаднал там по своя път. В неговия ресор сега попада "Автомагистрали", така че аз очевидно няма да се върна на работа там, дори да искам.

Бяхте активен протестиращ през лятото и след това. Защо протестирахте - заради това, което се случи с вас, или нещо по-голямо?

- Този въпрос съм си го задавала - ако не бяха постъпили така с мен, какво щеше да стане. Но беше въпрос на време да си тръгна. Когато стана ясно, че ще строим "Хемус", имах силно усещане, че влизам в дълбоки води, дето не се знае какво ще се случва и дали ще мога да опазя закона и себе си. Не е само заради личната ми обида, защото имам някакво обществено съзнание. Би трябвало да гледаме държавата като цяло как стои. Срам и позор е човек, който казва: "аз съм прост и вие сте прости".

Вие обаче сте член на обществения съвет към ДПС. Едната фигура, срещу която се протестираше на протестите, беше Делян Пеевски, депутат от ДПС, вече бивш. Как ще коментирате това, че подкрепяте ДПС, но бяхте активен протестиращ?

- Аз не познавам лично г-н Пеевски. Факт е, че в ДПС познавам много хора, много от тях уважавам и считам за достойни хора. Познавам много наши сънародници, които са мюсюлмани и етнически турци, но те са част от нашата държава. Дълбоко съм убедена, че ние не трябва да се делим и тази маргинализация и всяване на омраза са ми противни. Заради всички тези хора, които не заслужават, защото нито имат чекмеджета, нито имат някакви далавери с властта, просто няма как да не застана на тяхна страна. Познавам ги и ги уважавам.

Познавам и не го крия, лично почетния председател Ахмед Доган, изпитвам уважение и смятам, че е взаимно. Относно участието ми в протеста - не съм искала разрешение или да съм била на уведомителен режим. Впоследствие след кървавото въстание на 2 септември се чух с него за първи път. Нито съм била упрекната, нито по някакъв начин някой ме е спирал. Бих казала, че моята смелост и позиция се ползват с уважение от него.

Интервюто взе Мила Чернева

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis
    • - 4
    • + 4

    Като цяло, типичен представител на държавната администрация, който не блести със знания и умения, но пък познава разни хора и "не го крие".
    Иначе, странна и объркана история. Не казва нищо ново или интересно.

    Нередност?
  • 2
    bat_plamen avatar :-(
    bat_plamen
    • - 1
    • + 5

    "Гарантирано от ГЕРБ"-поредната схема за крадене на милиони у нас!!!!!!!!!!!

    Нередност?
  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie
    • + 5

    Предполагам е супер готина да имаш 5 млрд бюджет и да се правиш на голям мениджър как да ги разпределиш сред своите. Родна мила покъртителна картинка.

    Нередност?
  • 4
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 3

    Като имаш какво да казваш - казвай. Калинка отвсякъде, замита си пътя и се оправдава. Никак не и е било зле, като е била част от системата. Отлично се вижда през интервюто, че е била част от фирмата по време на инхаус периода.

    Съвест не пораства за няколко месеца. Не ни трябва вътрешен човек, за да е ясно, че "Автомагистрали" е гара разпределителна и ползва подизпълнители.

    Поне е хубава..

    Нередност?
Нов коментар