🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

КЗК атакува "Билла" и "Кауфланд" за липса на олио в дните на лудо пазаруване

За регулатора е лесно да забележи свършили продукти в промоция, но не и да разрови има ли картел при производителите

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Психозата около цените на олиото и опашките за презапасяване с продукта активизираха традиционно спящия регулатор - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Но вместо да търси картел или друго нарушаване на пазарните правила, регулаторът подхвана две от най-големите вериги, имали лошия късмет точно в дните на истерията да предложат в брошурите си промоция на такива продукти. При лудото презапасяване, очаквано, количеството не е стигнало за целия период на промоцията. И сега комисията ще провери дали има нелоялна конкуренция и ако установи нарушение - ще глоби търговците, като глобите могат да достигнат и колосални размери.

От комисия към комисия

КЗК образува две производства, за да проучи дали е налице нелоялна конкуренция от страна на "Билла България" и "Кауфланд България" при промоционални продажби на олио. Решенията идват след писма от 10 и от 15 март тази година, изпратени от Комисията за защита на потребителите (КЗП) до антимонополния орган. В тях се описват констатирани случаи на липса или недостатъчни складови наличности на слънчогледово олио въпреки анонсирането му в рекламни брошури и интернет страници на двете вериги.

В Монтана и в София

При проверка в търговски обект на "Билла България" в Монтана Комисията за защита на потребителите е констатирала наличие на голямо количество брошури, поставени на входа на обекта, за стоки на промоционални цени в периода 3 - 9 март 2022 г., включително и на слънчогледово олио "Реоли" от един литър на цена 3.29 лв. за брой. Проверяващите установили, че от въпросното олио няма налични количества в обекта, липсва и информация за предстояща доставка. Комисията установила също, че в обекта липсват количества и от високоолеиново рафинирано слънчогледово олио "Папас" 1 л. на цена от 5.29 лв., което със "специалната оферта - 18% с "Билла карта", ще се продава за 4.29 лв.

Аналогични са изводите на инспекторите и за "Кауфланд България ЕООД енд Ко" КД. В писмо до антимонополния орган от Комисията за защита на потребителите посочват, че при извършени проверки на 12.03.2022 г. в два търговски обекта на "Кауфланд" в София е установено, че липсват количества от слънчогледово олио "Плиска" 1 л с обявена промоционална продажна цена 2.99 лв. за периода 7 - 13 март.

Драматични покупки

От Комисията за защита на потребителите обявиха, че през последните дни ведомството е направило поне 350 проверки в търговски обекти, за да установи дали търговците продават олиото на предварително обявените за потребителите цени. В обхвата на проверките са били стоките, включени в различен тип акции, промоции, намаления, тиражирани чрез рекламни брошури, интернет и телевизионни реклами.

Заради повишените цени и анонсирани промоции покупката на олио тези дни се превърна в драма. Стотици граждани се наредиха на опашки пред "Кауфланд" по време на "Лудата събота" на 12 март, за да закупят бутилки на промоционална цена. В Кърджали се стигна до насилие, а в Бургас възрастен мъж почина на опашка. Това принуди веригата да излезе с официално становище, че олиото традиционно присъства в промоционалните й предложения и че във въпросната събота намалението е било планирано много преди усложняването на икономическата ситуация. Заради възникналото напрежение веригата отмени предстояща планирана за 19 март съботна промоция за друга марка олио.

Предстои антимонополният орган да провери дали е налице нелоялна конкуренция от страна на двете вериги при продажбата на олио. Обичайната практика на търговците е да посочват, че съответната промоционална цена за който и да е продукт важи "до изчерпване на количеството". Освен това по правило веригите планират промоциите си минимум месец по-рано - време, нужно за отпечатване на рекламните брошури и организация на продажбите. Едва ли е имало как през януари търговците да предвидят необичайно високото търсене на олио в началото на март, поскъпнало в резултат на редица фактори на международния и на вътрешния пазар.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 5
    • + 1

    За съжаление кировци са натиснали Кауфланд да спре промоцията на олио тази седмица, за да избегнат поредните срамни сцени и негативи след това на управлението му. Сега хората не могат от никъде да докопат по-евтино олио и ще купуват съмнително такова на цени от 4.50 до 7, 8 лева :(

    Нередност?
  • 2
    ebu37356248 avatar :-|
    Мария Добрева
    • + 1

    Поне ще останат живи!

    До коментар [#1] от "scuby":

    Нередност?
Нов коментар