🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Евростат: Около 49% от българите пазаруват онлайн спрямо средно 75% в ЕС

Страната ни запазва последното място по този показател, макар растежът да е 7 процентни пункта спрямо 2021 г.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

По-малко от 50% от българите са пазарували онлайн през 2022 г. (49%), показва годишното проучване на Евростат. Данните отреждат последно място на страната ни в Европейския съюз по този показател, макар повишението да е 7 процентни пункта спрямо 2021 г. (42%).

В цялата общност продължава да расте пазаруването през мрежата. През 2022 г. 91% от хората на възраст от 16 до 74 години в ЕС са използвали интернет, 75% от които са купували или поръчвали стоки или услуги за лична употреба. Делът на онлайн купувачите е нараснал от 55% през 2012 г. до 75% през 2022 г., което е увеличение от 20 процентни пункта (пр.п.). Най-многобройни са интернет потребителите в Нидерландия (92%), Дания (90%) и Ирландия (89%).

Между 2012 г. и 2022 г. растежът е значителен в Естония (+47 пр.п.), Унгария (+43 пр.п.), Чехия и Румъния (+41 пр.п.).

Дрехи, обувки и аксесоари: най-честата онлайн покупка

През 2022 г. най-честите онлайн покупки на стоки са били дрехи (включително спортно облекло), обувки или аксесоари (поръчани от 42% от интернет потребителите). Класацията се допълва от: доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене и кетъринг услуги (19%), козметика, продукти за красота или уелнес (17%), мебели, аксесоари за дома или продукти за градинарство (16%), печатни книги, списания или вестници и спортни стоки (с изключение на спортно облекло) (и двете по 14%).

Споделена икономика

През 2022 г. сред потребителите на интернет в ЕС 21% са използвали платформи за споделена икономика, за да поръчват или купуват физически стоки от други лица, 6% са наели квартира чрез такива платформи, 1% са използвали транспортна услуга и под 1% са поръчвали услуги за бита.

Хората на възраст 25 - 34 и 35 - 44 години са имали по-висока от средната склонност да купуват стоки от други частни продавачи през 2022 г. (29% от интернет потребителите за всяка възрастова категория).

Резервациите за настаняване чрез онлайн платформите през 2022 г. надвишават тези от предпандемичните години, докато туризмът в по-традиционните видове настаняване все още изостава, отчита Евростат.

В България

През 2021 г. продажбите по интернет в България отбелязват 29% ръст и надхвърлят 1.25 милиарда евро по данни от годишния доклад на E-commerce Europe. Очакванията за 2022 г. са за 30% ръст спрямо предходната година и обем 1.64 милиарда евро. Средната годишна онлайн кошница в България е 555 евро, коментира преди време Жанет Найденова, председател на управителния съвет на Българската Е-комерс асоциация (БЕА), която цитира данни на "Паспорт на е-комерс индустрията в България 2022".

По прогнозни данни на БЕА 44% от интернет потребителите в България са пазарували онлайн през 2022 спрямо 42% през 2021 г. и 2020 г. и 31% през 2019 г. Над 76% от всички онлайн купувачи през 2021 г. са поръчвали дрехи (вкл. спортно облекло), обувки, аксесоари (например чанти, бижута), 23.5% - спортни стоки (без спортно облекло), 22.2% - мебели, стоки за дома, градински принадлежности. Близо 19% са поискали доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг, а над 19% са поръчвали настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица), посочват от БЕА.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ozd05563707 avatar :-|
    ozd05563707
    • - 1
    • + 1

    А някой отбелязва ли, че при пазаруване онлайн и после куриер, от държавата имат вече пълна информация за пратката? Хм? Не че нещо, ама надали те имат право да имат до такава степен до личния живот на хората!

    Нередност?
Нов коментар