🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Надпреварата на компаниите за изкуствен интелект става по-оспорвана

ChatGPT не е единствената игра в града

Експертите са на различни позиции за това кой всъщност е по-напред по заслуги в развитието на изкуствения интелект
Експертите са на различни позиции за това кой всъщност е по-напред по заслуги в развитието на изкуствения интелект
Експертите са на различни позиции за това кой всъщност е по-напред по заслуги в развитието на изкуствения интелект    ©  Reuters
Експертите са на различни позиции за това кой всъщност е по-напред по заслуги в развитието на изкуствения интелект    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От време на време нова технология завладява въображението на света. Последният пример, съдейки по бърборенето в Силициевата долина, както и на Уолстрийт и в корпоративните офиси, редакции и класни стаи по света, е ChatGPT. Само за пет дни след представянето му през ноември, изкуствено интелигентният чатбот, създаден от стартиращата компания OpenAI, привлече 1 милион потребители, което го направи едно от най-бързите стартирания на потребителски продукт в историята. Microsoft, който току-що инвестира 10 млрд. долара в OpenAI, иска правомощия, подобни на ChatGPT, които включват генериране на текст, изображения, музика и видео, които изглеждат така, сякаш са създадени от хора, за да влеят голяма част от софтуера, който продават.

На 26 януари Google публикува документ, описващ подобен модел, който може да създава нова музика от текстово описание на песен. Когато Alphabet, нейната компания майка, представи тримесечните печалби на 2 февруари, инвеститорите ще се вслушват в нейния отговор на ChatGPT. На 29 януари Bloomberg съобщи, че китайската Baidu иска да включи чатбот в своята търсачка през март.

Твърде рано е да се каже колко от ранния шум е оправдан. Фактът, че генеративните модели за изкуствен интелект (АI), които стоят в основата на ChatGPT и неговите конкуренти, трансформират бизнеса, културата и обществото, е неоспорим. Въпреки това те вече трансформират начина, по който технологичната индустрия мисли за иновациите и нейните двигатели - корпоративните изследователски лаборатории, които като OpenAI и Google Research съчетават мощта за обработка на големите технологии с мозъчната мощ на някои от най-ярките искри в компютърните науки. Тези конкурентни лаборатории - независимо дали са част от големи технологични фирми, свързани с тях или управлявани от независими стартиращи фирми - са въвлечени в епична надпревара за надмощие на AI. Резултатът от това състезание ще определи колко бързо ще изгрее ерата на AI за компютърните потребители навсякъде и кой ще я доминира.

Корпоративните научноизследователски и развойни организации (R&D) отдавна са източник на научни постижения, особено в Америка. Преди век и половина Томас Едисон използва приходите от изобретенията си, включително телеграфа и електрическата крушка, за да финансира своята работилница в Менло парк, Ню Джърси. След Втората световна война America Inc инвестира сериозно във фундаментална наука с надеждата, че това ще доведе до практически продукти. DuPont (производител на химикали), IBM и Xerox (и двете произвеждаха хардуер) разполагаха с големи изследователски лаборатории. Лабораторията Bell Labs на AT&T произвежда наред с други изобретения транзистора, лазера и фотоволтаичната клетка, което печели девет Нобелови награди на работещите там изследователи.

В края на ХХ век обаче корпоративната R&D става все по-малко свързана с R, отколкото с D. През 2017 г. икономистът Ашиш Арора и колегите му изследваха периода от 1980 до 2006 г. и установиха, че фирмите са се отдалечили от фундаменталната наука към разработването на съществуващи идеи. Причината, твърдят Арора и неговите съавтори, е нарастващата цена на изследванията и все по-трудното улавяне на техните плодове. Xerox разработи иконите и прозорците, които сега са познати на потребителите на компютри, но Apple и Microsoft направиха повечето пари от това. Науката остава важна за иновациите, но се превръща в господство на университетите с нестопанска цел.

Това бие камбана

Възходът на AI отново разтърсва нещата. Големите корпорации не са единствената игра в града. Стартъпи като Anthropic и Character AI създадоха свои собствени ChatGPT конкуренти. Stability AI, стартираща компания, която е събрала консорциум с отворен код от други малки фирми, университети и нестопански организации за обединяване на изчислителни ресурси, създаде популярен модел, който преобразува текст в изображения. В Китай подкрепяните от правителството екипи като Пекинската академия за изкуствен интелект (BAAI) са водещи.

Но почти всички последни пробиви в областта в световен мащаб идват от големи компании, до голяма степен защото имат изчислителната мощ. Amazon, чийто изкуствен интелект задвижва своя гласов асистент Alexa, и Meta, която нашумя наскоро, когато един от нейните модели победи човек в стратегическата настолна игра Diplomacy, произвеждат съответно две трети и четири пети повече изследвания за изкуствен интелект от Станфордския университет - бастион на компютърните науки. Alphabet и Microsoft произвеждат значително повече и това не включва DeepMind, дъщерната лаборатория на Google Research, която компанията майка придоби през 2014 г., и свързания с Microsoft OpenAI.

Почти всички последни пробиви в областта в световен мащаб идват от големи компании, до голяма степен защото имат изчислителната мощ.

Експертите са на различни позиции за това кой всъщност е по-напред по заслуги. Китайските лаборатории например, изглежда, имат голяма преднина в поддисциплината на компютърното зрение, която включва анализ на изображения, където те са отговорни за най-големия дял от най-често цитираните документи. Според класация, изготвена от Microsoft, първите пет екипа за компютърно зрение в света са изцяло китайски. BAAI също така изгради това, което казва, че е най-големият в света модел на естествен език, Wu Dao 2.0. Играчът "Дипломация" на Meta, Cicero, получава похвала за използването на стратегически разсъждения и измама срещу опоненти хора. Моделите на DeepMind победиха шампионите в Go, изключително трудна настолна игра, и могат да предскажат формата на протеини, дългогодишно предизвикателство в науките за живота.

Всичко това са невероятни подвизи. И все пак, когато става дума за "генеративния" AI, който е на мода благодарение на ChatGPT, най-голямата битка е между Microsoft и Alphabet. За да разберете чия технология е по-добра, The Economist провери AI на двете фирми. С помощта на инженер от Google зададохме широк набор от въпроси на ChatGPT, базиран на модел OpenAI, наречен GPT-3.5, и на все още непуснатия чатбот на Google, изграден върху един, наречен LaMDA. Те включват десет задачи от американско състезание по математика ("Намерете броя на подредените двойки прости числа, чиято сума е 60") и десет въпроса за четене от SAT - американски изпит за завършващи средно образование ("Прочетете пасажа и определете кой избор най-добре описва какво се случва в него"). За да подправим нещата, ние също така помолихме всеки модел за някои съвети за запознанства ("Като се има предвид следният разговор от приложение за запознанства, кой е най-добрият начин да поканите някого на първа среща?").

Нито един AI не беше очевидно по-добър. Google беше малко по-добър в математиката, като отговори правилно на пет въпроса в сравнение с три за ChatGPT. Техните съвети за запознанства бяха неравномерни: подхранваха някои действителни обмени в приложение за запознанства, всеки даде конкретни предложения в един случай и общи банални фрази като "бъдете отворени" и "общувайте ефективно" в друг. ChatGPT отговори правилно на девет SAT въпроса в сравнение със седем за неговия съперник Google. Освен това изглеждаше по-отзивчив към нашите отзиви и получи няколко въпроса точно при втори опит. Друг тест от Райли Гудсайд от Scale AI, стартиращ AI, предполага, че чатботът на Anthropic, Claude, може да се представи по-добре от ChatGPT при реалистично звучащ разговор, въпреки че се представя по-зле при генериране на компютърен код.

Без явен фаворит

Причината поне досега нито един модел да не се радва на неоспоримо предимство е, че знанията за AI се разпространяват бързо. Изследователите от всички конкуриращи се лаборатории се съревновават, казва Дейвид Ха от Stability AI. Мнозина като Ха, който е работил в Google, се местят от една организация в друга, като по този начин носят своите експертни познания и опит с тях. Освен това, тъй като най-добрите AI мозъци са учени по душа, те често обвързват преминаването си към частния сектор с възможността да продължат да публикуват своите изследвания и да представят резултатите си на конференции. Това е една от причините Google да направи публично достояние голям напредък, включително "трансформатора", ключов градивен елемент в AI моделите, давайки преднина на конкурентите си. (Т в ChatGPT означава трансформатор.) В резултат на всичко това Ян Лекун, най-добрият AI изследовател на Meta, заяви: "Никой не изпреварва никого с повече от два до шест месеца."

Това обаче е началото. Лабораториите може да не останат завинаги последователни. Една променлива, която може да помогне за определяне на крайния резултат от състезанието, е как са организирани. OpenAI, малък стартъп с малко потоци от приходи за защита, може да се окаже с по-голяма свобода от своите конкуренти да пусне своите продукти на обществеността. Това от своя страна генерира тонове потребителски данни, които биха могли да направят моделите му по-добри ("обучение с подсилване с човешка обратна връзка", ако трябва да знаете) - и по този начин да привлекат повече потребители.

Това предимство на ранното преместване може да се самоукрепи и по друг начин. Инсайдъри отбелязват, че бързият напредък на OpenAI през последните години му е позволил да привлече шепа експерти от съперници, включително DeepMind, който въпреки различните си постижения може да пусне версия на своя чатбот, наречен Sparrow, едва по-късно тази година. За да бъдат в крак, Alphabet, Amazon и Meta може да се наложи да преоткрият способността си да се движат бързо и да разбиват неща - деликатна задача предвид целия регулаторен контрол, който получават от правителствата по света.

Друг решаващ фактор може да бъде пътят на технологичното развитие. Досега в генеративния AI по-голямото е по-добро. Това даде огромно предимство на богатите технологични гиганти. Но размерът може да не е всичко в бъдеще. От една страна, има ограничения за това колко големи могат да станат моделите. Epoch, изследователски институт с нестопанска цел, изчислява, че при настоящите темпове големите езикови модели ще останат без висококачествен текст в интернет до 2026 г. (въпреки че други по-малко използвани формати като видео ще останат изобилни за известно време). По-важното е, както отбелязва Ха от Stability AI, да има начини за фина настройка на модел към конкретна задача, които "драстично намаляват нуждата от мащабиране". И през цялото време се разработват нови методи за правене на повече с по-малко.

Капиталът, който се влива в стартиращи фирми с генеративен изкуствен интелект, които миналата година събраха общо 2.7 млрд. долара в 110 сделки, предполага, че рисковите капиталисти залагат, че не цялата стойност ще бъде уловена от големите технологии. Alphabet, Microsoft, техните колеги технологични гиганти и Китайската комунистическа партия ще се опитат да докажат, че тези инвеститори грешат. Състезанието с AI едва започва.

Какви ще са ефектите от развитието на AI ще прочетете в новия брой на "Капитал".

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар