🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Лондон блокира придобиването на Activision Blizzard от Microsoft за 69 млрд. долара

Решението на регулатора е заради опасения относно облачния гейминг

Microsoft вече държи около 60-70% от световния облачен гейминг, притежава игровата конзола Xbox, водещата операционна система за персонални компютри Windows и глобална инфраструктура за облачни изчисления чрез Microsoft Azure и Xbox Cloud Gaming
Microsoft вече държи около 60-70% от световния облачен гейминг, притежава игровата конзола Xbox, водещата операционна система за персонални компютри Windows и глобална инфраструктура за облачни изчисления чрез Microsoft Azure и Xbox Cloud Gaming
Microsoft вече държи около 60-70% от световния облачен гейминг, притежава игровата конзола Xbox, водещата операционна система за персонални компютри Windows и глобална инфраструктура за облачни изчисления чрез Microsoft Azure и Xbox Cloud Gaming    ©  Reuters
Microsoft вече държи около 60-70% от световния облачен гейминг, притежава игровата конзола Xbox, водещата операционна система за персонални компютри Windows и глобална инфраструктура за облачни изчисления чрез Microsoft Azure и Xbox Cloud Gaming    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Британският регулатор по конкуренцията Competition and Markets Authority (CMA) блокира предлoженото от Microsoft придобиване на Activision Blizzard за 69 млрд. долара. Според CMA приключването на най-скъпата сделка в гейминг сектора ще "промени бъдещето на бързоразвиващия се пазар на облачния гейминг, което ще доведе до намаляване на иновациите и по-малък избор за геймърите в Обединеното кралство през следващите години". Окончателното решение за блокиране на сделката идва, след като предложеното от Microsoft решение не успя да тушира ефективно опасенията, изложени в предварителното становище на регулатора, публикувано през февруари, добавят от CMA.

Свръхголям играч на пазара

Регулаторът заявява, че Microsoft вече държи около 60-70% от световния облачен гейминг и има други предимства в тази област, тъй като притежава игровата конзола Xbox, водещата операционна система за персонални компютри Windows и глобална инфраструктура за облачни изчисления чрез Microsoft Azure и Xbox Cloud Gaming. CMA добавя, че сделката с Activision ще укрепи предимството на Microsoft на пазара, като предостави на технологичния гигант контрол върху франчайзи като Call of Duty, Overwatch и World of Warcraft, както и че според информацията, до която регулаторът има достъп, Activision ще започне да предоставя своите игри на платформи за облачен гейминг, в случай че придобиването не бъде сключено.

Британският пазар за облачен гейминг ще достигне 1 млрд. паунда до 2026 г.

В предварителното си становище CMA заяви, че малък брой ключови игри, включително Call of Duty, играят важна роля в насърчаването на конкуренцията между конзолите, като според доказателствата, с които разполага регулаторът, за Microsoft би било търговски изгодно да направи игрите на Activision ексклузивни за собствените си конзоли (или достъпни на PlayStation при значително по-лоши условия). Регулаторът добавя, че тази стратегия за закупуване на студиа за игри и превръщане на тяхното съдържание в ексклузивно за платформите на Microsoft е била използвана от компанията след няколко предишни придобивания. Според CMA ограничаване на достъпа на други платформи до игрите на Activision може значително да намали конкуренцията между Xbox и PlayStation в Обединеното кралство, което може да доведе до по-високи цени, намален избор, по-лошо качество и влошаване на услугите.

Microsoft е представила решение за част от опасенията на британския регулатор, но според него те съдържат "съществени недостатъци". Според CMA предложението на Microsoft не обхваща в достатъчна степен различните бизнес модели, включително абонаментните услуги за множество игри, не е достатъчно отворено за издатели, които искат да предоставят своите игри за операционни системи, различни от Windows, и ще стандартизира условията за предлагане, вместо те да се определят от конкуренцията на пазара.