🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

800 млн. лв са платени от "Автомагистрали" на частни фирми без ясни правила, установи Сметната палата

АДФИ, която също провери дружеството, обаче не намери никакви проблеми

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Поне 800 млн. лв. е изплатила държавната компания "Автомагистрали" на частни фирми за пътни отсечки, по които дори няма разрешение за строеж. Значителна част от поръчките, които "Автомагистрали" е получила от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), са превъзложени и "изпълнителят по договорите е заменен", което е абсолютно в разрез със закона.

Това са само част от скандалните констатации, които показва проверката на Сметната палата (СП) на държавната компания, която строи "Хемус", пътя Видин - Ботевград и укрепва свлачища за над 4.5 млрд. лв. На практика одитният доклад потвърждава това, което "Капитал" и други медии вече многократно са посочвали - че "Автомагистрали" заобикаля Закона за обществени поръчки и превъзлага по непрозрачен работа за милиарди левове на "любими" фирми без състезание, прозрачност и отчетност.

С доклада на СП става ясно за всички, че държавата сама нарушава законите си. Одиторите констатират, че обстоятелствата и пропуските "не дават увереност, че "Автомагистрали" ЕАД разходва ефективно, конкурентно и прозрачно публичните средства за изпълнението на възложените му значителни по обем и сложност дейности, за които не разполага с достатъчен собствен капацитет."

От доклада стават ясни няколко конкретни числа:

  • близо 345 млн. лв. са платени на външни фирми във връзка с договора за модернизация на пътя Видин - Ботевград, където нито една отсечка дори няма разрешение за строеж
  • 425 млн. лв. са изплатени за участъците от "Хемус" след Велико Търново, където също няма разрешение за строеж
  • сумите, изплатени на някои фирми, достигат общо 200-300 млн. лв. по всичките им договори
  • авансите по някои плащания към частни фирми (виж таблицата долу) са поне 40%, което е изключително високо и няма аналог в други обществени поръчки.

Кой е получил най-много пари

Основните получатели на държавни пари са същите, които и "Капитал" посочи в разследването си от януари 2021 г.(вижте повече информация са самите тях в линка). Тогава нито една от фирмите не пожела да коментира информацията, получена през източник на вестника, а изпълнителният директор на "Автомагистрали" отказа интервю заради течащата проверка на Сметната палата.

Разликата е, че сумите, които "Капитал" описа тогава са малко по-малко, защото са към по-ранен етап, а одитният орган разполага с всички плащания до края на 2020 г.

"Автомагистрали Хемус" е свързана с "Джи Пи груп", която от своя страна не присъства в абонатите на "Автомагистрали", а според някои източници има и връзки с "Нивел строй". "Европейски пътища" (бившето "Пътища Пловдив"), "Грома холд" (бившето "Агромах) и "Водно строителство - Благоевград" са свързани помежду си и общо получават над 350 млн. лв. "Хидрострой" на Велико Желев е косвено свързана с "АБ" и "Битуина" , въпреки че самият той отрича. Една от по-малко познатите компании е "Джамбо 33" - тя е получила близо 50 млн. лв. Отскоро тя има връзки с ДПС. Някои от тях пък са свързани по групи, макар и косвено.

Как се яде държавна баница

Сметната палата е одитирала договорите, които "Автомагистрали" е сключила между 1 януари 2016 г. и 31 декември 2020 г. Одитът беше възложен в края на 2018 г. от Народното събрание. Няколко са притеснителните извода, до които стига.

Първо, компанията изобщо не е разполагала със собствени ресурси за цялостно изпълнение на всички тези дейности. "За изпълнение на значителните по обем и сложност инфраструктурни обекти, които са възложени на АМ ЕАД в припокриващи се периоди за тяхното изпълнение (основно 2019 и 2020 години), дружеството е сключило редица договори с външни лица (трети лица)", посочва СП. Впрочем на заседанието на т.нар. парламентарна комисия по ревизията в началото на май бившият зам.-министър Николай Нанков, защитник на модела "Автомагистрали", заяви, че компанията имала най-много персонал от строителния бранш (което обективно не отговаря на истината).

Второ, твърде голяма част от работата е превъзлагана на трети лица или подизпълнители. Одитният орган изтъква, че в крайна сметка някои от тези договори са сключени по реда на изключението за in-house възлагане, при които публичен възложител може без търг да сключи договор с държавна или общинска фирма. "Чрез прилагане на посоченото изключение от ЗОП целият публичен ресурс, с който се финансира изпълнението на договорите се насочва към едно дружество АМ ЕАД, което следва доказано да разполага с необходимите ресурси и капацитет за изпълнение на възложените дейности. АМ ЕАД е избран за изпълнител по този облекчен ред именно защото дружеството отговаря на посочените в закона условия и същото следва да изпълни дейностите по договорите, а не да ги превъзлага на трети лица", пишат от Сметната палата.

"Автомагистрали" няма право да превъзлага работа по своите in-house поръчки, при които АПИ сключва договор с компанията без състезание, защото имат общ принципал. Затова въпреки че сключените договори с трети компании са за "наем на механизация" или "доставка на материали", сумите са огромни за такива дейности, ако не включват и същинско строителство.

Трето, Сметната палата отбелязва, че външните контрагенти, изпълнители и доставчици са избрани по вътрешни правила, които изобщо не са публични, няма ясни критерии или ред за проверка на свързаност между фирмата и комисиите по подбор на външни контрагенти, както и не е осигурена достатъчно конкуренция. Така се поражда риск от концентрация на възлагани дейности и публични средства в ограничен кръг трети лица. От числата, които Сметната палата публикува, се вижда, че са разплатени аванси, които понякога достигат 50% от сумата на договора - нещо, което никога не се случва в обичайните открити обществени поръчки.

А последствия?

"Ако действително има допуснати по някакъв начин нарушения, този одит на Сметната палата и всякакви други одити могат да го покажат, докажат и да се носят последствия", каза Владислав Горанов, бивш финансов министър в правителството на ГЕРБ по време на предибзборен дебат, организиран от "Капитал" през март.

Това е интересно изказване, предвид един друг доклад, който също преглежда ситуацията в "Автомагистрали" и стига до съвсем различни изводи. Агенцията по държавен финансов надзор (АДФИ), която е директно подчинена на финансовия министър, е получила също нареждане да започне проверка - на 20 юли миналата година, когато Горанов още е министър.

"Капитал" получи доклада на АДФИ, която е проверявала двата договора на "Автомагистрали" с АПИ за "Хемус". Изненадващо или не, агенцията изобщо не е открила нарушения при изпълнението на договорите и въобще не е засегнала договорите с трети лица, където е същинският проблем.

Прокуратурата също проверява

АДФИ първоначално не даваха достъп до доклада си на "Капитал", защото течала проверка от страна на прокуратурата. Повече от две седмици говорителят на главния прокурор Веселин Иванов не можа да даде информация от кога тече такава проверка, в коя прокуратура и по чий сигнал. Докладът е изпратен в прокуратурата още през април 2021г., като самата тя го е поискала.

Шефът на АДФИ Георги Начев излезе в отпуск по болничен на 19 май, а на 27 май 2021 г. е подписал решението за достъп до информация относно доклада.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    knb avatar :-|
    Кнб

    Правилата винаги са ясни: парите от данъците и фондовете на правилната фирма на фракцията на Партията (вече едноличен режим). Всъщност фондовете са същите данъци, със същите правила, но и с правило че каквото и да направят вече не е българско ами брюкселско.

    Нередност?
Нов коментар