🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Тестова тема за К3.2

Седмични новини за маркетинг и реклама (28 февруари)

Шефовете на новините на NOVA и bTV сменени в синхрон; Meta ще работи с Factcheck.bg, за да проверява съдържание в България; Google спря функцията на Gemini за генериране на изображения и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

С усещане за Пеевски: шефовете на новините на NOVA и bTV сменени в синхрон

Само два дни след като ръководството на NOVA беше внезапно сменено, другата частна национална телевизия - bTV, също се оказа с нов главен редактор на новините. В петък ръководството на медията съобщи, че Веселина Петракиева е напуснала по свое желание, а на поста незабавно встъпва в длъжност Асен Иванов. Той е досегашен неин заместник и бивш изпълнителен продуцент фалиралата ТВ7.

По-рано през миналата седмицата NOVA също обяви внезапна смяна в ръководството си, след като директорът на телевизията Стефана Здравкова и шефът на новините Илия Дафов са били изведени с охрана от офисите на медията. Според източници на "Капитал" охраната е била от чужденци от звеното по сигурността на United Group, дружеството - собственикът на "Нова" и "Виваком".

Повече по темата може да прочетете тук

Meta ще работи с Factcheck.bg, за да проверява съдържание в България

Българската организация за проверка на верността на медийно съдържание Factcheck.bg ще стане официален партньор на Meta и ще започне да проверява съдържание във Facebook от март. Това обяви самата Meta, компанията - майка на Facebook и Instagram, по време на пресконференция пред български журналисти. Factcheck.bg ще бъде втората организация, с която Meta работи в България. Първата беше френската новинарска агенция AFP, която ще продължи да проверява съдържание.

Проверката на съдържание е различно от модерирането на съдържание във Facebook и Instagram, за което Meta също използва външни компании. Една от тях е TELUS International, която в офиса си в България имаше отделен екип, работещ за Meta. Според информация на "Капитал" той вече не модерира съдържание на български.

Повече по темата може да прочетете тук

Подкаст: Маркетинг по време на AI

Навлизането на AI ще промени радикално целия маркетингов процес - не става въпрос само за написване на някое бързо копи за социална мрежа. За дълбочинните промени, за предстоящия мастърклас на 21 март, организиран от Digitalk и "Капитал", за влиянието на изкуствения интелект върху маркетинга и практически примери, за възможността да направим живота по-добър и по-интересен може да чуете в разговора със Зоран Арсовски, партньор и CGO на Verto Digital.

Целия подкаст може да чуете и гледате тук

Историята на "Студио Модерна": От "Космодиск" до фалит

Преди почти 30 години "Студио Модерна - България" стана една от първите компании, които въведоха модела на директния маркетинг в страната. Позната още от времето на първите телевизионни реклами на "Космодиск", през годините тя наложи още серия от брандове, сред които Dormeo, Delimano и Rovus, а моделът й се разрасна, включвайки и физически магазини, които в най-добрите й години достигаха няколко десетки на брой и покриваха всички големи градове в страната. А годишните продажби варираха между 40 и 50 млн. лв.

От няколко месеца магазините не съществуват, рекламите по телевизията ги няма, покупка не може да се направи и през сайта. Само през миналата година персоналът се е стопил от близо 280 до 28 души. През миналата година компанията подава молба за фалит, а веднага след нея и за още няколко дъщерни дружествата, включително българското. Скоро се очаква и решението на съда, което формално ще сложи край на бизнеса на "Студио Модерна".

Повече за историята на бизнеса в България може да прочетете тук

Започва кандидатстването за петото издание на стажантската програма на All Channels

Стажантската програма All You Can Eat ("Преяж със знания"), организирана от комуникационната агенция All Channels, за пети път ще даде възможност на студенти да се запознаят отблизо с комуникационния бизнес. Одобрените стажанти ще работят в осем направления: Graphic Design, Copywriting, Account, PR, BTL, Media. Стажът продължава шест месеца с гъвкава заетост. Желаещите да се включат могат да кандидатстват на сайта на инициативата, като крайният срок е 4 март. След това те ще получат задание, което да развият, а подбраните кандидати ще минат и през интервю. Стажантската програма започва на 1 април.

Българите слушат най-много поп и попфолк, сочи проучване

Българите слушат най-много поп и попфолк, показва проучване на Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП). Според проучването около една трета от анкетираните предпочитат да слушат поп и попфолк музика, 28% предпочитат естрада, 24% - рок, и 20% - народна музика, пише "Дневник".

По думите на Димитра Воева от "Тренд" поп музиката е популярна сред хората с висше образование, а попфолкът се слуша повече от хора, които са с по-ниско образование и по-често от живеещите в селата, на възраст между 20 и 50 години. Изследването показва, че три от петте най-слушани жанра у нас са местни - попфолк, естрада и народна музика.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Дигитален бизнес

Google спря функцията на Gemini за генериране на изображения

Google обяви, че премахва функцията за генериране на изображения на хора с модела изкуствен интелект на компанията Gemini, след като беше установено, че инструментът генерира изопачаващи действителността исторически изображения, пише "Дневник".

Решението на Google да спре временно функционалността за генерирането на изображения на хора в Gemini дойде по-малко от 24 часа след като компанията се извини за неточностите в някои исторически изображения, генерирани от нейния модел.

Някои потребители на Gemini съобщиха, че са дали заявка за генериране на изображения на исторически групи или фигури като бащите основатели на САЩ и са открили в резултатите хора от раса, различна от бялата. Това предизвика конспиративно теоретизиране в посока на обвинения, че Google умишлено избягва да изобразява бели хора.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Брюксел започна разследване на китайската онлайн платформа TikTok

Европейката комисия започна официално разследване на китайската онлайн платформа TikTok, собственост на ByteDance, за възможни нарушения на онлайн съдържанието.

Европейската комисия заяви, че разследването ще се съсредоточи върху дизайна на системата на TikTok, включително алгоритмичните системи, които могат да стимулират поведенчески зависимости и/или да създадат така наречените ефекти на заешката дупка.

То ще проучи също така дали TikTok е въвела подходящи и пропорционални мерки, за да гарантира високо ниво на неприкосновеност на личния живот, безопасност и сигурност за непълнолетните. Освен въпроса за защитата на непълнолетните Брюксел проучва дали TikTok предоставя надеждна база данни за рекламите в своята платформа, така че изследователите да могат да проверяват потенциалните онлайн рискове.

Повече по темата може да прочетете тук

Reddit иска да излезе на борсата в Ню Йорк в тежки за социалните мрежи времена

Една от най-големите социални мрежи е на път да се превърне в публична компания. Reddit, сайт за форуми, обяви на 22 февруари, че е подала заявление за листване на акциите си на Нюйоркската фондова борса. Компанията, която за първи път подаде заявка за първично публично предлагане (IPO) в края на 2021 г., но се отказа от него, не посочва колко акции ще емитира или каква ще бъде цената.

От компанията съобщават, че имат 73 млн. потребители и 100 хил. активни форума. За 2023 г. компанията отчита 90 млн. долара загуба в сравнение със 158 млн. година по-рано. През последната година приходите нарастват с 20% до 800 млн. долара. Приходите на компанията са основно от продажби на реклами.

Повече по темата може да прочетете тук

Медиен бизнес

Собственикът на "Виваком" и "Нова тв" United Group обмисля продажба на гръцкия си бизнес

Собственикът на "Виваком" и "Нова телевизия" United Group обмисля продажба на гръцкия си телеком Nova. Процедурата още е в ранна фаза, но вече има интерес от международни играчи - стратегически инвеститори и фондове.

Бъдещата продажба е част от плановете на основния акционер в United Group - британският фонд BC Partners, да излезе от групата след време. Очакваната цена на телекома е около 2 млрд. евро, или около 7.5 пъти EBITDA на Nova за 2023 г. Един от вече сочените кандидати за оператора е щатският фонд CVC Capital Partners, както и телекоми от Близкия изток. Гръцкият сайт ekathimerini посочва имена - Etisalat и Saudi Telecom. Според чуждите медии гръцката сделка е единият вариант, вторият е продажба на цялата United Group.

Повече по темата може да прочетете тук