Приходите на "Автомагистрали" растат тройно през 2020 г.

Държавната компания, строяща "Хемус", е платила незнайно на кого над 1 млрд. лв.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Приходите на държавната компания "Автомагистрали" излитат стремглаво нагоре през 2020 г. Общите постъпления от оперативна дейност са над 277 млн. лв., като за сравнение най-голямата строителна самостоятелна компания (не броим "Трейс груп холд", тъй като са с консолидиран отчет) - "Хидрострой", имаше 225.35 млн. лв. приходи през 2019 г.

Може би най-ключовото число във финансовия отчет на държавното дружество обаче са паричните потоци. Именно в постъпленията от 1.463 млрд. лв. се виждат огромните аванси, които фирмата получи от държавата за своите in-house договори. Вижда се също и как над 90% от парите са прехвърлени като плащания към незнайни компании. Част от пътя на тези пари беше разказана в разследване на "Капитал" в началото на годината. На практика компанията е "гара разпределителна", която пренасочва пари и работа, без частните компании да участват в обществени поръчки на пазарен принцип.

"Автомагистрали" е компания под шапката на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и в периода 2018 - 2020 г. сключи четири in-house договора с пътната агенция за 4.6 млрд. лв. за изграждане на оставащите над 200 км от магистрала "Хемус", 65 км от пътя Видин - Ботевград и укрепване на над 70 свлачища и други обекти в страната.

Компанията трябва да се справя сама, за да спазва регламента за вътрешното възлагане, в което трябва да се използва само държавен или общински ресурс, но не и частни подизпълнители. На практика тази част от законодателството се заобикаля, подизпълнителите се избират по непрозрачен път, а плащанията към тях са тайна.

Печалбата на компанията за миналата година е била 11.2 млн. лв., като нараства от 6.8 млн. през 2019 г.

Потокът на парите

През 2019 г. "Автомагистрали" имаше приходи 100.9 млн. лв. и беше на 8-мо място в класацията за най-големите строителни фирми на "Капитал" - К100. Сега общите приходи са 277.2 млн. лв. Другите строители все още не са подали финансовите си отчети, но държавната фирма определено расте значително, и то в годината на пандемията (въпреки че инфраструктурните държавни поръчки не са спирали). Тя има шест договора за поддържане на различни отсечки от магистралите и четири договора, получени на принципа in-house.

Компанията е изпреварила по постъпления най-големите в сектора за 2019 г.

Иначе приходите от изпълнени услуги са разпределени по следния начин:

  • 114.1 млн. лв. от строителство на "Хемус"
  • 74 млн. лв. от ремонти на "Хемус"
  • 6.26 млн. лв. от поддържане на "Хемус"
  • 501 хил. лв. от ремонти на "Люлин" и "Струма"
  • 2.34 млн. лв. от поддържане на "Люлин" и "Струма"
  • 33.2 млн. лв. от ремонти на "Тракия"
  • 11.86 млн. лв. от поддържане на "Тракия"
  • 4.25 млн. лв. от укрепване на републикански пътища

Реално Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) плаща на "Автомагистрали" за големи обекти като ремонта на тунел "Витиня" или ремонта на 50 км от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора (т.нар. "вълнист участък"), която от своя страна прехвърля парите към подизпълнители. Например за тунела на "Хемус" такъв е ГБС, а на "Тракия" - "Европейски пътища".

Изплатените 114 млн. лв. за самото изграждане на "Хемус" вероятно са за малкото изцяло завършени части - междинни плащания за строителство ще се правят при изпълнени всеки 5% от предмета на договора. До момента обаче няма завършен нито един от общо девет лота.

Иначе за миналата година средносписъчният брой на персонала е увеличен с 22% и вече има 395 работници и служители.

Историята на "Автомагистрали"

Към момента в борда на директорите има трима души - изпълнителният директор Стоян Беличев, дългогодишният шеф Александър Филев, както и най-новото попълнение от 2019 г. Иван Коларов, който последно е бил служител на Областна дирекция "Земеделие" в Кюстендил.

Допреди 2018 г. сравнително малко хора от строителния бранш, а и почти никой в широката общественост не познаваше държавната компания. Дотогава тя печелеше обществените поръчки за поддържането на магистралите - превантивни ремонти, зимно почистване и т.н., като превъзлагаше почти цялата си работа.

Същото потвърди и бившият член на борда на директорите на фирмата Десислава Христова в интервю пред "Капитал".

Затова и беше изключително изненадващо, когато в края на 2018 г. правителството на ГЕРБ реши да възложи без търг договора за 1.34 млрд. лв. за 134 км от "Хемус" директно на фирма без опит и без стратегия как да се справи сама. След това договорите станаха четири, парите - над 4.5 млрд. лв.

По закон и европейска директива in-house възлагането съществува, но предполага изпълнителят - бил той общинско или държавно дружество, да се справя абсолютно сам. Целта е да се спестяват пари и време, но и да се изпълняват дейности, които не са особено привлекателни икономически за частния сектор.

В случая обаче не е като да няма интерес към големите инфраструктурни обекти, затова и предположението за тази практика е по-скоро, че целта е да се заобикалят отворените процедури и прозрачността при плащанията.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 13
    • + 3

    Разследванията на Капитал са ясни, пак до съд ще стигнат ако въобще някой се занимава със съда ви на Лозан Панов. Дълги години бавехте развитието на инфраструктурата с безкрайни търгове, с умишлени обжалвания след това на кандидати пионки. Инфраструктурата е кръвосностната система на всяка икономика. Тези от ГЕРБ видяха, че с инвестиция в инфраструктура БВП на държавата може да се вдигне от 80 милиарда на 120 и то за няколко години. Последният им мандат взеха решение с ин хаус поръчки на ДЪРЖАВНАТА Автомагистрали да построят ударно и неотложно пътищата, без безкрайни обжалвания и съдебни процеси. Твърде закъсняло решение лично за мен, загубха се първите няколко години. За съжаление не им достигна още едно 4 годишно управление на тези от ГЕРБ, за да оправят почти докрай кочината, която завариха. Каквото се направи последните 10 години това ще е. Повече никой нищо няма да пипне!

    Нередност?
  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • - 2
    • + 7

    Да се запитаме защо няма нито един чуждестранен участник по строителните проекти на държавата (Турски поток не се брой, дадените на Русия пари там са ясни). Толкова ли не са атрактивни тези проекти, че винаги да се чуват имената на ГБС, ПСТ. Хидростой, Трейс? Или им е ясно, че това тук е картел и търговете предварително се разпределят между правилните фирми? А после дали има връщаме към чекмеджето, само прокуратурата може да каже. Тя обаче гледа да не си го причинява засега.

    А на ГЕРБ изобщо не им дреме за пътищата на България. Просто това е най-лесният начин да се крадат пари. Некачественото строителство, което се руши няколко години, след като проектът вече е предаден, а парите усвоени, го доказва.

    Нередност?
  • 3
    gbh1611322916701579 avatar :-|
    Илиян Казаков
    • - 7
    • + 2

    Както винаги, прокопиевите "независими журналисти" ще изкарат бялото черно...нищо ново под слънцето.
    Как да ви се хареса нещо което олигарха ви не може да построии...(вместо да открадне). Тази статия описва точно как прокопиевите черва биха крали.

    Нередност?
  • 4
    valdim avatar :-|
    Dimov
    • + 1

    Към №1 и №3 - господа, пийте си по-редовно хапчетата, за да ви тече по-логично мисълта.

    Нередност?
  • 7
    ftk17107565841227039 avatar :-|
    Toolzoon

    A one-stop destination with over 100 AI-powered tools designed to simplify and enhance your digital experience. At Toolzoon, we provide our users with a vast range of AI solutions, including an AI Paragraph Generator, AI blog writer, AI application writer, story generator, and much more. Our mission is to empower users with user-friendly, efficient, creative tools that simplify content creation

    Нередност?
Нов коментар