Седмични новини за маркетинг и реклама (2 април)

Как да прилагаме AI в маркетинга и няколко практически примера; Статиите на "Капитал" вече и за слушане; Интервю с полския плакатист Лех Майевски; Tesla вече се рекламира и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Пет стъпки как да започнем да прилагаме AI в маркетинга и няколко практически примера

Над 60% от всички приложения на изкуствения интелект в момента идват от сферата на маркетинга и продажбите, тъй като технологията има огромен потенциал да увеличи производителността и оперативната ефективност в един от най-креативните сектори. Откъде трябва да се започне обаче с прилагането на технологията и кои са препятствията, за които бизнесът трябва да внимава, разказват участниците в първия за годината мастърклас - Marketing in the era of AI, организиран от "Капитал" и Digitalk.

Може да прочетете и конкретни примери как да се използват AI инструменти за създаването на снимки, потребителски рекламни видеа на различни езици от несъществуващи инфлуенсъри или дори за писането на книги. В текста ще намерите и информация за създаването на специализиран чатбот, който да служи за вътрешни обучения или да отговаря на въпроси в социалните мрежи.

Повече по AI темата може да прочетете тук и тук

От 1 април може да слушате статиите на "Капитал"

Всички нови статии на "Капитал" вече имат и аудиовариант, а читателите мога да станат и слушатели - ако предпочитат. Превръщането на новините, анализите и коментарите на "Капитал" от текст в звук ще се случва посредством технологията за реалистична синтезирана реч на Microsoft.

Аудиостатиите са достъпни на сайта на "Капитал" през всички устройства. На компютър ще откриете бутона "Слушайте" от дясната страна на снимката в статията. На мобилни устройства бутонът се намира точно под подзаглавието на статията.

Плеърът дава възможност за регулиране на скоростта на четене и превъртане на аудиосъдържанието. Той продължава да работи и при заключено мобилно устройство. Ако сте влезли в профила си на capital.bg, плейърът ще запомня докъде сте изслушали някоя статия - може да продължите, когато ви е удобно.

Повече за аудиостатиите и често задаваните въпроси може да прочетете тук

Interpartners с нов изпълнителен директор

Джоана Михайлова поема управлението на групата Interpartners. На позицията изпълнителен директор Михайлова ще отговаря за стратегическото управление на бизнеса в направленията криейтив, медии, дигитални комуникации и BTL, за развитието и надграждането на портфолиото от услуги, както и за управлението на екипа. Преди това в продължение на близо 20 години управленската позиция заемаше Елисавета Търпанова.

Джоана Михайлова започва работа в Interpartners като комуникационен експерт. През последните пет година работи по проекти на редица клиенти, сред които "Лукойл", Lilly Drogerie, Американския университет в България, Nucrema, Astellas, TotalEnergies и др. Тя има бакалавърска степен по връзки с обществеността от СУ "Св. Климент Охридски" и продължава със следдипломна квалификация по творческо писане в Мадрид.

"Не можем да контролираме рекламата на хазарт ефективно", заяви председателят на медийния регулатор

Председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Соня Момчилова заяви, че регулаторът не може да контролира рекламата на хазарт ефективно, съобщава БТА. Тя беше изслушана по темата в парламента по искане на "Възраждане".

Момчилова припомни, че рекламата на хазарта винаги се е регулирала от Закона за хазарта, а не от Закона за радиото и телевизията. Според нея най-големият проблем са сюжетните линии в рекламните клипове по телевизиите, които представят участието в хазартни игри като средство за разрешаване на житейски проблеми. Председателят на СЕМ добави, че участието на популярни личности в рекламите на хазартни компании ще направи решението на проблема още по-трудно.

Дигитален бизнес

Големите платформи ще бъдат тествани за евроизборите през април

Европейската комисия ще тества големите социални мрежи за готовността им за европейските избори в края на април. Тя даде насоки за подготовка, за да се осигурят честни избори, съобщава БТА.

В тях онлайн гигантите се съветват да обособят екипи, които да следят и отстраняват незаконно съдържание. В съветите се казва, че те трябва да дават предимство на официалната информация, да прилагат инициативи за медийна грамотност и да настроят своите системи за препоръчване така, че да намалят плащането за съдържание, което застрашава честността на изборите. Политическата реклама и съдържанието, създадено с изкуствен интелект, следва да са обозначени.

Франция глоби Google с 250 млн. евро заради чатбота Gemini, който се е обучавал от медиите, без да ги уведоми и да плати

Френският орган за защита на конкуренцията глоби Google на Alphabet с 250 млн. евро за нарушения, свързани с правилата на ЕС за интелектуална собственост в отношенията ѝ с медийни издатели. Регулаторът има опасения относно услугата на компанията за изкуствен интелект. Задвижваният с изкуствен интелект чатбот Bard на Google - след това ребрандиран под името Gemini, е бил обучаван на съдържание от издатели и новинарски агенции, без да ги уведоми. Google заяви, че е приела споразумението, "защото е време да продължим напред". "Искаме да се съсредоточим върху по-голямата цел за устойчиви подходи за свързване на хората с качествено съдържание и върху конструктивната работа с френските издатели".

Повече по темата може да прочетете тук

Медиен бизнес

Великобритания ще забрани придобиването на медии в страната от чужди правителства

През първата половина на март, след месеци на ожесточено лобиране и парламентарни пазарлъци в последния момент, премиерът Риши Сунак представи плановете си за промяна на закона, за да се спре купуването на британски новинарски компании от чужди държави. Нужно е одобрението на двете камари на парламента. С промените правителството ще бъде задължено да отнесе всяко съответно медийно сливане до надзорния орган на Агенцията за защита на конкуренцията и пазарите (CMA). Ако регулаторът реши, че сделка "е довела или би довела до чуждестранна държавна собственост, влияние или контрол върху вестникарска компания", тогава правителството ще бъде законово задължено да нареди тя да бъде блокирана или отменена.

Повече по темата може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Лех Майевски: Съвременният плакат е послание в художествена форма

Лех Майевски е едно от най-разпознаваемите имена в съвременната полска плакатна школа. Той е специалист в областта на издателската и рекламната графика, плакатите и рисунката. Майевски преподава във Факултета по графични изкуства на Академията за изящни изкуства във Варшава и e президент на Организационния комитет на Международното биенале на плаката във Варшава. "Капитал" разговаря с Лех Майевски за полската плакатна школа и нейните скрити послания като начин за запазване на народните ценности и начин на себеизразяване. Той разказва още за начина, по който обучава студентите си, и уменията, които им предава по "глава, ръка и сърце".

Цялото интервю може да прочетете тук

Tesla вече се рекламира

Години наред Илон Мъск беше противник на рекламата. Неговото ексцентрично поведение и чести коментари в социалните мрежи го превърнаха в рекламно лице на автомобилната му компания Tesla. Дори след като купи Twitter и го превърна в X, той заяви, че няма да се съобразява с рекламодателите. С разрастването на пазара на електрически автомобили и засилващата се конкуренция в сегмента, изглежда, Мъск е променил решението си по отношение на рекламата.

През 2023 г. Tesla е похарчила близо 6.4 млн. долара за дигитална реклама в САЩ, по данни на Vivvix, част от MediaRadar, цитирани от WSJ. Това е многократно увеличение спрямо година по-рано, когато автомобилният производител е вложил едва 175 хил. долара в реклама. Един от рекламните клипове, които от Tesla лансираха във Facebook, Instagram и X, разбира се, е на Model Y със слоган "№1 най-произведената в Америка кола", цитирайки класация на Cars.com.

Въпреки инвестираните милиони рекламният бюджет на Tesla е далеч от разходите за реклама на големите производители. От General Motors например са похарчили 3.6 млрд. долара за глобална реклама през 2023 г., или около 580 долара за всяка от 6.2 милиона продадени автомобила през годината, пишат от WSJ.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар