🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Няколко практически идеи за използване на AI в маркетинга

Специалистите внедряват изкуствения интелект за създаване на снимки, видеа и разнообразно съдържание от измислени инфлуенсъри

Петър Хаджиколев, който управлява активациите в социалните мрежи на платформата за диети 1 For Fit, беше сред лекторите в първия за годината мастърклас Marketing in the era of AI, организиран от "Капитал" и Digitalk.
Петър Хаджиколев, който управлява активациите в социалните мрежи на платформата за диети 1 For Fit, беше сред лекторите в първия за годината мастърклас Marketing in the era of AI, организиран от "Капитал" и Digitalk.
Петър Хаджиколев, който управлява активациите в социалните мрежи на платформата за диети 1 For Fit, беше сред лекторите в първия за годината мастърклас Marketing in the era of AI, организиран от "Капитал" и Digitalk.    ©  Надежда Чипева
Петър Хаджиколев, който управлява активациите в социалните мрежи на платформата за диети 1 For Fit, беше сред лекторите в първия за годината мастърклас Marketing in the era of AI, организиран от "Капитал" и Digitalk.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

За снимки

Сред най-разпространените AI инструменти за създаване, обработка и дизайн на снимки са Midjourney, Canva, Stable Diffusion и DALL-E.

Според Петър Хаджиколев, който управлява активациите в социалните мрежи на платформата за диети 1 For Fit, преди навлизането на изкуствения интелект работата на екипа по една фотосесия на храна е отнемала дни. "Трябваше да измислим какво и как да снимаме, да намерим подходящи рецепти, да купим продуктите, да сготвим храната и да я подредим в чинията. След това започва процесът по снимки, обработка и дизайн за целите на публикациите в социалните мрежи", казва Хаджиколев, който беше сред лекторите в първия за годината мастърклас Marketing in the era of AI, организиран от "Капитал" и Digitalk.

С помощта на Midjourney процесът се съкращава до няколко минути, в които екипът измисля само идеята за снимки, създава задание (pompt), в което уточнява ястието, дизайна на снимката, светлината и формата. Резултатът е готов за секунди, след което следва обработка и публикация в социалните мрежи. "Използването на AI за създаване на персонализирано съдържание води до 70% по-висока ангажираност на потребителите в социалните мрежи - повече коментари, харесвания и споделяния", казва Петър Хаджиколев. По думите му към момента 99.5% от съдържанието на храна на 1 For Fit е AI генерирано, а за последната година са създали над 6 хил. снимки.

За разлика от традиционната фотография AI инструментите могат да обогатяват вече направени снимки, изграждайки допълнителни елементи в тях. При наличието на близък портретен кадър например AI може да го преработи в нова отдалечена снимка и да построи подходяща среда около човека на фокус. "Така ние създаваме свят около това, което вече имаме", допълва Хаджиколев.

Маркетолозите могат да използват Midjourney и за създаване на измислени инфлуенсъри или пък да обогатяват съдържанието на реални такива. В платформата може да се качи снимка на даден персонаж, човек или измислена фигура, а изкуственият интелект да го пресъздаде в различна среда - как готви, как спортува, как си почива, как е на морето и т.н. "Може да създадете толкова много и разнообразни снимки, че спокойно да поддържате Instagram профил на своя измислен инфлуенсър", казва Хаджиколев.

За видео

Често видеосъдържанието, създадено от инфлуенсъри, ангажира повече потребителите и може да ги убеди да предприемат действие, което да доведе до бизнес резултати за компанията. Затова и подобни партньорства обичайно са по-скъпи.

Затова щом може да има снимки на измислени инфлуенсъри, защо да няма и такива видеа. AI инструментът Creatify.ai създава потребителско видеосъдържание от човек, който в действителност не съществува. "Единственото, което трябва да направите, е да сложите линк към сайта на бизнеса си, а платформата ще ви даде няколко опции за сценарии на видеа, с които да промотирате различни услуги, събития, продукти", обяснява Петър Хаджиколев. За целите на видеото всеки може да избира между десетки несъществуващи хора, т.нар. аватари, да променя гласовете им и да задава видеоформат според платформата, в която ще се публикува. "Може да използвате и собствено видео, а Creatify.ai ще синхронизира движението на устните с генерирания текст за сценарий", уточнява Хаджиколев. Решението е подходящо за онлайн магазини, мобилни приложения, игри и други, а цената варира според количеството видеа, които се генерират. Основният абонамент е 40 долара на месец за създаването на приблизително 10 видеа.

За бизнесите, които оперират на различни пазари, е важно съдържанието им да може да се адаптира според езика в конкретната държава. Това може да се случи бързо с помощта на AI инструмента Pipio.ai, който превежда видеосъдържание, запазвайки оригиналния глас на човека и синхронизирайки движението на устните му с думите, които изрича. Този инструмент може да се използва както за видеа на реални инфлуенсъри, така и измислени такива. Платформата предлага превод на десетки различни езици. Цената й също варира, като основният пакет струва 20 долара на месец за обработката на 25 видеа.

За текст

AI улеснява не само писането на кратки текстове или мейли, но и на цели книги. Благодарение на ChatGPT-4 от компанията 1 For Fit имат вече в портфолиото си над 20 създадени електронни книги и наръчници за правилно хранене. "Отне ни около 30 минути, за да генерираме цялото съдържание на тема храненето заради стрес и как да се справим с него. После дадохме книгата на специалист за втора проверка, който потвърди, че няма грешки", разказва Хаджиколев. В заданието си към ChatGPT-4 от компанията посочват книгата да звучи като написана от специалист по хранене, който говори на конкретна аудитория по дружелюбен и разбираем начин. "След като ми даде структурата на цялата книга, започнах да надграждам глава по глава", допълва той. За финалното й оформяне екипът прави корица с помощта на Midjourney, а представянето й разработват в Canva.

Хаджиколев използва ChatGPT-4 и за създаването на наръчник за обучение на екипа. "В 70 страници моделът извлече най-важната информация и представи примери за това какви възможности предоставя ChatGPT-4 за дигиталните маркетолози."

СпециализиранGPT

Ако предоставите достатъчно подробна информация на ChatGPT-4, чатботът може да се специализира в различни теми и да влиза в различни роли. От 1 For Fit например използват модела, за да отговаря на потребителски въпроси в социалните мрежи, свързани с начини на хранене и диети. "Захранваме го с подробна медицинска информация, за да научим специализирания GPT, а после му задаваме въпроса на потребителя и чатботът отговаря", казва Хаджиколев.

От компанията разчитат на модела да им даде отговор и на маркетинг въпроси, свързани с платформата на Meta Ads manager например. По думите на Хаджиколев това се случва много по-бързо, отколкото ако чакат решение от екипа по поддръжка на Facebook. За целта захранват с голямо количество информация чатбота, а след това му задават въпросите си.

Специализираният GPT модел може теоретично да играе ролята и на професионален готвач. При качването на снимка на дадено ястие в платформата тя не само може да познае какво е то, но и да даде подробна рецепта за приготвянето му.

За затваряне на цикъла по производство на съдържание от 1 For Fit често използват ChatGPT-4 и за писането на задания за други AI платформи. Така получават подробни описания и още повече съкращават времето за работа по даден проект.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    xsz45646888 avatar :-|
    xsz45646888
    • - 1
    • + 5

    "Захранваме го с подробна медицинска информация, за да научим специализирания GPT, а после му задаваме въпроса на потребителя и чатботът отговаря"

    Това дори следва да е забранено и наказуемо. Едно е да генерираш спам-простотии и нискокачествени статии, друго е да даваш здравни съвети, имайки предвид склонността на ИИ да си измисля достоверно-звучащи небивалици.

    Нередност?
  • 5
    zelenizemliani avatar :-|
    Светла Балканска

    Капитал, този телешки възторг не ви отива. Журналистиката, предполагах, би трябвало да е на страната на истината, а всичко, създадено от AI, е лъжа. Наистина не знам накъде отивате и какви са ви критериите.

    Нередност?
Нов коментар