🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големият конкурент на Tesla започва да навлиза в Европа

Китайската BYD вече предлага три модела

BYD е една от многото китайски компании за електромобили, които се възползваха от години на субсидии и подкрепа от държавата
BYD е една от многото китайски компании за електромобили, които се възползваха от години на субсидии и подкрепа от държавата
BYD е една от многото китайски компании за електромобили, които се възползваха от години на субсидии и подкрепа от държавата    ©  Reuters
BYD е една от многото китайски компании за електромобили, които се възползваха от години на субсидии и подкрепа от държавата    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Компанията предлага три модела с цени от 38 хил. до 72 хил. долара.
  • Те ще са достъпни първо в Германия и Швеция, след това във Великобритания и Франция.
  • Въпреки сериозните успехи на компанията Уорън Бъфет продава дяла си в нея.

Продажбите на електрически автомобили се повишиха рязко в последните няколко години. В Европа този сегмент на автомобилния пазар се доминира от Tesla, като силно представяне имат и редица традиционни производители. Един от световните лидери в сектора - китайската BYD, обаче до момента не предлагаше колите си в Европа. Това се променя.

BYD, базираният в Шенжен производител, който е и вторият най-голям такъв за електрически батерии в Китай, разкри планове за навлизане на европейския автомобилен пазар. Това е първата стъпка от плана на компанията за сериозна глобална експанзия.

Първо колите на компанията ще бъдат предлагани в Германия и Швеция, като до края на годината се очаква това да се случи и в Обединеното кралство и Франция. Производителят ще предлага три от най-успешните си модела - Atto 3, Tang и Han. Цената им е сравнима с тези на Tesla, като автомобилите ще струват съответно 38 хил. долара и 72 хил. BYD ще обяви по време на автоизложението в Париж през втората половина на октомври пълни подробности и спецификации, включително окончателните цени.

"Те искат да се противопоставят на големите момчета", каза пред Financial Times Ту Ле, управляващ директор на Sino Auto Insights - базирана в Пекин консултантска компания. Той очаква китайските модели да се конкурират с автомобили като BMW iX3 и предложенията на Tesla.

BYD започна да се подготвя за европейската си офанзива преди пет години, като тогава нае допълнителни дизайнери, чиято цел беше да подобрят външния вид на автомобилите. "Те наистина са изминали дълъг път, за да направят своите превозни средства по-привлекателни, отколкото преди", смята Майкъл Дън, ръководител на консултантската компания ZoZoGo и експерт по китайската автомобилна индустрия. "Това, което дава импулс на огромното увеличение, са значително по-добре проектираните превозни средства", добави пред Financial Times той.

BYD е една от многото китайски компании за електромобили, които се възползваха от години на субсидии и подкрепа от държавата. Това й помогна да развие веригата си за доставка на метали за батерии до изключително високо ниво. На това главно се дължи и скокът на приходите на групата с близо 70% до 21 млрд. долара през първата половина на 2022 г.

През юни BYD изпревари Volkswagen като третата най-скъпа автомобилна компания в света, като пред нея са само Tesla и Toyota. През септември обемът на продажбите на батерии за електромобили на групата надмина тези на LG Energy Solution в Южна Корея. По този начин BYD стана вторият по големина глобален доставчик на електрически автомобили в света след китайската компания CATL.

Напускане на Уорън Бъфет

Един от основните инвеститори в компанията е американският бизнесмен Уорън Бъфет. Контролираната от него инвестиционна компания Berkshire Hathaway държи 7.7% в BYD от 2008 г. Делът е закупен за 232 млн. долара, а в началото на година струваше 7.69 млрд., което е 33 пъти повече. Въпреки това през юли Berkshire продаде 3 млн. акции, което се равнява на малко над 1% от първоначалния дял.

Това доведе до спад на стойността на ценните книжа с 33% от върховата им стойност тази година. Според старши съветник в американски хедж фонд, който говори пред Financial Times, може да има геополитически съображения в основата на решението на Бъфет.

Проучването на американските инвестиции в Китай се засили през последните години и има сериозен натиск от страна на Вашингтон за прекъсване на американските връзки с бизнеса и индустриите, за които се смята, че подкрепят китайската комунистическа партия.

Коул Смийд, президент на Smead Capital Management, американски инвестиционен фонд, очаква Berkshire да се освобождава бавно от своя дял. Той посочи, че Чарли Мънгър, заместник-председателят на Berkshire и дясната ръка на Бъфет, отдавна няма добро мнение за инвестициите в Китай. "Просто не виждам Berkshire Hathaway да бъде приветствана обратно в Китай, ако причиняват големи сътресения на капиталовите пазари, като продават, да кажем, целия си дял за седмица", заяви той за английското издание.

"Иронията е, че те правят най-добрите продукти, които някога са правили", каза Ле относно сегашното състояние на BYD. "Ръстът на продажбите им е извън класациите. И един от най-големите им инвеститори се оттегля", добавя той.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kamenlitchev avatar :-?
    Камбанка
    • - 1

    За навлизане, може и да навлязат. За продажби... Да речем, че „китайски“ отново си връща едни стари, но този път и политически заредени, асоциации.

    Нередност?
  • 2
    rvr12572942 avatar :-|
    rvr12572942
    • + 4

    Най- голямата германска компания за автомобили под наем е поръчала 100 хил. електрически BYD. Естествено доставени не наведнъж. Още няколко такива, макар и по- малки поръчки и BYD ще отхапе огромна част от вропейския пазар.
    https://www.investor.bg/a/444-novini/361311-germanskata-sixt-si-osiguri-dostavkata-na-100-hil-elektromobila-na-kitayskata-byd

    Нередност?
  • 3
    crusible avatar :-?
    crusible
    • + 1

    Китайските коли отдавна са на нивото на западните си конкуренти или поне в ниския и среден клас. Ще бъде пре-любопитно да се наблюдава дали сблъсъкът със супер консервативния немски потребител ще бъде успешен за БИД!

    Нередност?
Нов коментар