🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Автогигантите сериозно изостават на пазара на електрически коли в Китай

Засега те не могат да отговорят на желанието за "кола-смартфон"

Местните компании доминират китайския автомобилен пазар
Местните компании доминират китайския автомобилен пазар
Местните компании доминират китайския автомобилен пазар    ©  Reuters
Местните компании доминират китайския автомобилен пазар    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Шофьорите в Китай все по-често избират електрически автомобили.
  • Предпочитаният вариант са местните производители.
  • Западните компании не предлагат hi-tech преживяването, което е ключово за местния пазар.

Китайският автомобилен пазар, както много от нещата в азиатската страна, е най-големият в света. В продължение на десетилетия традиционните автомобилни производители като Volkswagen, Audi, Nissan и Ford доминираха на него. Те доминират в Китай от 90-те години на миналия век, като обикновено държат общо 60-70% от продажбите на леки автомобили през последните години. Volkswagen дори вече разпродаде електрическите си модели в Европа и САЩ за тази година. Нарастващият интерес към електрическите автомобили (EV) обаче ги постави в ситуация, в която трябва да настигат местната продукция.

Продажбите на електрически автомобили нарастват с постоянен темп на китайския автомобилен пазар, който е оценяван на около 500 млрд. долара. През първите четири месеца на 2022 г. броят на новите енергийни пътнически автомобили - чисти електромобили и хибриди, се е увеличил повече от два пъти спрямо година по-рано - до 1.49 млн. броя, сочат данни на Китайската асоциация на автомобилните производители.

По-чистите технологии вече държат 23% от пазара на леки автомобили в Китай, където общите продажби за четирите месеца се понижиха с 12%, което показва рязък спад в търсенето на бензинови автомобили. Освен това страната беше обхваната от нова вълна от ковид-19, което доведе до локдауни в различни части. Местните власти прилагат политиката на "нулев ковид", което силно ограничава възможностите за продължаване на нормалния живот и води до своеобразна икономическа парализа.

Колкото и да е голям китайският автомобилен пазар, изглежда, в него най-трудно се наместват западните автомобилни производители. Няма чуждестранни марки сред първите 10 автомобилни производителя в сегмента на новите енергийни превозни средства (NEV) тази година. Единственото изключение е американският електрически пионер Tesla, който се нарежда на трето място, показват данните на Китайската асоциация за пътнически автомобили.

Всички останали са китайски марки - от BYD и Wuling до Chery и Xpeng. Китайският лидер BYD е продал около 390 хил. EV в страната тази година, повече от три пъти повече, отколкото световният лидер Tesla е пласирал там. Най-високо класираният производител на традиционни автомобили е Volkswagen, който си партнира с FAW Group - на 15-то място.

Какви са причините?

Китайските шофьори имат силно влечение към технологията. Това е и една от главните причини за слабото представяне на западните производители - колите им не наподобяват смартфони. "Ако купувах бензинова кола, може би съм мислила за чужди марки, каза 29-годишната Тиана Ченг. Но аз исках електромобил и освен Tesla не видях няколко чуждестранни марки, които прилагат правилно усъвършенстваните интелигентни технологии", добави тя пред Reuters.

Бил Русо, бивш изпълнителен директор на Chrysler, който сега оглавява базираната в Шанхай консултантска компания Automobility, смята, че световните марки трябва бързо да обърнат ситуацията, защото контролират по-малко от 20% от единствения растящ автомобилен пазар в Китай. "Китайските марки печелят надпреварата за електромобили", казва той и добавя, че преминаването на потребителите към автомобили, които по същество са смартфони на четири колела, изглежда необратимо.

General Motors (GM) заяви пред Reuters, че се стреми да изгради капацитет за производство на 1 млн. електромобила годишно до 2025 г. в Китай. От компанията също така казват, че търсенето на моделите Buick Velite NEV и Chevrolet Menlo EV "нарасна значително" през 2021 г. и първите три месеца на тази година. Американският производител обяви, че внедрява интелигентни технологии, включително помощ за водача при шофиране по магистралите, киберсигурност от "авиационен клас" и актуализации на софтуера, които биха се случвали автоматично.

Основният източник на притеснения за чуждестранните компании е, че техните нови електромобили са проектирани повече за американските и европейските пазари, с по-голям акцент върху производителността и издръжливостта. "Скорости като тези по аутобаните? В повечето големи градове в Китай трафикът е толкова задръстен, че хората не могат дори да карат над 60 км/ч през повечето дни", каза източник, близък до GM, който е запознат с продуктовите планове на автомобилния производител.

Предизвикателството пред световните марки е да намерят формулата, с която да спечелят потребителите в големите градове с високи доходи.