Седмични новини за маркетинг и реклама (9 април)

Интервю с генералния директор на БНР Милен Митев; M3 Communications спечели отличието "PR агенция на годината"; Парламентът отхвърли предложение за забрана на рекламата на хазартни игри; Facebook и Instagram ще обозначават изображения, създадени с изкуствен интелект и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Милен Митев, генерален директор на БНР: В радиото няма забранени събеседници

Българското национално радио (БНР) закри програмната си дирекция. Това доведе до множество критики към БНР за външна намеса при вземането на решения и опасения за спазването на редакционните стандарти и саморегулацията в радиото.

В България пазарът е силно доминиран от двете най-големи частни медийни групи "бТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп". В условия на безпрецедентна частна медийна консолидация, задвижвана основно от търговски интереси, обществените медии са тези, които трябва да гарантират плурализъм и широко медийно покритие, като служат за пример при спазването на редакционните и етичните стандарти.

Седем месеца преди края на мандата му разговаряме с генералния директор на БНР Милен Митев за структурните промени в радиото, саморегулацията и решението интервюто с руския посланик Елеонора Митрофанова да не бъде вземано, но после да не бъде излъчено.

Цялото интервю и повече за контекста около разговора може да прочетете тук

M3 Communications спечели отличието "PR агенция на годината"

M3 Communications спечели златна награда "PR агенция на годината" в 14-о издание на PR конкурса BAPRA Bright Awards Това е четвъртото голямо отличие за агенцията в историята на надпреварата, която традиционно се организира от Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА) и цели да отличи най-добрите комуникационни практики през годината. Второто място в категорията "PR агенция на годината" зае агенцията d:istinkt, следвана от All Channels Communication.

Годишната равносметка от конкурса и всички наградени може да прочетете тук

Парламентът отхвърли предложение за забрана на рекламата на хазартни игри

С гласовете на ГЕРБ - СДС, "Продължаваме промяната - Демократична България" и ДПС парламентът отхвърли законопроект за промени в Закона за хазарта, в който се предлага забрана на рекламата на хазартните игри, пише "Дневник".

В текстовете, предложени от групата на "Възраждане", беше заложено да се забрани пряката реклама на хазарта, като изключение се прави за реклама върху сградите, в които са разположени игрални зали, казина и пунктове за залози, както и в самите игрални зали и казина. Разрешение за реклама се предвиждаше само за Българския спортен тотализатор, като ще може да се публикуват, излъчват и разпространяват имената на игрите, търговските марки, резултатите, тегленията, тиражите и спечелените печалби.

Повече за предложението може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Система за разпространение на пропаганда

За една година "Ралица" регистрира над 10 сайта, които разпространяват абсолютно идентично съдържание, пише "Дневник". Два от тях - allbg.eu и zbox7.eu - са в ядрото на мрежа от анонимни разпространители на кремълска пропаганда, според изследване на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания - София (ФХСИ).

Тези стотици "сайтове-гъби" са разпространители на повече от 350 хил. "sтатии" в България, като инструмент за светкавично тиражиране на съдържание от предимно пропагандни материали. Този ефект на умножаване на пропаганда се оказва, че не е достатъчен и затова са създадени над 100 страници, профили и групи във Facebook, които да я инжектират в други групи с хиляди и десетки хиляди последователи.

Повече за мрежата от сайтове за разпространение на пропаганда може да прочетете в сайта на "Дневник" тук

Българите ползват социалните мрежи повече от средното за ЕС

Хората, които ползват социални мрежи - имат профил, пращат съобщения или друго във Facebook, Instagram, Х, Snapchat, TikTok и др. са средно 59% от населението в общността, сочат данните на "Евростат" за 2023 година, пише "Дневник".

За България делът е по-висок от средното - общо 64% от хората ползват социални мрежи. В същото време има държави, където процентът е значително по-висок. В Дания делът на хората, ползващи мрежите, е 91% от населението. Под средното за ЕС ниво на потребление "Евростат" отчита във Франция - 44%, и Германия - 49%.

Повече данни може да видите в сайта на "Дневник" тук

Дигитален бизнес

Мистериите около компанията, собственик на Temu - PDD Holdings

Няма как в последните две години да не сте попаднали на реклама на китайския дискаунт онлайн търговец Temu. Сайтът предлага огромна селекция от продукти на абсурдно ниски цени.

Китайският гигант, който е собственост на PDD Holdings, дори успя да надмине местния конкурент Shein по продажби в САЩ за миналата година. За подобно постижение са нужни инвестиции от милиарди долари в развиване на производствената база, реклама и промоционални кампании. Как обаче Temu, която е основана преди по-малко от две години, разполага с подобни възможности? Отговорът е компанията майка - PDD Holdings, която се самоописва като "селскостопанска група".

Тази година Temu беше и сред рекламодателите платили 7 млн. долара за 30 секунди реклама по време на спортното събитие Super Bowl, заради което срещна големи критики на американския пазар.

Повече за историята на компанията може да прочетете тук

Регулаторите принуждават IT гигантите да преосмислят AI стратегиите си

Големите технологични компании влязоха в полезрението на регулаторите за конкуренция. На 25 март Европейската комисия започна разследване срещу Apple, Alphabet (компанията - майка на Google) и Meta (която е на Facebook). Регулаторите в Брюксел смятат, че мерките, които американските технологични гиганти са въвели, за да се съобразят със Закона за цифровите пазари, широкообхватен нов закон, предназначен да гарантира честна конкуренция в технологичната индустрия на ЕС, не са на ниво.

Наблюдението се засилва точно когато компаниите се опитват да се позиционират, за да спечелят от изкуствения интелект. И това променя начина, по който титаните на технологиите подхождат към предизвикателството.

Прочетете целия анализ на The Economist за действията на регулаторите и тех гигантите тук

Facebook и Instagram ще обозначават изображения, създадени с изкуствен интелект

Meta, собственик на социалните мрежи Facebook, Instagram и Threads, ще започне от май да слага етикет "произведено с изкуствен интелект" на видеоклипове, изображения и аудиофайлове, създадени чрез изкуствен интелект.

Meta ще поставя отделни и по-забележими етикети за съдържание, което представлява "особено висок риск от съществена измама на обществеността по важен въпрос", независимо дали съдържанието е създадено с изкуствен интелект или с други инструменти.

Рекламен бизнес

Най-добрата реклама: Лас Вегас отчита рекордни приходи след състезанието от Формула 1

Най-голямата реклама за града в глобален план - така беше определено дебютното състезание от Формула 1 в Лас Вегас от местната управа, пише "Дневник". Преди дни беше разпространен доклад от 113 страници, който отчита ефекта върху окръга.

Според него състезанието за Гран при на Лас Вегас е генерирало най-голямата глобална телевизионна аудитория в историята на града. Събитието беше през ноември и датата не беше избрана случайно - периодът преди Деня на благодарността, който за Лас Вегас традиционно е по-спокоен. Общата икономическа полза, създадена от разходите на посетителите, съчетана с инвестициите около състезанието в инфраструктурата и операциите на събитието, се оценява на близо 1.5 млрд. долара. От тази сума 884 млн. долара се дължат на феновете на Формула 1.

Целия текст на "Дневник" може да прочетете тук

JPMorgan Chase ще позволява на рекламодатели да таргетират клиентите им според разходите им

Американската банка JPMorgan Chase обяви създаването на ново звено, наречено Chase Media Solutions, което ще позволи на рекламодателите да достигнат до клиентите на банката с персонализирани оферти и намаления според историята на разходите им, пише WSJ. За разлика от повечето онлайн търговци на дребно, банката ще начислява такси на рекламодателите само когато клиентите са стигнали до покупка.

Това е поредният пример за компания, която подава данни и рекламно пространство в свое приложение или сайт, за да генерират приходи извън основния си бизнес. От години това е стратегия на Uber, Best Buy и др.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар