Рекордно силен сезон за топ 5 веригите "направи си сам"

Инфлацията и бумът при жилищата вдигат с двуцифрени проценти оборотите, като очакванията за 2023 г. също са оптимистични

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Лидерът "Практикер" има 25% ръст в продажбите през миналата година.
  • Mr. Bricolage вдига оборотите си с 30%, като тази година очаква скок с още 15%.
  • Третият голям в сектора - Home Max, е порасъл с 20%, а през 2023 г. предвижда нови 6.5%.

Пандемията наистина превърна "моят дом" в "моята крепост". Оформянето на офис или учебна част в жилището, както и вниманието върху двора засилиха посещението в магазините от типа "направи си сам". После избухна и имотният пазар, а оттам и ремонтите и довършителните дейности. В тази среда логично общите приходи на топ 5 вериги от сектора за 2021 г. скочиха с 14% до 702 млн. лева. За миналата година участниците на пазара говорят за ръстове 20 - 30%, силно движени и от нарасналите цени. А оптимизъм цари и за тази.

"Практикер": най-голям и растящ

Продажби за над 276 млн. лв. за 2021 г. осигуряват на "Практикер ритейл" над 16% ръст и първо място в топ 5 на сектора. Веригата е създадена в Германия и влезе в страната през 2004 г., като за десет години отвори 9 търговски обекта. През 2014 българският "Видеолукс холдинг" на Божидар Колев и Тодор Белчев, познат с веригата си "Технополис", придоби целия бизнес на германската компания за България и вече управлява 14 хипермаркета "Практикер" в 13 града.

"2020 и 2021 бяха предизвикателни и непредвидими. Можем спокойно да заявим, че 2022 беше първата нормална година за бизнеса и секторът "Направи си сам" отбелязва сериозен скок. Очакваме да отчетем около 25% ръст на продажбите през 2022 спрямо предходната 2021 г.", коментира за "Капитал" Андриан Пенков, старши мениджър на "Практикер ритейл".

Плановете за разрастване на веригата през 2023 включват откриването на два нови обекта Praktiker. "През пролетта на 2023 предстои да бъде открит наш хипермаркет в Перник като част от новостроящия се "Ритейл парк" - собственост на компанията. Той ще бъде върху терен с площ 75 декара, на който ще бъдат разположени още 24 други магазина. А през лятото на 2023 г. ще отворим Praktiker в Хасково, който заедно с още 12 магазина ще споделя терен с площ над 33 000 кв.м като част от "Ритейл парк Хасково" - отново собственост на компанията", уточни Андриан Пенков.

Praktiker има и онлайн магазин. Веригата предлага и услугата клиентът да купи онлайн и да вземе поръчката си от удобен за него магазин.

"За да отговори на засиления интерес и увеличаващия се стокооборот, компанията инвестира и в построяването на допълнителни складови пространства из цялата страна. Друг голям проект е изграждането на фотоволтаични системи на покривите на всички хипермаркети Praktiker. Започнахме това строителство преди две години и до края на 2023 г. планираме да изградим фотоволтаици във всички магазини", отбелязва Пенков.

Увеличаване на пазарния дял с разкриване на нови обекти, повече продажби онлайн и разширяване на гамата продукти и услуги също са сред целите на компанията за 2023.

Още растеж в Mr.Bricolage

Ръст с 10.45% и над 117 млн. лв. приходи за 2021 поставят на второ място "Доверие Брико" - дружеството, което управлява магазините Mr. Bricolage по споразумение с френската верига. Компанията извършва и търговия на едро към Brico Macedonia, след като през май 2017 продаде франчайз правата си за Северна Македония. През февруари 2019 в дружеството влезе нов миноритарен собственик, след като основният акционер - "Доверие капитал", продаде 28% от капитала на "Креста консултинг" (собственост на дългогодишни мениджъри на веригата). "Доверие капитал", част от едноименния холдинг, държи останалите почти 72%.

Днес "Доверие Брико" има 12 магазина в 9 града в страната, а от 1 юли 2019 предлага и онлайн пазаруване. В световен мащаб магазините с марката Mr.Bricolage са 392, а българската верига е вторият по големина международен партньор на Mr.Bricolage.

Траян Халаджов, член на управителния съвет на компанията, откроява няколко фактора, които определят 2022 г. като динамична за пазара на стоки за дома и градината. "От една страна, се стабилизира веригата на доставки от Далечния изток и Западна Европа, увеличиха се доставките от Централна Европа. От друга, войната в Украйна създаде сътресения в доставката на определени групи продукти или върху вдигането на цените. Поскъпването на суровините и енергоносителите доведе до инфлация на цените на крайните продукти. А поскъпването на енергоносителите се отрази върху оперативните разходи на дружеството", обобщава Халаджов.

През 2022 дружеството инвестира 3 млн. лева в своя 12-и магазин, който отвори в Перник, основно в инсталации и търговско оборудване. Компанията е поставила и соларни панели върху покрива на магазин Mr.Bricolage в Благоевград. "Централата е с мощност 521 kWp и планирано производство на електроенергия в размер на 580 000 kWh годишно, коментира Траян Халаджов.

Той очаква "Доверие Брико" да приключи 2022 с 30% ръст на продажбите спрямо предходна година, за който допринасят няколко фактора. "Първият е по-ниската база за сравнение с 2021 - тогава пандемичната обстановка доведе до ограничения в достъпа до физическите магазини и респективно до по-ниски продажби. На второ място е инфлацията, която при цените на стоките за дома и градината достигна 15%. Не без значение е и активирането на потребителите за покупки на стоки както за поддръжка на дома и градината, така и за по-големи проекти като основен ремонт", обобщава Траян Халаджов.

За 2023 г. "Доверие Брико" планира около 6 млн. лева инвестиции. Половината от сумата е предназначена за обновяване на съществуващи магазини заради новата търговска концепция на групата Mr.Bricolage, свързана с промяната в начина на обслужване на клиентите - ново оборудване, излагане и означаване на продуктите, дигитални устройства в търговска зала, складово стопанство, онлайн търговия. Другата половина ще бъде инвестирана в новия обект на веригата в Хасково, разположен на централно място в града, в рамките на ритейл парк, уточни Траян Халаджов.

През 2023 г. компанията ще продължи и своя "зелен проект", свързан с инсталирането на фотоволтаични панели на покривите на още два магазина. Халаджов очаква, че при прогнозна инфлация 4-5% веригата ще отбележи над 15% ръст на продажбите си през 2023 г.

По-спокоен план при Home Max

"Баумакс България" (3-то място) стои зад веригата Home Max. Мажоритарен собственик е фирма "Хедус", която през 2014 г. купи бизнеса на Baumax от австрийския собственик. "Хедус" пък е притежание на "Родна земя холдинг" - дружеството от орбитата на "Химимпорт".

Днес "Баумакс България" управлява осем хипермаркета Home Max в седем града, които са с обща търговска площ над 105 хил. кв.м и предлагат над 70 хил. артикула. Средната застроена площ на всеки хипермаркет е 13 000 кв.м.

"2022 беше изключително динамична и непредвидима за бранша. Кризата в Украйна наложи да се търсят алтернативни доставчици на някои стоки. Цените се променяха ежедневно, доставките често бяха с негарантирани количества и срокове. Бизнесът за трета поредна година беше подложен на тест по адаптивност, но смятаме, че преминахме през този период успешно", коментираха от компанията за "Капитал" и съобщиха, че дружеството очаква около 20% ръст в оборота за 2022.

Веригата не планира откриване на нови обекти през 2023 и ще насочи инвестициите си върху текущи ремонти, поддръжка на сградния фонд и частични обновления в презентирането на стоки. "Подхождайки умерено консервативно спрямо динамичната и нестабилна икономическа ситуация, HomeMax очаква среден ръст 6.5% в приходите на компанията за 2023 г.", обобщиха от дружеството.

Строителните вериги

Съдружници в столичната семейна фирма "Ангро трейд" - София (4-та позиция), са Людмил Петров Христов и Петър Людмилов Петров. Притежава строителна борса Angro и търгува със строителни материали от различни компании, сред които "Фибран България", "Кнауф България", "Винербергер", "Макс електроникс". Основният й доставчик е свързаното дружество "Ангро", което разполага със собствен завод за сухи строителни лепила и мазилки в с. Гурмазово, община Божурище. Стоките, които дружеството предлага, са търсени за строителство и ремонтна дейност както от юридически, така и от физически лица.

За 2021 г. "Ангро трейд" отчита над 25% ръст на приходите, които надхвърлят 108 млн. лв., и над 123% - на печалбата, която достига 6.5 млн. лв. В доклада за дейността е отбелязано, че през 2021 г. компанията е придобила ДМА за 2.5 млн. лв., предимно земя - 2.2 млн. лв., а ръстът на финансовите показатели е резултат от увеличените обеми стоки.

"За 2022 очакваме около 20% ръст на нетните приходи от продажби", уточниха от компанията за "Капитал". През миналата година дружеството е инвестирало около 6 млн. лева в покупка на 6-етажна търговска сграда в столицата, в която на първите три етажа ще бъде разположен фирмен шоурум.

"Плановете за 2023 г. включват около 15% ръст на приходите - този ръст е трайна тенденция през последните години. Разполагаме с много голям асортимент, който налага разширяване на търговската площ. През тази година ще отвори и фирменият онлайн магазин", обобщиха от "Ангро трейд".

Ръст на приходите от търговия на дребно отчита и фирма "Господинови строймаркет" (5) - собственост на братята Диян и Галин Господинови, която търгува със строителни материали, сухи строителни смеси, строителна химия, материали и аксесоари за мебелното производство. Компанията е основана през 1994 г. в Добрич като "Господинов и синове". Днес притежава складови бази и шест магазина "GS строймаркет" в София, Варна, Добрич, Шумен, Каварна и Пловдив (където се предлагат материали за мебелното производство, ламиниран паркет и други вносни стоки). Фирмата има собствени търговски представители, както и онлайн магазин.

"През 2022 г. за трета поредната година успяваме да отбележим над 100% ръст в онлайн продажбите спрямо предходния период. Затова вече разглеждаме онлайн магазина ни като седми национален търговски обект", коментира за "Капитал" Диян Господинов, управител и съсобственик.

През миналата година дружеството купи терен 14 хил. кв.м в Пловдив и възложи проектиране на поредния фирмен търговски обект под новия формат GS stroimarket dommax. В него ще се продават стоки за ремонт и довършителни дейности, за градината и бита, текстил, електроинструменти, домашни потреби и др.

"2022 г. беше една от най-активните за нас по отношение на инвестиции, които надхвърлят 20 млн. лева. В началото на годината открихме нов логистичен център, който има капацитет да покрие не само текущите, но и бъдещите ни планове за развитие и оптимизации на наличности. Една от най-големите ни инвестиции беше купването на парцел в Пловдив, където планираме да развием нова и по-широка ритейл концепция на "GS строймаркет". Освен това изградихме фотоволтаични централи във всички наши търговски и складови обекти, като произведената електроенергия беше напълно достатъчна да покрие цялото ни потребление. Инвестирахме също в зарядни станции за електромобили, както и в плавната подмяна на автопарка ни с електрически или хибридни превозни средства. Всичко това е с цел разходна оптимизация и намаляване на въглеродните емисии", обобщи за "Капитал" Диян Господинов. Компанията очакваме да приключи 2022 с около 30% ръст на оборота.

Основният фирмен приоритет за 2023 ще бъде изграждането на новия търговски обект в Пловдив. "Планираме да въведем множество съвременни технологии не само в строителството на самия обект, но и в активното функциониране на магазина след откриването му. Все по-голям акцент за нас става оптимизирането на оперативните процеси на работа, правилното управление на наличности и мърчандайзингът в търговските зали. Затова немалка част от планираните ни инвестиции ще е концентрирана в софтуерно развитие на използваните от нас продукти", уточни Диян Господинов. По думите му компанията влиза в 2023 с оптимистична нагласа за запазване на ръста в оборота и увеличаване на пазарния дял.

Кои са актуални трендове в сектора през 2022, които ще се запазят и през 2023

Андриан Пенков, старши мениджър на "Практикер ритейл": Това, което видяхме като тренд през 2022, е увеличението на броя на посетителите във всички наши обекти. Колкото до избора между различните видове стоки - определено тези, свързани с ремонти и реновация на дома, бележат по-голям ръст в сравнение с останалите категории. Наблюдаваме и промяна в нагласата на потребителите - все по-голяма част от тях предпочитат да инвестират повече средства в по-качествени продукти.

Траян Халаджов, член на управителния съвет на "Доверие Брико": Мога да откроя няколко тенденции:

  • По-голямата активност на потребителите се изрази и в пренасочване към купуване на по-качествени продукти от средната и висока ценова гама.
  • Онлайн пазаруването се използва от все по-голям кръг потребители, от различни възрастови групи и интереси. Все по-голямо значение придобива дигиталното съдържание в онлайн каналите - клиентите се информират онлайн, преди да пазаруват във физическите магазини. Забелязваме и ръст на BOPIS (Buy Online Pick-up in Store), или пазаруването онлайн с взимане на стоката от магазина.
  • По отношение на предпочитания към продуктови групи все по-голям е интересът към акумулаторните уреди и инструменти, към енергоспестяващи продукти, към смарт продуктите и цялостните решения за дома.
  • Засилва се интересът към екологични и рециклирани продукти.


Диян Господинов, управител на "Господинови строймаркет": 2022 беше изключителна година, изпълнена с множество икономически, политически и социални събития. След отпадането на противоепидемичните мерки пазарът, движен от различни мотиватори, се възстанови по-бързо, отколкото очаквахме, а потреблението се увеличи въпреки нарастващите цени на материалите. Тази информация бе за нас и малко изненадваща, но и вдъхновяваща. 2022 бе годината на крайния клиент, но не само с малки ремонтни дейности, а с по-мащабни проекти.

Един от водещите трендове беше свързан с покачването на цените на множество продукти. Голяма част от бюджетните продукти загубиха ценовото си предимство, което доведе до пазаруването на по-висок клас стоки, чиито цени не бяха толкова афектирани от покачванията. Клиентите стават все по-внимателни в какви продукти влагат средствата си, те са много добре информирани за продуктите, за техните характеристики и предимства и най-вече за доброто съотношение цена - качество. Ръстовете в онлайн търговията продължиха през цялата 2022 г. Очакваме тези трендове не само да се запазят, но и да се засилят през 2023 г.

"Баумакс България": По време на пандемията от COVID-19 клиентите свикнаха да са по-предпазливи и се стремят с едно посещение да си набавят всички артикули, от които ще имат нужда в близко време. Предполагаме, че тази тенденция ще се запази и през 2023 г. През 2022 г. наблюдаваме забавяне на ръстовете на онлайн търговията, което също е нормално след постигнатите пикови стойности от предходните две години. Очакванията ни са при липса на извънредни ситуации това също да се запази като тренд.

Непрекъснато растящите цени на строителните материали принудиха много клиенти да купят артикули, които ще са им необходими след време. По този начин се забелязва изтегляне на потреблението напред във времето. В последните месеци тенденциите са за стабилизиране и дори намаления в цените на някои стоки. В тази посока се очаква и клиентите да се върнат към купуване на текущо необходимите им материали.

"Ангро трейд": Пазарът е много динамичен. Ние предлагаме много широк асортимент от стоки - от най-ниския до най-високия ценови клас, като търсенето е еднакво силно. Наши клиенти са както големи компании и борси, така и частни лица. Особено търсени са няколко групи стоки: топлоизолации, сухи строителни смеси, външни мазилки, гипсокартон, напоследък и тухли. Смятаме, че това разнообразие в търсенето ще продължи и през 2023.