"Лидл България" ще финансира безвъзмездно граждански организации при нови условия

Компанията трансформира своята социалноотговорна инициатива, като добавя тематични области и увеличава бюджета

Министърът на труда и социалната политика д-р Иванка Шалапатова (вляво) и Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", при представяне на инициативата
Министърът на труда и социалната политика д-р Иванка Шалапатова (вляво) и Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", при представяне на инициативата
Министърът на труда и социалната политика д-р Иванка Шалапатова (вляво) и Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", при представяне на инициативата    ©  Лидл България
Министърът на труда и социалната политика д-р Иванка Шалапатова (вляво) и Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", при представяне на инициативата    ©  Лидл България
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Нови области на финансиране, увеличен бюджет и възможност на неформални младежки групи да кандидатстват за подкрепа. Образованието става задължителен елемент в проектите, а специална онлайн платформа улеснява кандидатстването. Това са промените, които "Лидл България" прави в своята най-голяма социалноотговорна инициатива "Ти и Lidl за по-добър живот", която действа от 2017 година в партньорство с фондация "Работилница за граждански инициативи" и Български дарителски форум. В резултат на трансформирането се променя и названието на финансиращата програма, която вече се нарича "Ти и Lidl за нашето утре".

Кандидатстване и финансиране

Тази година програмата ще бъде отворена за кандидатстване от 18 септември до 28 октомври. В надпреварата могат да участват, както и досега, неправителствени организации: сдружения, фондации, организации с нестопанска цел, читалища и училищни настоятелства. За първи път през 2023 г. "Лидл" ще подкрепи проекти и на младежи под 18-годишна възраст. Целта е гласът на младото поколение да бъде чут, да се даде стимул и шанс на младите хора да окажат положително влияние върху общностите, в които израстват, уточняват от българското дружество.

Максималният размер за подкрепа на един проект ще се увеличи (досега беше до 10 000 лв.). Набирането на средства във фонда за финансиране на програмата е планирано от 18 септември до 18 октомври - тогава "Лидл България" ще отдели по 5 стотинки за всеки касов бон в магазините на веригата (в досегашните издания на инициативата компанията отчисляваше по 3 стотинки на покупка).

Новите тематични области

Увеличава се броят на тематичните области. Новата категория #BeFair е насочена към проекти за социална справедливост и равенство, които си поставят за цел на база "преживян опит" да търсят решения за приобщаване на уязвими групи от обществото.

Нова е и областта #BeActive за инициативи, свързани с активния начин на живот. По този приоритет подкрепа могат да получат проекти, насочени към запазване на здравето чрез избор на здравословни храни и балансирана двигателна активност. Например свързани с развитието на масов спорт, здравословно хранене, превенция на затлъстяването. В тази категория ще бъдат приемани и идеи за образователни и преки действия, насочени към повишаване на гражданската активност и включване на гражданите в решаване на местни проблеми.

Специална нова категория под името #BeVocal ще подкрепи медийни и журналистически проекти, които стимулират социална промяна, борят се с дезинформацията и фалшивите новини и създават съдържание по социално значими теми, които често не получават достатъчно финансиране или внимание - например образованието, науката, екологията, културата, дарителството и добрите корпоративни практики. Тя се осъществява в партньорство с Асоциацията на европейските журналисти - България.

Традиционно "Лидл България" ще продължи да подкрепя и граждански идеи, насочени към опазване на околната среда - #BeGreen, както и свързани с културата, изкуството и историческото наследство - #BeLocal.

Защо промяна

"След пет години и насърчаващи резултати се запитахме дали не пропускаме релевантни неща, потърсихме партньори, измерили ефективността на досега функциониралата програма, и набелязахме насоките за трансформация. Досегашните издания на "Ти и Lidl за по-добър живот" доказаха, че бизнесът и гражданският сектор могат не само да работят ръка за ръка, но и да постигат истинска промяна в начина на живот на хората. Въпреки този успех ние в "Лидл България" никога не оставаме на едно място, а се стремим постоянно да надграждаме действията си. Правим тази трансформация, за да синхронизираме усилията си в областта на устойчивото развитие с актуалните нужди на гражданския сектор, както и за да бъдем още по-ефективни в подкрепата си", коментира Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

Промените са резултат от специално проучване сред граждански сдружения (както финансирани, така и кандидатствали, но неодобрени), експерти, журналисти. "То открои няколко изисквания на неправителствените организации. Те се интересуват не само от парите, но и от достъпността и гъвкавостта на дарителите. Освен това искат финансиране по ясни и прозрачни правила, без поставяне на непостижимо трудни или усложнени условия срещу подкрепата, както и възможност за адресиране на актуални и спешни проблеми", обобщи Илияна Николова, изпълнителен директор на фондация "Работилница за граждански инициативи".

Програмата досега

В първите пет издания на програмата "Лидл България" е финансирала безвъзмездно 119 граждански проекта в областта на образованието, околната среда, културата и историческото наследство с общо 915 хил. лева. "За този период въздействието им успя да достигне до над половин милион българи от 58 градове и села в цялата страна. Голяма част от финансираните проекти продължават да оказват положително въздействие в своите общности и до днес, а броят на бенефициентите расте всеки ден", посочва Милена Драгийска.