🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (19 март)

България се бори за AI независимост; Маркетинг компанията the other half се разраства; Започна кандидатстването за ФАРА и "PR Приз"; Групата на DDB вече се казва adhub; Новият европейски закон за свобода на медиите и новата творба на Банкси

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

България се бори за AI независимост

За разлика от други случаи този път България има шанс да играе роля в развитието на технологията. В центъра на възможността е създаденият преди две години български технологичен институт INSAIT, около който се изгражда AI екосистема, свързваща български и чужди компании, държавата и академичната общност. Успехът зависи от много фактори и неизвестни, но семената вече са посети - пример са новите AI модели, по които INSAIT работи, като най-известен стана специализираният за български език отворен модел BgGPT.

Идеята на BgGPT не е да е просто чатбот на български, а тъй като е с отворен достъп, да бъде използван от държавни или частни организации за изпълняване на определени задачи, след като бъде обучен вътрешно от тях.

Повече за възможностите на новия чатбот и интервю с основателя на INSAIT Мартин Вечев може да прочетете тук.

А ако предпочитате да слушате за историята на BgGPT и къде е България на картата на изкуствения интелект, може да чуете епизода от подкаста "Гласът на Капитал".

Маркетинг компанията the other half се разраства с ново консултантско звено

Консултантската агенция the other half добави нови маркетинг услуги в портфолиото си, които обедини в звеното Grow. То се оглавява от Атанас Атанасов и е насочено към изграждането на маркетинг екипа и комуникационните процеси в бизнесите на клиентите им. Първите клиенти на новото звено Grow са таксиметровата компания TaxiMe и производителят на суровини за сладкарската индустрия Hellas Hem. Атанасов е четвъртият партньор в the other half. Преди две години към компанията се присъедини Ивайло Ботушанов, който оглави творческото звено Connect. Основателите Георги Гавазов и Диляна Добринова продължават да ръководят подразделението за изграждане на брандове Build и цялостните стратегически услуги. Екипът на основаната през 2018 г. the other half към момента е от общо шест души, а през 2023 г. дружеството отчита двойно увеличение на оборота си.

Повече за новото звено на the other half и развитието на бизнеса може да прочетете тук

Започна кандидатстването за рекламния фестивал ФАРА

Агенции и рекламодатели вече могат да подават онлайн заявки за конкурса. Крайният срок за участие е 18 април, като ще бъдат оценявани кампании, реализирани, публикувани и излъчени в периода между 1 януари 2023 и 18 април 2024 г.

ФАРА събира на едно място комуникационни специалисти, артисти и маркетолози, като представлява своеобразен каталог на рекламния бизнес в България и традиционно се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). ФАРА 2024 ще се проведе между 6 и 8 юни в Бургас и освен че ще отличи най-добрите кампании през изминалата година, паралелно ще има и лекционна програма.

И тази година под шапката на ФАРА са обособени два отделни конкурса - творчески и медиен, предвид спецификата на кандидатурите. Във всеки от тях има нововъведения.

Повече за новите категории и условията за участие може да прочетете тук

AI мастърклас: маркетинг и реклама в епохата на изкуствения интелект

Маркетингът в един от секторите, който беше най-силно повлиян от възможностите, предоставени от AI, е маркетингът. Според проучване на платформата SOCi 70% от експертите в бранша се чувстват претоварени от внедряванията на новата технология, а други 42% не са получили никакво формално обучение за това как да боравят с нея. Това на свой ред води до затруднения да се разберат в дълбочина приложенията на технологията и съответно се забавя нейното използване от специалистите.

Реалност, която мотивира "Капитал" и Digitalk да организират мастърклас Marketing in the era of AI, който ще се проведе на 21 март и е част от серията събития за изкуствен интелект, които започнаха в края на 2023 г. Сред лекторите са Зоран Арсовски, управляващ директор в VertoDigital, Мария Георгиева, мениджър на екип за оптимизация на търсачките в Payhawk, Димитър Сталимиров, директор маркетинг в Nexo, и др.

Повече за мастъркласа и формата за записване може да видите тук

Започна кандидатстването за "PR Приз" 2024 г.

Агенции, компании и неправителствени организации вече могат да кандидатстват в конкурса "PR Приз", който цели да отличи най-добрите PR кампании през изминалата година. Той се организира от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО), а проектите ще се оценяват от местни специалисти от комуникационната индустрия. Традиционно процесът по журиране включва и публично представянето на проектите.

Желаещите да се включат в конкурса трябва да попълнят онлайн формата за кандидатстване не по-късно от 30 април, а на 18 и 19 май ще се състои представянето на проектите. Участниците могат да подават заявки в общо 15 категории.

Групата на DDB вече се казва adhub

По повод 30-годишнината си, комуникационната група DDB в България вече е с ново име и лого - adhub. Част от групата са творческите агенции guts&brainsDDB, DNA, Nitram и TribalWorldwide Sofia, медийните PHD и OMD, продуцентска къща Final New и BTL агенцията "Готово". В класацията на "Капитал" към 2022 г. това е втората най-голяма комуникационна група в страна на база приходи. По данните на компанията в групата работят над 120 служители. "Новото лого - квадрат, който се отваря като скоби, подчертава гъвкавостта и стремежа на екипа към отварянето на нови възможности за партньори и клиенти", коментира за медиите главният изпълнителен директор на adhub Ангелос Парасхакис.

Медиен бизнес

Ваутер Гекиере, EBU: Европейският закон за свобода на медиите няма да реши всички проблеми изведнъж

В сряда Европейският парламент даде зелена светлина на първия закон в блока за свобода на медиите (EMFA). Той цели да въведе набор от правила за насърчаване на медийния плурализъм и независимост в целия ЕС и да реши проблема с качеството на медийната среда в различните части на континента. Очакваните резултати са да се ограничи политическата намеса в редакционните решения и да се даде повече прозрачност на медийната собственост. Предложеният закон трябва да защити журналистите от необходимостта да разкриват своите източници и от използването на шпионски софтуер срещу тях. Той също така поставя изисквания за системи за измерване на аудиторията и прозрачно разпределение на държавната реклама.

Какъв ще е ефектът на практика от новите правила - "Капитал" разговаря с Ваутер Гекиере, ръководител на офиса в Брюксел нa Европейския съюз за радио и телевизия (EBU), световна организация на обществените медии.

Цялото интервю може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Дърво на стената от Бански

В неделя сутрин жителите на Hornsey Road в Северен Лондон се събудиха с нова улична творба. Тя представлява зелена боя, напръскана върху стена на сграда, която наподобява корона на отсеченото пред нея дърво. В основата на боята има шаблон на човек, който държи пръскачка. Стилът наподобява този на енигматичния уличен артист Банкси, но все още няма официално потвърждение, че графитът е негово дело. Според създателя на документалната поредица по BBC - The Banksy Story Джеймс Пийк, "произведението носи всички отличителни белези" на Банкси. Пред медиата той казва: "Посланието е ясно - природата се бори и от нас зависи да й помогнем да израсне отново."

Свободни позиции:

Nexo обяви вакантни позиции за Performance Marketing Specialist, Affiliate Marketing Specialist и Influencer & Partnerships Marketing Specialist.

proof. обяви вакантна позиция за стажант копирайтър.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар